Volvo Trucks er markedsleder i segmentet for tunge elektriske lastebiler (16 tonn og tyngre) i Europa for femte år på rad. Selskapet har en markedsandel av segmentet på 47 % ved nyttår, og 1970 elektriske Volvo-lastebiler ble registrert i Europa i 2024. De fem største markedene for Volvos elektriske lastebiler i 2024 var Tyskland, Nederland, Sverige, Norge og Sveits. Volvo Trucks har også en ledende posisjon i Nord-Amerika, med en markedsandel av segmentet for tunge elektriske lastebiler på mer enn 40 % i 2024.
– Vi er stolte over å lede overgangen til nullutslippstransport. Vi har et veldig sterkt utvalg av elektriske lastebilmodeller for regional, by- og anleggstransport. Vår neste elektriske lastebil på markedet vil kunne kjøre enda lenger, med en rekkevidde på inntil 600 kilometer på én lading, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.
– Jeg ønsker å takke alle transportselskaper – små og store – som går foran og investerer i elektriske lastebiler. Jeg er så stolt over at dere velger Volvo som partner for reisen mot null utslipp. Jeg vil også takke våre forhandlere, leverandører og kollegaer i Volvo Group.
Volvo Trucks startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019 og har nå 8 elektriske lastebilmodeller i produktutvalget. Selskapet har totalt levert mer enn 4800 elektriske lastebiler til kunder over hele verden.
– Fotavtrykket til våre elektriske lastebiler øker raskt. Vår samlede flåte har nå rullet mer enn 140 millioner kilometer i drift hos våre kunder på verdensbasis. Flere og flere elektriske lastebiler finnes der ute, kjører i nye områder og kutter utslipp for våre kunder hver dag. Det er flott å se, sier Roger Alm.
Elektriske lastebiler utgjør 1,3 % av det totale lastebilmarkedet i Europa – mer trengs for å fremskynde overgangen
I 2024 utgjorde elektriske lastebiler bare 1,3 % av det totale lastebilmarkedet i Europa. Flere faktorer spiller inn for å få mer utbredt bruk av elektriske lastebiler, som utbygging av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur inkludert kapasitet i strømnettet, en mer fordelaktig total eierskapskostnad for transportører, offentlige anskaffelser av nullutslippstransport og en bærekraftig forsyningskjede.
– For å fremskynde overgangen til nullutslippstransport er det ikke nok at vi har elektriske lastebiler klare. Ifølge våre analyser trenger vi 40 000 hurtigladere langs europeiske veier for potensielt 400 000 elektriske lastebiler innen 2030. Vi trenger også mer effektiv økonomisk politikk for å gjøre drift av elektriske lastebiler lønnsomt for alle transportselskaper, sier Roger Alm.
– Vi har tett dialog med alle interessenter, fordi det er veldig tydelig at det er mye som skulle vært gjort, og med et større fokus på at det haster, for å sikre at overgangen går fortere.
«Europa» betyr EU, inkludert Storbritannia, Norge og Sveits (EU30). Nord-Amerika betyr USA og Canada.
Link til høyoppløselige bilder
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2024 ble det levert omtrent 134 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.