Oddvar Nyland i Thor Tenden Transport ruller 12 000 mil i året med jevnlige turer fra Vestlandet til Østlandet og tilbake.
– Dette er en klar forbedring fra 2016-modellen. Det er en helt annen kjøreopplevelse, beskriver Tenden-sjåføren.
Nyland har latt seg imponere av mye, særlig av I-Shift-systemet.
– Utvekslingen er perfekt. Motoren får mulighet til å jobbe på svært lavt turtall, og girkassen girer naturlig, er hans skussmål.
I-Shift girkassen jobber i kombinasjon med SmartBoost som gir hurtigere og mykere girskift, opp mot ti prosent raskere, samtidig som forbruket reduseres.
Farten opprettholdes da turbotrykket er konstant mellom girskiftene.
En lang rekke oppgraderte og intelligente systemer jobber sammen med sjåføren for å gjøre kjøreopplevelsen naturlig, smidig, og effektiv. Hovedmålet er å spare drivstoff uten at det skal gå på bekostning av egenskaper og ytelse.
Nyland kjører normalt en 2016-modell FH 750 Euro6. Modellen han nå har tester har 750 hester og et dreiemoment på 3550Nm. Motoren har muskler i massevis, og drar på svært lavt turtall. Erfaringen til Nyland, ved 80 km/t, er at den ligger på 1000 omdreininger på tolvte gir, og 1300 på ellevte og 1500 på tiende gir. Tre gir innenfor grønnfeltet. Det er veldig positivt.
Høyere utveksling og lavere turtall betyr at den får brukt dreiemomentet til å holde jevn fart. Alt dette bidrar til en mykere kjøreopplevelse med mindre støy. Ikke minst reduseres drivstoff-forbruket.
– Endelig får 16-literen gjøre det den skal. Den er innenfor grønnfeltet på tre gir. Den nekter å gi seg før den har kommet ned til 800 omdreininger. Det er kjempebra. Du sparer diesel, og den gnager seg over bakketopper. Den er en fryd å kjøre, sier Nyland.
På vei ned igjen gjør retarderen jobben, sammen med I-see-systemet som hele tiden har kommet litt lenger frem enn både bil og sjåfør, og har planlagt et optimalt kjøremønster. Her har Thor Tenden Transport og Volvo jobbet sammen for å justere parameterne for utrulling på bilen.
– Retarderen må være sterkest i klassen. Helt rå. Den holder igjen nedover bakken. Mot slutten frir den ut, og du øker farten og triller bortover flaten. Det er kjempebra, beskriver Nyland.
Hva så med drivstoff-forbruket? Hans seneste tur fra Stryn til Vinterbro, en tur på rundt 50 mil gir noen svar. Tenden-sjåføren kjørte da med en vekt på 35 tonn. På svært blandet føre.
– Det var kaos på Strynefjellet og vinter til Lom, forteller han.
Tallenes tale er et forbruk på 3,95 liter per mil, med en snitthastighet på 70 km/t. Tall som imponerer Nyland.
– Vakkert, er hans beskrivelse.
– Jeg er svært positivt overrasket over dieselforbruket, også med tandem, som de påstår utgjør 0,2 liter på mila, fortsetter han.