Lastebiler

Etterspørselen etter Volvos gassdrevne lastebiler øker – kan redusere CO₂-utslipp med opptil 100 prosent

Etterspørselen etter Volvos gassdrevne lastebiler stiger, og salget økte med over 25 prosent i 2024. Gassdrevne lastebiler spiller en stadig viktigere rolle i transportnæringens arbeid for å kutte klimagassutslipp. Ved bruk av fornybart drivstoff kan CO₂-utslippene reduseres med opptil 100 prosent.
Etterspørsel etter Volvos gassdrevne lastebiler stiger – en stadig mer populær løsning for å redusere CO₂-utslippene.

Etterspørselen etter Volvos gassdrevne lastebiler vokser på det globale markedet. Volvo Trucks har nå solgt over 8000 biler på verdensbasis. I løpet av 2024 økte salget med 25 prosent, med Sverige, Norge, Nederland, Spania og Storbritannia som de største markedene. Volvos gassmotorer er tilgjengelig i modellene Volvo FM, FH og FH Aero. De kan kjøre på både biogass, et fornybart drivstoff laget av organisk avfall, og flytende naturgass (LNG).

 

Med en rekkevidde på opptil 1000 kilometer er disse lastebilene godt egnet til langtransport, regional kjøring og anleggsoppdrag. De utgjør et reelt alternativ for transportører og oppdragsgivere som ser etter mer bærekraftige løsninger med lavere utslipp.

– Mange av kundene våre velger å bytte ut diesellastebiler med gassdrevne lastebiler som en enkel måte å kutte CO₂-utslippene her og nå, sier Jan Hjelmgren, produktsjef i Volvo Trucks. – Våre gassdrevne lastebiler gir en reell vinn-vinn-situasjon for transportbedrifter, ved at de kombinerer lavere eierkostnader med redusert karbonavtrykk, uten at det går ut over produktiviteten.

 

Flere land har allerede et godt utbygd nettverk av fyllestasjoner for gass, og tilgangen på biogass er stadig bedre. Den globale produksjonen av biogass økte med 21 prosent i 2024*. Det gir mange transportører mulighet til å redusere CO₂-utslippene sine med opptil 100 prosent. Biogass er dessuten et konkurransedyktig alternativ til diesel i markeder som tilbyr skattefordeler og subsidier for fornybare drivstoff og lavutslippskjøretøy. Også flytende naturgass gir miljøgevinst, med opptil 20 prosent lavere CO₂-utslipp sammenlignet med diesel, målt fra tank til hjul.

 

Betydelige kutt i både CO₂-utslipp og driftskostnader, uten kompromisser

Volvo tilbyr avansert gassmotorteknologi basert på den velprøvde og bestselgende D13-dieselmotoren. Resultatet er lastebiler med samme kraft og ytelse som dieseldrevne kjøretøy, men med langt lavere CO₂-utslipp.

– Våre gassmotorer utmerker seg på flere områder, og vi ser at de leverer bedre enn konkurrentene når det gjelder effekt, dreiemoment, motorytelse og drivstofføkonomi, sier Jan Hjelmgren. Sjåførene trekker også frem lavt støynivå, gode kjøreegenskaper og høy komfort som store fordeler med våre gassdrevne lastebiler. Vi mener dette er teknologi med stort potensial på veien mot utslippsfri transport.

 

Fakta om CO₂-reduksjon med gassdrevne lastebiler:

  • Å bytte fra diesel til flytende naturgass kan redusere CO₂-utslippene med opptil 20 %, målt fra tank til hjul.
  • Ved bruk av biogass kan utslippene kuttes med opptil 100 prosent fra brønn til hjul.
  • Biogass lages av råstoffer som husholdningsavfall, landbruksavfall og kloakk.
  • Biogass har samme egenskaper som flytende naturgass når det gjelder ytelse, lagring og fylling og kan derfor brukes i samme infrastruktur.

 

Fakta om Volvos gassdrevne lastebiler:

  • Volvo leverer gassdrevne varianter av modellene Volvo FM, FH og FH Aero, tilgengelig i 4×2, 6×2 og 6×4, både trekkvogner og lastebiler, godkjent for totalvekter opptil 60 tonn.
  • Volvos G13 LNG-motor bygger på den anerkjente D13-dieselmotoren med Euro 6-standard, og finnes i tre effektversjoner: 420 hk / 2100 Nm, 460 hk / 2300 Nm og 500 hk / 2500 Nm.
  • Den største drivstofftanken rommer 225 kg gass, noe som gir en rekkevidde på opptil 1000 km.
  • Lastebilene benytter HPDI-teknologi (High Pressure Direct Injection) levert av Cespira, som bidrar til høy drivstoffeffektivitet.
  • Systemet bruker en liten mengde diesel for tenning, og når man benytter HVO (Hydrobehandlet Vegetabilsk Olje) som tenningsdrivstoff, kan CO₂-utslippene reduseres med opptil 100 % sammenlignet med en konvensjonell diesellastebil.
  • Biogass er et viktig fornybart drivstoff i forbrenningsmotorer og inngår i Volvos langsiktige strategi for å nå netto nullutslipp innen 2040.
  • Volvo Trucks jobber mot nullutslipp gjennom en tredelt teknologistrategi bestående av: batterielektriske kjøretøy, brenselcelle-elektriske kjøretøy og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoff.

 

* Ifølge en rapport fra European Biogas Association

 

Link til høyoppløselige bilder

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Micke Rydbeck | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
micke.rydbeck@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef

911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2024 ble det levert omtrent 134 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.