Imponert over Volvos elektriske
JP Aarseth har vist at de er fremoverlente, og villig til å satse på alternative drivlinjer. Dermed er det ikke så unaturlig å spørre om batterielektriske biler. De har faktisk en eldre el-lastebil stående, men erfaringen med den er heller dårlig, og den står stort sett parkert.
– Hovedproblemet er rekkevidden, men den er alt for brå, samtidigsom det ikke noe futt i den. Treig, men veldig voldsom fra stillestående, er attesten fra Aarseth.
Det var derfor med en god porsjon skepsis eier Jan Petter Aarseth dro til Göteborg for å teste Volvos nye elektriske biler i april i år. Hans forutinntatte holdninger ble igjen kraftig utfordret. Der opplevde han at kraftreguleringen var i full balanse.
– Jeg stoppet i den bratteste bakken på testbanen, og trampet gassen i bånn med 50-tonneren. Det bare skjøt av gårde. Ikke bare dro det godt, den var veldig fintfølende, sier han.
– Det var en helt fantastisk bil å kjøre, men det er det med rekkevidde og pris – det er ikke gratis, legger han til.
Elefanten i rommet
Inntil videre er det biogass de satser på. Da vi besøker dem på Borgeskogen, har Volmax-selger Ole Jacob Gryte tatt med seg den aller nyeste gassbilen i JP Aarseths flåte. En FH 460 6x2 trekkvogn. Med dagens tanker går en bil som dette 45-55 mil.
– Den er ikke kjøpt inn til spesifikk kjøring vi må ha gass på, men for å kunne tilby til de som gjerne vil ha det. Vi skal sette inn en bil på langkjøring, Den mest ideelle bilen er denne trekkvogna, men det går ikke om vi ikke får fylt den, sier Aarseth.
Dette er elefanten i rommet. JP Aarseth Transport har hatt et mål om å fase ut alle dieselbiler innen 2025, men det når de ikke. Eier Jan Petter Aarseth er helt tydelig på at det som først og fremst holder dem tilbake er den nåværende infrastrukturen. Med en fyllestasjon noen minutter unna hovedkvarteret er det selvsagt helt ideelt med kjøring i området, men det er også en av kun fire fyllestasjoner i landet. Det vanskeliggjør distribusjon over lengre avstander.
– Pumpestasjonen her oppe er alfa og omega for oss, understreker han.
Kraftig forbedret infrastruktur
Ole Jacob Gryte innser at dagens infrastruktur er en hemsko, og påpeker at det for dem som leverandør blir en klassisk «høna og egget-problematikk».
– Vi får gjerne høre at om vi selger biler så kommer det fyllestasjoner, men får ikke solgt biler om vi ikke får fylt dem, sier han.
– Dersom myndighetene vil noe med dette må de få gjort noe. Vi må kunne tanke på knutepunkter. Mellom Bergen og Østlandet, mellom Stavanger og Østlandet. Samme med Trondheim. Skulle du feilberegne trenger du bergingsbil, sier Jan Petter Aarseth.
Nå ser det virkelig ut som et skikkelig krafttak kommer. Etter besøket på Borgeskogen har det kommet svært gode nyheter for JP Aarseth, ja alle som selger, kjøper, vurderer eller kjører biogass-biler. Enova har gitt støtte til 14 nye fyllestasjoner.
Se hvilke i egen faktaboks.