Lastebiler

Elektriske lastebiler er en del av løsningen

Volvo Trucks
2024-08-20
Kundehistorie Elektromobilitet
Author
Volvo Trucks

– Internt har vi som mål å være klimanøytrale i 2024, 10 år foran Paris-avtalene, sier Dirk Van der Vlist, administrerende direktør i den internasjonale leverandøren av logistikktjenester Van der Vlist.

 

– Vi bor på denne planeten med åtte milliarder mennesker, legger Dirk til. Alle forbruker, alle produserer, og vi mener det er nødvendig å redusere forurensningen.

 

Van der Vlist har vært i transportbransjen siden 1930. Nå er det tredje generasjon som driver og de ser inn i fremtiden til bransjen. Van der Vlist ser for seg en bærekraftig fremtid. For å hjelpe til på veien har de skaffet tre elektriske Volvo-lastebiler som en del av et pilotprogram – med dristige ambisjoner for det som følger.

 

Selskapet har en forpliktelse til sikkerhet og bærekraft bakt inn i kjerneverdiene og det var derfor bare naturlig for Van der Vlist å ta dette skrittet.

 

Dirk innrømmer at det er «litt skummelt» å være tidlig ute med elektriske lastebiler, men at det er fordeler med å være en som går foran.
– Du er i en læringsprosess, legger han til. Vi snakker om rekkevidde, vi snakker om ladesteder og vi snakker om kostnader.

Vi må alle finne en annen løsning. Det er nødvendig å redusere forurensningen og elektrisk er en del av løsningen.

I mange bransjer, fra energi til marine, bygg og anlegg til landbruk, er Van der Vlist en av markedslederne innen logistikk i Europa.

 


De har opplevd at overgangen til elektrisk har vært positiv så langt, spesielt for transport på første og siste del av ruta. Og i byer, der det er en fordel å kjøre uten utslipp. – Det kan være en god løsning, legger han til. Ja, vi er fornøyde.

 

Sjåførene til Van der Vlist er også fornøyde, og synes overgangen til elektrisk lastebil er sømløs.
– Den er smidig, det er enkelt, den er stille, den er stabil, forteller han om sjåførenes reaksjoner når de kjører dem.
– I spesial- og tungtransport trenger vi hestekrefter, og den elektriske drivlinjen er veldig kraftig, legger Dirk til.

 

Dirk tror transportselskaper må endre sine holdninger og omfavne elektrifiseringen. Han mener dette kan skje ved å bruke lastebilene der de vil yte sitt beste.
– Det kan være på en anleggsplass eller midt i byen, sier han. På korte distanser er det en perfekt løsning.

 

– Vi må alle finne en annen løsning, legger Dirk til. Det er nødvendig å redusere forurensningen... og elektrisk er en del av løsningen.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.