– Jeg har små barn, og jeg vil at de skal vokse opp i en verden der de kan puste ren luft, sier Marie-José Baartmans, administrerende direktør i transportselskapet Breytner.
Det er en underdrivelse å si at Marie-José bryr seg om renere transport. I løpet av det siste tiåret har selskapet hennes operert som en 100 % utslippsfri virksomhet etter å ha gått over fra diesellastebiler til elektriske. I løpet av den perioden har flåten deres av elektriske lastebiler kjørt mer enn en million kilometer.
Det er et sterkt engasjement i fremtiden som allerede har gitt avkastning, både for selskapet hennes og kundene.
– Vi er 10 skritt foran resten av bransjen, sier hun. Og det gir oss en stor fordel.
Breytner har allerede ti års erfaring med elektriske lastebiler og har fått uvurderlig kunnskap som kommer kundene til gode.
– Du kan dele den kunnskapen med kunden din og det skaper merverdi for dem, legger hun til.
Selskapet har også lært mye langs veien. Ta ladestrategien deres som et eksempel.
– Vi ønsker å finne de rimeligste strømprisene og slippe å ta ekstra stopp i løpet av dagen, for da mister vi unødvendig tid, legger Marie-José til. Så vi prøver å lade enten når vi laster eller losser, eller i løpet av natten.
Mitt råd til andre selskaper vil være å starte så snart som mulig.
Med stadig flere selskaper som fokuserer på bærekraft er Breytners helelektriske løsning et attraktivt alternativ for dem kunder som ønsker å minske påvirkningen på miljøet.
– Det kommer krav fra denne typen typen kunder, mener hun.
For Marie-José var det to viktige grunner til å gå over til elektrisk drift.
– For det første så vi en forretningsmulighet. Den andre grunnen var kunnskapen om hvordan diesellastebiler virker, hva de gjør med byen og hva som kommer fra eksosen. Hvis du kan jobbe med renere teknologi, så ønsker du å ta det skrittet.
Hun beskriver overgangen til helelektrisk drift som «spennende, innovativt, som å være pionerer». Ifølge henne er nøkkelen til å komme i gang å finne den «lavthengende frukten». Det kan for eksempel være å bruke elektriske lastebiler på distribusjonsruter i bykjernen.
– Mitt råd til andre selskaper vil være å starte så snart som mulig, sier hun. Ta ett skritt av gangen. Start med én eller to lastebiler og tenk deretter på en langsiktig plan for innføring av elektriske lastebiler.