Det er ingen hemmelighet at drivstoff er den største kostnaden for et transportselskap. For mange utgjør det minst en tredjedel av de samlede kostnadene. Hvordan reduserer jeg gjennomsnittlig drivstofforbruk i liter per mil for lastebiler? Du må kjenne til de viktigste faktorene. Denne siden dekker hva du må tenke på hvis du vil redusere drivstoffkostnaden – fra spesifikasjon og vedlikehold av lastebilen til kjørestil og flåtestyring for lastebiler.
En introduksjon til de viktigste faktorene som påvirker drivstofføkonomi.
Drivlinjen er en av de viktigste faktorene i lastebilens drivstofføkonomi. Når den er spesifisert, er mye av lastebilens drivstofforbruk fastsatt, så det er viktig å velge rett. Alle drivlinjekomponentene har betydning, fra bakaksel til girolje, men de tre viktigste komponentene er motor, girkasse og konstantfartholder.
Nylige tekniske fremskritt har gjort alle disse komponentene mer effektive. Turbocompound-motorer (som D13TC) gir høy effekt og bedre drivstofføkonomi enn eSCR, og har også vesentlig lavere AdBlue-forbruk. En automatgirkasse som I-Shift bruker kjøredata i sanntid for å gjøre hvert skift ekstremt presist. Og med en konstantfartholder (I-See) kan sjåførene bruke gasspedalen mindre selv i bakker, og spare enda mer drivstoff.
Utforsk disse løsningene for en optimal drivlinje.
Aerodynamikk er annen viktig faktor for lastebilens drivstofforbruk. Ytelsen kan påvirkes av alt fra utvendig tilbehør til speil og frontspoilere, men det viktigste er:
Hvordan kan du forbedre lastebilens aerodynamikk? Når det gjelder førerhuset, spiller høyden, takvinkelen og utformingen en rolle. Hva med takspoiler, spoilere på førerhussidene, chassisskjørt og skjermlister? Alt forbedrer drivstofføkonomien, men sørg for at takspoileren er fabrikkmontert i utgangspunktet – hvis den sitter bare 5 cm for lavt eller 10 cm for høyt, kan det påvirke den potensielle drivstoffbesparelsen. Når det gjelder tilhengere, er det viktig å holde dem i god stand og med riktig hjulinnstilling. Du kan vedlikeholde hele kjøretøyet på ett stopp med vår tilhengerservice.
Rullemotstand er den tredje viktigste spesifikasjonsfaktoren som påvirker drivstofforbruket. Den avhenger hovedsakelig av:
For å minimere rullemotstanden skal du bruke drivstoffoptimerte dekk og ikke «universaldekk». Pass på å ikke kjøre med for lavt dekktrykk eller feilinnstilte aksler. Feilinnstilling gir ustabil styring og gjør at lastebilen tar mer plass på veien, siden hjulene ikke går i samme spor. Det gir økt luftmotstand og dermed dårligere drivstofføkonomi.
Med de rette tjenestene blir det lett å spore og forbedre drivstofforbruket og holde flåten i topp stand.
Det er like viktig å investere i sjåførene som å investere i lastebilene. Hvorfor? Fordi kvalifiserte og motiverte sjåfører er mer produktive, effektive og sikre. For å spare drivstoff må sjåføren utvikle gode vaner for:
Andre faktorer er evnen til å forutse trafikksituasjoner, tomgang og kjøring i bytrafikk.
Den sikreste måten å få bedre sjåfører og øke lønnsomheten på, er å ta våre sjåførkurs. I tillegg til å spare drivstoff kan de også øke produktiviteten, gi sjåførene bedre bransjekunnskap, forbedre sikkerheten og hjelpe deg å tiltrekke og holde på de beste sjåførene.