– Kundene våre ønsker at vi skal levere til dem med mindre CO2-utslipp, sier Reto Schwab, administrerende direktør for Schwab-Guillod. – De ønsker kanskje ikke å betale oss mer, men det er viktig å gjøre det riktige for miljøet.
Fra agurker til gulrøtter, salat og sitroner. Logistikkselskapet Schwab-Guillod AG håndterer og frakter rundt 350 tonn fersk frukt og grønnsaker seks dager i uka.
Så å transportere varene på en måte som tar hensyn til naturen føles som det riktige valget.
Derfor kjører nå selskapet en flåte med seks elektriske Volvo-lastebiler. De kjøpte sin siste diesellastebil i fjor – og innen 2030 har de som mål at hele lastebilflåten er helt over på alternative drivlinjer.
– Vi snakket lenge om denne endringen, sier Reto. Og jeg tror at nå er tiden for å gjøre det for miljøet. Det er viktig å gjøre noe og ikke bare snakke om det.
Når de leverer til matleverandører og restauranter i byen er stillheten til en elektrisk Volvo-lastebil en fordel Reto virkelig har begynt å sette pris på.
– For oss er det veldig viktig at lastebilen er stille siden vi leverer på kveld og nattestid, sier han.
De elektriske lastebilene fungerer veldig bra i vår daglige virksomhet, og vi har ikke noen problemer.
Sjåførene hans nyter også lastebilene.
– I begynnelsen var sjåførene litt reserverte, sier han, men etter én eller to turer er de alle veldig glade for å kjøre de elektriske lastebilene.
Det å levere frukt og grønnsaker som lett blir dårlige øker presset. Det er nødvendig å holde dem ferske, og utgjør en viktig del av planleggingen rundt logistikk.
– De elektriske lastebilene fungerer veldig bra i hverdagen, og vi har ingen problemer, legger Reto til. De er nesten perfekte.
Med solceller installert på fabrikken har Schwab CO2-nøytral strømproduksjon til lastebilenes laderne, og de har en lader for alle.
Gjorde han det rette valget da han startet overgangen til elektriske lastebiler? Reto er empatisk:
– Nå er tiden for forandring. Jeg mener det er på tide at andre fabrikker også starter med elektrisk transport.