Lastebiler

Volvo Trucks
2022-01-04
4 min
Drivstoffeffektivitet Elektromobilitet
Author
Volvo Trucks

Volvos tunge elektriske lastebil i test: utmerker seg i både rekkevidde og engergieffektivitet

Nå har den første uavhengige testen av energieffektiviteten til en fullastet tung elektrisk Volvo lastebil blitt gjennomført i Tyskland. Den elektriske lastebilen overgikk den oppgitte rekkevidden og brukte halvparten av energien en tilsvarende dieseldrevet bil ville gjort.


Den første uavhengige testen av en tung elektisk lastebil på vei ble foretatt av den tyske lastebiljournalisten Jan Burgdorf i Trucker Magazine. Jan Burgdorf testet Volvo FH Electric på den anerkjente Green Truck-ruten sør i Tyskland. Ruten er 343 kilometer og inkluderer et variert utvalg av motorveier, kupert terreng og smalere veier og brukes til å teste lastebiler fra forskjellige produsenter i mange forskjellige forhold.

Den fullastede Volvo FH Electric hadde en totalvekt på 40 tonn og 490 kW kontinuerlig effekt. Den elektriske lastebilen oppnådde en rekkevidde på 345 kilometer på én lading, noe som overgår produsentens offisielle tall på 300 kilometer.

Den tyske lastebiljournalisten Jan Burgdorf ble imponert over ytelsen til Volvo FH Electric.

Sterkt førsteinntrykk

I lunsjpausen fortalte Jan Burgdorf om sine inntrykk:

– Den er like kvikk, eller til og med kvikkere, enn en dieseldrevet lastebil. Den klatrer bakker som normalt. Du merker ikke engang girskiftene, sier Jan, som har foretatt utallige tester med diesellastebiler på den samme ruten.

 

Ytelser på linje med diesel

Volvo FH Electric gjennomførte testen på lik linje med rekorden satt av den dieseldrevne Volvo FH 500 I-Save. Den elektriske versjonen holdt en gjennomsnittshastighet på 80 km/t og hadde et gjennomsnittlig energiforbruk på 1,1 kWh per kilometer.

– Sjåfører kommer til å bli veldig overrasket over hvor stille den er selv når du kjører i 85 km/t og med 40 tonn totalvekt. Det er ingen vibrasjoner i det hele tatt. Det er helt spesielt at dette er mulig, konkluderer Jan Burgdorf.

 

Bruker 50 prosent mindre energi


Testen viser også at Volvo FH Electric bruker bare halvparten av energien sammenlignet med en diesellastebil på det samme transportoppdraget. Dette er fordi den elektriske drivlinjen er så mye mer effektiv, noe som gjør den helelektriske lastebilen til et viktig verktøy for å senke CO2-utslippene. 

Dette bekrefter at Volvo har en høyst energieffektiv tung lastebil som er klar for å møte kravene fra ordinære transportoppdrag.
Tobias Bergman at Volvo Trucks.

Tobias Bergman, leder for pressetester hos Volvo Trucks, var imponert over testresultatene:

– Dette bekrefter at Volvo har en høyst energieffektiv tung lastebil som er klar for å møte kravene fra ordinære transportoppdrag. Resultatet overgikk mine forventninger både når det gjelder energieffektivitet og kjørbarhet.

 

– Disse testresultatene viser at det er fullt mulig å kjøre opp til 500 kilometer på en vanlig arbeidsdag, med en kort stopp for å lade, for eksempel i lunsjen.

 

Fakta om testen og lastebilen

  • Vogntogvekt: 40 tonn
  • Gjennomsnittshastighet: 80 km/t
  • Energiforbruk: 1,1 kWh/km
  • Batterikapasitet: 540 kWh
  • Ytelse: 490 kW kontinuerlig effekt
  • Total testdistanse: 343 km
  • Total rekkevidde basert på én lading: 345 km
  • Volvo FH Electric-lastebilen i testen kan kjøre 500 kilometer på en normal arbeidsdag hvis man legger inn en ladestopp, for eksempel i lunsjen.

Se videoen fra testen.