– Internt har vi som mål å være klimanøytrale i 2024, 10 år foran Paris-avtalene, sier Dirk Van der Vlist, administrerende direktør i den internasjonale leverandøren av logistikktjenester Van der Vlist.
– Vi bor på denne planeten med åtte milliarder mennesker, legger Dirk til. Alle forbruker, alle produserer, og vi mener det er nødvendig å redusere forurensningen.
Van der Vlist har vært i transportbransjen siden 1930. Nå er det tredje generasjon som driver og de ser inn i fremtiden til bransjen. Van der Vlist ser for seg en bærekraftig fremtid. For å hjelpe til på veien har de skaffet tre elektriske Volvo-lastebiler som en del av et pilotprogram – med dristige ambisjoner for det som følger.
Selskapet har en forpliktelse til sikkerhet og bærekraft bakt inn i kjerneverdiene og det var derfor bare naturlig for Van der Vlist å ta dette skrittet.
Dirk innrømmer at det er «litt skummelt» å være tidlig ute med elektriske lastebiler, men at det er fordeler med å være en som går foran.
– Du er i en læringsprosess, legger han til. Vi snakker om rekkevidde, vi snakker om ladesteder og vi snakker om kostnader.
Vi må alle finne en annen løsning. Det er nødvendig å redusere forurensningen og elektrisk er en del av løsningen.
I mange bransjer, fra energi til marine, bygg og anlegg til landbruk, er Van der Vlist en av markedslederne innen logistikk i Europa.
De har opplevd at overgangen til elektrisk har vært positiv så langt, spesielt for transport på første og siste del av ruta. Og i byer, der det er en fordel å kjøre uten utslipp. – Det kan være en god løsning, legger han til. Ja, vi er fornøyde.
Sjåførene til Van der Vlist er også fornøyde, og synes overgangen til elektrisk lastebil er sømløs.
– Den er smidig, det er enkelt, den er stille, den er stabil, forteller han om sjåførenes reaksjoner når de kjører dem.
– I spesial- og tungtransport trenger vi hestekrefter, og den elektriske drivlinjen er veldig kraftig, legger Dirk til.
Dirk tror transportselskaper må endre sine holdninger og omfavne elektrifiseringen. Han mener dette kan skje ved å bruke lastebilene der de vil yte sitt beste.
– Det kan være på en anleggsplass eller midt i byen, sier han. På korte distanser er det en perfekt løsning.
– Vi må alle finne en annen løsning, legger Dirk til. Det er nødvendig å redusere forurensningen... og elektrisk er en del av løsningen.