– Ikke mange selskaper kan gjøre det vi kan, sier Lars Van Wijk, eieren av infrastrukturselskapet Van Wijk. Og det gir oss en bedre posisjon i markedet.
Van Wijk jobber med sivilingeniør-, veibyggings- og hydraulikkprosjekter og har som mål å være helelektriske innen 2025. Med fire elektriske Volvo-lastebiler i flåten er de godt over halvveis allerede.
For åtte år siden begynte Lars å kjøre elektriske personbiler, så det virket som et logisk neste steg å gjøre det samme med lastebilflåten. Nå er han fullstendig dedikert i reisen det er å gjøre flåten elektrisk.
Selskapet hans, som bruker Volvo Electric FMX- og FE-lastebiler til tungt anleggsarbeid, gikk over til elektriske lastebiler på bare fire år etter at han så at kundene stadig oftere krevde nullutslippstransport.
– Selskapene de samarbeider med må stille med elektriske lastebiler, sier han.
Men i tillegg til å gjøre lastebilflåten elektrisk for å møte kravene til kundene, var Lars drevet av et ønske om å etterlate en bedre verden for barnebarna sine.
– Den viktigste gunnen for å gå over til elektrisk er samfunnsansvaret, legger han til. Vi ønsket å redusere fotavtrykket vårt.
Når du først har kjørt elektrisk, vil du aldri tilbake til diesel.
Det han ser blant kundene sine og kravene i kontraktene, er at det haster med å gå over til elektriske lastebiler. Han mener at «jo lenger du venter, jo vanskeligere blir det».
For de som er usikre på om elektrisk passer for dem, eller hvordan sjåførene og selskapet vil tilpasse seg, er Lars optimistisk: – Det er ikke noe annerledes enn en diesellastebil. Han mener det handler om opplæring og å lære folk på riktig måte. Det hjelper også at «Volvo er med oss hele veien,» legger han til.
Smidig, kraftig og stille. Sjåførene hos Van Wijk elsker å kjøre de elektriske lastebilene. – Når du først har kjørt elektrisk, vil du aldri tilbake til diesel, sier Lars.
– Jeg mener vi er en skikkelig pioner, sier han. Lars er veldig stolt over fremskrittene firmaet hans har gjort gjennom overgangen til elektrisk drift. – Det blir bedre og bedre og nå har vi et veldig bra produkt som fungerer skikkelig bra, og vi har mange kontrakter.