Lastebiler

Norge

×

Anleggstransportøren EG Eriksson felttester nye Volvo FMX

| 7 min å lese | 7 min å lese
Nye Volvo FMX er spesialdesignet for å gjøre arbeidet til en anleggssjåfør enklere, tryggere og mer komfortabelt. Den svenske anleggstransportøren EG Eriksson setter den på prøve.
For EG Eriksson er nye Volvo FMX et kjærkomment tilskudd til bilparken.

Det er massevis av aktivitet ved betonganlegget i Slind rett utenfor Skellefteå, på nordkysten av Sverige. Tre lastebiler fra EG Eriksson er på plass for å laste betong til dagens leveranser. Med sine blå førerhus, velkjente merking og røde betongblandere, er transportørens lastebiler enkle å få øye på.

Men ett av førerhusene skiller seg ut. I stedet for den særegne blå lakken med grå bokstaver, er førerhuset dekket med svart og hvit teip. Under det er en felttestbil – en helt ny Volvo FMX.

Nye Volvo FMX er en virkelig etterlengtet modell som vil utgjøre en stor forskjell, ikke minst når det kommer til sjåførenes arbeidsmiljø.
Joakim Eriksson, eier Joakim Eriksson, eier

– Da vi ble bedt om å bli felttestkunde, var det naturlig for oss å si ja. Vi liker ny teknologi, og vi er vanligvis de første til å kjøpe de nye lastebilmodellene her i Skellefteå. Volvo FMX er faktisk den lastebilen som passer best til den type oppdrag vi har, men siden bare den gamle modellen har vært tilgjengelig, har vi valgt å kjøpe Volvo FH-er i stedet, sier Joakim Eriksson, en av de to medeierne i EG Eriksson.

Transportøren har spesialisert seg på transport av betong og jobber både for anleggs- og gruveindustrien. Som felttestkunde har de nå også fått en viktig rolle i å teste og utvikle Volvo Trucks' nye produkter og tjenester. Spesialutstyr logger alle dataene fra lastebilen, og annenhver måned gjennomføres en visuell inspeksjon på verkstedet. Sjåføren har hyppig dialog med felttestingeniøren for å gi tilbakemeldinger om produktet og for å få informasjon om nye funksjoner. Dette gjøres for å gi Volvo Trucks' produktutviklingsteam sjansen til å finne og løse eventuelle feil som dukker opp så raskt som mulig.

Nye Volvo FMX utstyrt med en betongblander Nye FMX, som kjøres av EG Eriksson, er utstyrt med en betongblander som rommer omtrent åtte kubikkmeter betong. På 15 minutter kan betongblanderen byttes ut med et lasteplan for grus, om nødvendig.

For EG Eriksson er nye Volvo FMX et kjærkomment tilskudd til bilparken. I hjembyen Skellefteå foregår for tiden Sveriges største industriprosjekt, byggingen av Northvolts batterifabrikk. På et område som er like stort som 100 fotballbaner, produserer nesten 3000 mennesker snart litium-ion-batterier til elbilindustrien.

For samfunnet betyr det nye anlegget ikke bare nye arbeidsplasser, men også etterspørsel etter mange nye boliger, skoler og infrastruktur: – De bygger virkelig mye her akkurat nå, og det er noe vi legger merke til også. Om vinteren har vi vanligvis færre leveranser, men det ser ikke slik ut i år, sier Joakim Eriksson.

Mens leveranser til byggeplasser kan endre seg fra dag til dag, er oppdragene mine mer forutsigbare. To av lastebilene kjører i turnus – syv dager i uken, året rundt – til Renströmsgruven, rundt 40 km nordøst for Skellefteå. – Vi begynte å transportere betong til gruven i 2008. Disse leveransene er viktige fordi de gir kontinuerlig arbeid for oss. I gruven trenger du alltid betong, uansett vær. Det er ikke tilfelle med andre operasjoner. Hvis det begynner å regne, er det en risiko for at det ikke blir leveranser til byggeplasser den dagen, sier Joakim Eriksson.

Nye Volvo FMX leverer betong til Renströmgruven nær Skellefteå Hver dag, året rundt, leverer EG Eriksson betong til Renströmgruven nær Skellefteå. Betongen brukes til å styrke veggene i gruven for å forhindre sprekker.

Joakim Eriksson er tredje generasjon som jobber i selskapet som ble startet av bestefaren i 1953. I starten var det et énmannsforetak som transporterte stein og tømmer og sakte ble selskapet utvidet. I dag er det rundt 20 ansatte og 12 lastebiler, samt et par lastebiler til andre oppdrag. For Joakim Eriksson har det alltid vært en naturlig beslutning å jobbe i familiebedriften.

Volvo Trucks-forhandler Eric Åström snakker med Joakim Eriksson Volvo Trucks-forhandler Eric Åström har jobbet med Joakim Erikssons selskap i nesten 15 år.

– Jeg begynte å kjøre lastebil her dagen etter at jeg var ferdig med skolegangen. Etter hvert som selskapet har vokst, har det vært mange andre oppgaver å håndtere. Så nå kjører jeg bare lastebil når noen er syke eller hvis vi har det veldig travelt. Men jeg synes fortsatt det å kjøre lastebil er noe av det morsomste du kan gjøre, sier han.

I løpet av de mer enn 65 årene EG Eriksson har eksistert, har de stort sett bare hatt Volvo-lastebiler i bilparken sin. Volvo-forhandleren ligger bare noen hundre meter unna, og dørene til verkstedet er nesten alltid åpne. For noen som leverer betong, er tidsmarginene stramme, så hvis det oppstår problemer, er det viktig å få lastebilen raskt ut på veien. – Vi samarbeider godt med verkstedet og vi får alltid hjelp når vi trenger det. De vet at vi noen ganger har det veldig travelt, sier Joakim Eriksson.

I dag består bilparken av to Volvo FMX-er og ti Volvo FH-er. – Nye Volvo FMX er en virkelig etterlengtet modell som vil utgjøre en stor forskjell, ikke minst når det kommer til sjåførenes arbeidsmiljø. Når du transporterer betong, hopper du inn og ut av lastebilen 50 til 70 ganger i løpet av ett skift. FMX har lavere innsteg, og det at du slipper å måtte ta det ekstra steget hver gang betyr mye mindre slitasje på kroppen, sier Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman kjører nye Volvo FMX Torbjörn Forsman er sjåføren på nye Volvo FMX. – En av de viktigste forbedringene er sikten, sier han.

Det meste av kjøringen gjøres i bytrafikk, hvor god sikt er en avgjørende faktor. I nye FMX er vinduene større og sidespeilene er i en ny stilling. – Sikten i den nye lastebilen er fantastisk. Du har god sikt både foran og til siden, og det er ingen speil i veien, sier Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman er sjåføren som har brukt mest tid bak rattet på nye FMX. Hver uke snakker han med felttestavdelingen på Volvo Trucks for å diskutere hvordan lastebilen og mange av de nye funksjonene fungerer. Han mener det er en stor oppgradering i forhold til lastebilen han vanligvis kjører.

– I tillegg til den forbedrede sikten, er det nye førerhuset romsligere – det er mer plass både over og rundt sjåføren. Det er også viktig at arbeidet ikke tærer for hardt på kroppen, jeg liker jobben min og vil fortsette å kjøre så lenge som mulig. Det at Volvo FMX-førerhuset har et lavt innsteg, utgjør en stor forskjell. Det samme gjør det faktum at det er utstyrt med Volvo Dynamic Steering (VDS), som gjør lastebilen lettere å styre, spesielt på trange steder, sier han.

Torbjörn Forsman er en relativt ny ansatt hos EG Eriksson, men han har jobbet i forskjellige roller med familien siden begynnelsen av 1980-tallet. Og han har kjørt betongbil i omtrent like lang tid. Som sjåfør tilbringer Torbjörn Forsman det meste av skiftet sitt i lastebilen. – Førerhuset blir som en kollega. Så det er viktig at alt fungerer som det skal, at det er god plass, god lagringsplass og oppdaterte funksjoner som gjør jobben enklere. Nye FMX har alt det, sier han.

Byggeboomen i Skellefteå vil fortsette de neste årene. Men hva som vil skje etterpå, er det ingen som vet. For Joakim Eriksson er den store utfordringen å prøve å ligge et skritt foran, både på kort og lang sikt. – Akkurat nå har vi det så travelt med å planlegge dagens leveranser, at det er vanskelig å finne tid til å tenke på hvordan fremtiden kan se ut, inkludert hvor mange lastebiler og hvor mye personell vi trenger. Betongindustrien er ganske uforutsigbar, så det vil kanskje være greit å utvide virksomheten. Jeg håper at selskapet vil fortsette å vokse og at barna mine ønsker å ta over en dag, sier han.

Volvo FMX som kjører over en elv på en bro

Byggeboomen i Skellefteå vil fortsette de neste årene. Men hva som vil skje etterpå, er det ingen som vet. For Joakim Eriksson er den store utfordringen å prøve å ligge et skritt foran, både på kort og lang sikt. – Akkurat nå har vi det så travelt med å planlegge dagens leveranser, at det er vanskelig å finne tid til å tenke på hvordan fremtiden kan se ut, inkludert hvor mange lastebiler og hvor mye personell vi trenger. Betongindustrien er ganske uforutsigbar, så det vil kanskje være greit å utvide virksomheten. Jeg håper at selskapet vil fortsette å vokse og at barna mine ønsker å ta over en dag, sier han.

EG ERIKSSON HAULIERS
Historie: 
Familiebedriften ble stiftet i 1953 av Erik Gustav Eriksson i Klutmark utenfor Skellefteå i nordøstlige Sverige. De første årene hadde selskapet bare en lastebil og transporterte grus og tømmer.
Operasjoner: Selskapet har spesialisert seg på å hente betong, hovedsakelig for anleggs- og gruveindustrien, men de transporterer også grus til betonganlegg. De har også et par lastere for andre oppdrag. 
Etablert: 1953.
Eiere: Joakim Eriksson og Urban Eriksson.
Antall ansatte: 20.
Antall lastebiler: 10 Volvo FH og 2 Volvo FMX. Siden mars 2019 har de også testet en ny Volvo FMX.
Transportoppdrag: Transport av betong og stein.
Største kunde: Byggbetong John Dahlgren.