Miniekspress ruller millioner av kilometer på veiene i året. Da sier det seg selv at hver dråpe drivstoff er dyrebar.
Drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad har vært i gamet i over tjue år, og har sett sin andel av trøblete modeller, fra flere leverandører. Han innrømmer at han ikke er ukjent med smårusk, også på tidligere Volvo-modeller, men de nye FH I-Save-modellene til Volvo får svært gode skussmål.
– Jeg er veldig fornøyd med valget vi har tatt om å gå over til denne modellen. Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17–18 månedene vi har hatt dem. Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden, sier han.
Med høy aktivitet fra en bilpark som teller over hundre kjøretøy har driftskostnader naturlig nok et høyt fokus hos Stokke-bedriften. Derfor har de blant annet byttet ut noen eldre 540-modeller, med den helt nye generasjonen 500 I-Save.
– Vi har 22 I-Save-biler. Vi har hatt en god utvikling på disse, og ser at drivstofføkonomien har blitt bedre med å bytte fra eksempelvis 540 ned til I-Save 500. Vi sparer en 3-4 desiliter per mil på et sånt bytte, forteller Gjerstad.
Det er tall Sandefjord-mannen liker å se. Det betyr store besparelser i totalen.
– Vi er veldig fornøyde med de bilene, gjentar han, før han legger til:
– Etter å ha tilvendt seg kjørestilen er våre sjåfører veldig positivt overrasket.
En av dem han sikter til er Jarle Bakken. 55-åringen fra Vear har vært i gamet i 15 år. Han har hatt et par år med Scania, men mesteparten av tiden har han brukt bak rattet på Volvo. Han liker utviklingen.
– Jeg opplever at kvaliteten bare blir bedre og bedre, sier han.
Nå kjører han ruten Borgeskogen – Trondheim i en Volvo FH 500 med I-Save.
– Den nye I-Saven er en mye lettere bil å kjøre. Du setter på adaptiv cruisekontroll, og da går det av seg selv. Det er enkelt å holde den nede på dieselforbruk, understreker han.
For Bakken, som har hytta som både kontor og soverom, er også komfort noe han setter høyt.
– Komforten har blitt vesentlig bedre. Setene har blitt bedre å sitte i, med mange justeringsmuligheter. Du får tiltet rattet litt mer enn du gjorde før i tiden, og du får setet litt lenger ned. For oss som bor i bilen er jo også køya vesentlig blitt forbedret, roser han.
Som sjåfør hos Miniekspress får du bonus ut fra kjørestilen din. Det handler om å holde kostnader nede på drivstoff, men også på reparasjoner og dekk.
– Hele driftskostnadsbildet henger sammen, sier Gjerstad.
Da må du som sjåfør faktisk la bilen bestemme enn god del mer enn du kanskje er vant med. Stole på at Volvos systemer tar de riktige valgene for deg, hjelper deg frem. For å kjøre mest mulig økonomisk bruker Miniekspress sine sjåfører I-See-systemet og hele kjørecomputeren som veileder.
Jarle Bakken trodde det skulle ta tid å venne seg til det, men han ble komfortabel langt raskere enn han selv spådde.
– Jeg er en litt roligere sjåfør etter at jeg begynte å bruke I-Saven, fordi det går av seg selv. Det er lett å sitte frempå setet og stresse, men her slapper du av og koser deg oppover. Slik jeg opplever det setter jeg bare bilen i automat. Det er bilen som jobber, ikke du. Du sitter bare og styrer, og alt av det du trenger har du på rattet, sier han.