Graving i København

En ny metro er under bygging i København. Å skulle frakte all denne jorden gjennom en by med over en million innbyggere er en real utfordring for lastebilsjåførene. Johnny Olsen er en av dem, og her kan du lese historien hans.
Bygging av undergrunnssystem i København

I København, byen som har en av de høyeste tetthetene av sykler i verden, bygges det nå et helt nytt undergrunnssystem.

Johnny Olsen, lastebilsjåfør.

Kombinasjonen av de fremre styreakslene og tilhengeren gjør lastebilmodulen veldig lett å kjøre, ifølge Johnny Olsen.

De to vaktene foran lastebilen har hevet stoppskiltene sine. Tre biler og fire syklister stanser, og Johnny Olsen får klarsignal til å kjøre. Lastebilen triller sakte nedover veien og inn på anleggsområdet. Med en erfaren bevegelse svinger han mot høyre, bort til den automatiske hjulvasken.

«Hver gang vi kjører inn og ut av området, vasker vi hjulene. Ellers ville det blitt altfor mye leirjord i bygatene», sier Johnny, mens han rygger på plass slik at gravemaskinen kan begynne å fylle de to tippbilene.

Anleggsområdet kalles Triangelen, og befinner seg i indre København. Det skal bli en av 17 stasjoner på den nye metrolinjen, som har fått navnet Cityringen. Byggeprosjektet, som er det største i København i moderne tid, består av to tunneler, hver på 15,5 km, og ytterligere fire anleggsområder på stedene der tunnelboremaskinene borer seg inn under byen. Denne nye linjen er en utvidelse av den eksisterende metroen. Den nye metrolinjen er en forlengelse av det eksisterende nettverket. 

Oppgaven til Johnny er å frakte vekk jorden som graves opp fra grunnen ved anleggsområdene. Når prosjektet er ferdigstilt, kommer tre millioner tonn jord til å ha blitt fraktet opp fra byens indre.

«Akkurat nå er det nok litt problematisk for folk som bor i København. Det foregår anleggsarbeid på så mange ulike steder. Men til slutt tror jeg det blir bra», sier Johnny, og påpeker at hvis flere folk tar metroen i fremtiden, kommer det til å bli færre biler i gatene.

Via kommunikasjonsradioen har Johnny direkte kontakt med gravemaskinføreren. Enorme mengder jord hentes opp fra 18 meters dyp av en større gravemaskin. Når stasjonen ved Triangelen er ferdig, kommer det dypeste punktet til å ligge rundt 40 meter under bakken.

Johnny holder øye med displayet i førerhuset som viser hvor mye jord som har blitt lastet. 

Noen tenker kanskje at det er litt kjedelig å bare kjøre frem og tilbake, men jeg liker det faktisk veldig godt. Som lastebilsjåfør han man stor frihet sammenlignet med folk som sitter på et kontor eller jobber ved samlebåndet på en fabrikk.

Johnny Olsen

lastebilsjåfør

Lastebilen har en lastekapasitet på 17 tonn, og påhengsvognen kan ta 18 tonn. Uten last veier lastebilmodulen rundt 21 tonn. Lastebilen rister litt hver gang gravemaskinføreren fyller på enda et lass. Johnny gir signal via radioen når displayet viser 56 tonn. Lastebilen er fullastet.

«Nå skal vi til Nordhavn, det er der vi skal dumpe lasset», sier Johnny og kjører ut fra anleggsområdet.

København er en by i stadig vekst, og i det gamle havneområdet nord for sentrum pågår det flere byggeprosjekter der det bygges nye hus og kontorer til tusenvis av nye københavnere. I enden av dette området, Nordhavnen, bygges det også en ny containerterminal og en cruisehavn. For å få plass til dette skapes det derfor et nytt område på 400 dekar, der en del av jorden fra metroutbyggingen brukes til utfylling. Det nye landområdet strekker seg langsomt utover i det som en gang var sjø.
 

Undergrunnstunnel under bygging.

Den nye undergrunnen er en forlengelse av det eksisterende nettverket, og kommer til å bestå av to tuneller på 15,5 kilometer, noe som gir en total lengde på 31 kilometer.

På vei gjennom byen til Nordhavnen sitter Johnny trygg og avslappet bak rattet, hele tiden med et smil om munnen. Det er tydelig at han liker jobben sin.

«Noen tenker kanskje at det er litt kjedelig å bare kjøre frem og tilbake, men jeg liker det faktisk veldig godt. Som lastebilsjåfør han man stor frihet sammenlignet med folk som sitter på et kontor eller jobber ved samlebåndet på en fabrikk.»

Johnny lyser opp når han snakker om kona og de fire barna deres. Det er tydelig at familien er viktig for ham, men han innrømmer at det kan være vanskelig å få tiden til å strekke til. Johnny bor fire timers kjøring fra København, og arbeidsdagen begynner vanligvis klokken fem om morgenen. Så kjører han lastebil hele dagen, og er tilbake hos familien klokken seks om ettermiddagen. Siden sommeren 2014 har Johnny kjørt for transportfirmaet SCT, en arbeidsgiver han liker godt. «Arbeidsmiljøet er veldig godt. Samholdet mellom kollegaene hos SCT er noe jeg setter stor pris på. Vi stiller opp for hverandre, og alle er veldig hyggelige.»
 

Utbygging i Nordhavn.

Jorden fra undergrunnsprosjektet brukes til å fylle ut nye landområder i et nytt nabolag som kalles Nordhavn, der det skal bygges en ny containerterminal og en cruisehavn.

SCT er et av flere lastebilfirmaer som er involvert i arbeidet med metroen i København. Hovedoppgavene er å frakte jord fra anleggsområdene og transportere bort massene som tunnelboremaskinene produserer.

Antallet lastebiler som SCT bruker til metroutbyggingen i København, varierer mellom 20 og 50, avhengig av hvor mye jord som skal fraktes bort. Den vanligste lastebilmodellen er Volvo FH med tipp-/semitrailer, men selskapet har også åtte Volvo FMX-tippbiler med trekkstangtilhengere i drift. Alle SCT-lastebilene er utstyrt med Globetrotter-førerhus, selv Volvo FMX-lastebilene, slik at sjåførene kan overnatte i førerhuset i ukedagene.

Boremaskiner.

Fire italienske boremaskiner brukes til byggingen av den nye metrolinjen. En komplett boremaskin veier rundt 800 tonn.

Lastebilen til Johnny er en Volvo FMX fra 2014 med kombinasjonen 8×4 og doble foraksler. 13-litersmotoren har 500 hk, og kraften overføres effektivt til tandemdrivakslene. Kombinasjonen av de fremre styreakslene og tilhengeren med trekkstang gjør lastebilmodulen veldig lett å kjøre. Johnny synes dette er positivt, for han må ofte manøvrere lastebilen på trange områder inne på anleggsplassene.

«Lastebilen kjennes veldig stabil ut, selv med tung last. I-Shift-girkassen er veldig presis. Jeg synes dette er en veldig god lastebil», sier Johnny mens han sakker ned før et rødt lys. 

København har en av de høyeste tetthetene av sykler i verden, og dette er tydelig i trafikkbildet, der syklister og biler ofte må dele på plassen. Entreprenørfirmaet Copenhagen Metro Team har lagt mye arbeid i å gjennomføre prosjektet på en så trygg måte som mulig for byens innbyggere. I samarbeid med SCT har de blant annet latt alle barna som går på skole i nærheten av anleggsområdene, få sitte inne i en Volvo-lastebil, for å vise dem hva en lastebilsjåfør kan og ikke kan se fra førerhuset.

Lastebilen kjennes veldig stabil ut, selv med tung last. I-Shift-girkassen er veldig presis. Jeg synes dette er en veldig god lastebil.

Johnny Olsen

lastebilsjåfør

I anleggsperioden med mest transport kjører i gjennomsnitt 500 lastebiler til og fra anleggsområdene hver dag. 375 trafikklys har blitt endret for å forstyrre veitrafikken minst mulig. Lastebilene må også alltid kjøre samme rute gjennom byen til og fra Nordhavn.

«Kort fortalt må vi kjøre veldig forsiktig. Sikkerheten har høyeste prioritet», sier Johnny, og kaster nok et blikk nederst i speilene før han svinger til høyre og krysser en sykkelovergang.

Når Johnny ankommer Nordhavn, kjører han lastebilen opp på en bilvekt før han kjører inn på området. I løpet av en dag kjører Johnny mellom fire og fem lass fra anleggsområdet til Nordhavn. Alle forsendelsene veies nøye.

En måke seiler i vinden og kikker ned på området der lastebil etter lastebil dumper lasten sin. Johnny har rygget lastebilen bort til dumpeområdet der han først losser den bakre tippen, og deretter den fremre.

Ett lass til, så drar jeg hjem til familien. Det ser jeg frem til, sier Johnny og bryter ut i et stort smil. 
 

En Volvo-lastebil tipper jord.

I den travleste tiden kjører i gjennomsnitt 500 lastebiler til og fra anleggsområdet hver dag. 375 trafikklys har blitt endret for å forstyrre veitrafikken minst mulig

Lastebilen

Volvo FMX ble lansert på veiene i mars 2014. Euro 5-motoren er på 13 liter og har 500 hestekrefter.
Den automatiserte I-Shift-girkassen gjør det enklere å arbeide i tøffe omgivelser, og sjåføren kan konsentrere seg 100 % om kjøringen.
Lastebilmodulen består av en treveis tippbil med kombinasjonen 8×4 doble foraksler og en treakslet, treveis tipptilhenger med trekkstang. Den kan tippe last til høyre, venstre og bakover.
Riggen veier 20,4 tonn. Lastebilen har en lastekapasitet på 17 tonn, og påhengsvognen kan ta 18 tonn. Maksimalt tillatt totalvekt er 56 tonn.
Lastebilen er utstyrt med et Globetrotter-førerhus, slik at sjåføren kan overnatte i førerhuset om nødvendig.

Beslektet innhold

Tatt tilbake fra havet

Nigerias største by endrer seg gradvis. Det som begynte som en plan om å beskytte Lagos' eroderende kystlinje, har utviklet seg til å bli Afrikas største byggeprosjekt – Eko Atlantic – et nytt område som bygges på landområder som tas tilbake fra ...

På ville veier – en dag med transport av afrikanske bøfler

For å arbeide med dyretransport i et naturreservat i Sør-Afrika kreves det ikke bare kjøreferdigheter utenom det vanlige, det kreves også mot....

Saltutvinning fra den enorme saltsletten i Bolivia

Lyset er nådeløst og luften tynn. I verdens største saltørken blir både mennesker og maskiner virkelig satt på prøve. Her har lastebilsjåføren Dario Machaca Colque jobbet i mer enn 30 år....

Filtrer artikler

5 true 5