Forholdet mellom Litra Gass og Volvo vokser seg stadig større og sterkere. Syv nye FH LNG-biler er levert, og transportørens fremtidsplaner inneholder flere Volvo-biler.
– Det sier seg selv hva vi mener om disse Volvo-bilene når vi kjøper syv nye nå, smiler Steinar Karlsen, administrerende direktør i Litra Gass. Han og et knippe andre knyttet til Litra, Volvo og Trucknor Hordaland har samlet seg i sistnevntes lokaler i Bergen. På programmet står overrekking av nøkler til syv nye Volvo FH LNG-biler. Fem trekkvogner og to krokbiler.
– Vi tenker ikke lenger så mye på at det er gassbiler når vi har dem i trafikk. Bilene i seg selv representerer ikke noen utfordringer. Tvert imot – de fungerer veldig godt, fastslår Karlsen.
Samarbeidet mellom aktørene går flere år tilbake i tid. Noe som har resultert i at Litra Gass i dag har 20 gassdrevne Volvo-er i bilparken.
– Allerede for ti år siden fikk vi en bil av den første generasjonen gassbil. I 2018 var den nye generasjonen endelig på plass, og etter det har vi bygd ut flåten nokså radig. Inkludert de syv nå, har vi totalt 20 Volvo-er, sier Karlsen.
Han legger ikke skjul på at han er imponert over hva Volvo har fått til med det avanserte HPDI-drivstoffsystemet på de nye gassmotorene.
– Jeg trodde nesten ikke på det da Volvo gikk ut og sa at virkningsgrad og drivstoffutnyttelse var på linje med dieselbil. Men tallene våre nå viser at det stemmer. Bilene har blitt veldig mye mer energieffektive enn da vi startet denne satsingen.
I tillegg er det en åpenbar miljøgevinst med å kjøre lastebiler på flytende biogass. Noe som er avgjørende for Litra når det jobbes mot en grønnere fremtid.
– Korrekt miljørapportering er en utfordring, derfor skal vi være edruelige og i hvert fall ikke overrapportere. Men som minimum reduserer disse bilene CO2-avtrykket vårt med 90 prosent sammenlignet med tilsvarende dieselbiler.
Karlsen anslår at hver av de nye bilene kommer til å erstatte i snitt ca. 40.000 liter diesel pr. år.
– En liter diesel gir ca. 2,7 kg CO2. Så hvis vi da reduserer avtrykket med 90 prosent, så er det et betydelig antall tonn vi prater om.
Som kjent er det imidlertid intet tre som vokser inn i himmelen. Så hvilke utfordringer følger med de gassdrevne bilene?
– Det hadde vært ønskelig med litt større motorkraft, men samtidig så dekker bilene vårt behov. De som har størst problemer med at det bare er 460 hestekrefter, er gjerne de som ikke kjører bilen selv, sier Karlsen og koster på seg et lurt smil. Før han blir mer alvorlig.
– Den største utfordringen knyttet til gassbiler, er uten tvil infrastrukturen.
Mange norske transportører kutter utslipp og kostnader med gass. Meld deg på og få raske tips og erfaringer fra bransjen.