Moderne lastebiler er avanserte kjøretøy med omfattende programvare, på linje med dagens personbiler. Tilkobling er selve drivkraften i denne utviklingen. I dag kjører mer enn én million tilkoblede Volvo-lastebiler på veiene verden over, alle med tilgang til selskapets omfattende tjenestetilbud.
– Med tilkoblede tjenester kan vi støtte kundene våre på mange områder: øke oppetid, redusere energiforbruk og gjøre transporten både sikrere og mer effektiv. Det er fantastisk å ha nådd én million tilkoblede lastebiler, sier Jan Hjelmgren, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks. Han understreker at lastebilen er et arbeidsverktøy for transportbedrifter, og at den må være på veien for å skape verdi. – Våre tjenester kan utgjøre en reell forskjell. På sikt bidrar dette til at hele samfunnet fungerer bedre.
Tjenester med et tydelig formål
Volvo tilbyr tilkoblede tjenester innen to hovedområder: oppetid og produktivitet.
Oppetidstjenester bygger på trådløs tilkobling som gjør det mulig å følge og spore kjøretøy på avstand, forutse potensielle feil og dermed redusere nedetid. Volvo kan følge med på slitasjen på de viktigste komponentene, slik at service kan planlegges mer presist og vedlikehold utføres til rett tid. I tillegg kan programvaren oppdateres via nettet, noe som bidrar til å unngå unødvendige verkstedbesøk.
Produktivitetstjenestene er utviklet for å hjelpe kundene med å drive mer effektivt og redusere kostnader. Dette inkluderer blant annet flåtestyringssystemer, planleggingsverktøy og løsninger som øker drivstoffeffektivitet og sikkerhet. Tjenestene omfatter også infotainment og komfortfunksjoner som gjør sjåførens hverdag på veien enklere.
Tilkoblede lastebiler fremmer innovasjon
Tilkoblede lastebiler spiller en nøkkelrolle i Volvos arbeid med innovasjon og produktutvikling. Data som samles inn fra lastebilene kan analyseres og gi verdifull innsikt i lastebilens oppførsel. Denne kunnskapen bidrar til raskere produktutvikling og banebrytende løsninger.
– Tilkobling er en avgjørende del av omstillingen i transportbransjen. Ved hjelp av avanserte analyseteknikker og kunstig intelligens kan vi behandle store datamengder og bruke innsikten direkte i utviklingen av nye produkter og tjenester. Resultatet er løsninger som gir verdi til kundene våre, samtidig som transporten blir mer effektiv, bærekraftig og tryggere, sier Jan Hjelmgren.
Alle kunder får tilgang til selskapets digitale tjenester gjennom grensesnittet Volvo Connect.
Les mer om Volvo Trucks’ tjenester: https://www.volvotrucks.no/no-no/services.html
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2024 ble det levert omtrent 134 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.