Volvo var den første lastebilprodusenten i verden til å begynne å bruke stål produsert med lave CO2-utslipp i sine elektriske lastebiler i 2022, og nå øker produsenten bruken av denne typen stål. Selskapet utvider bruken av lavutslipps-stål til alle drivlinjer.
Det nye stålet blir produsert av det svenske stålselskapet SSAB og kalles SSAB Zero. Det lages av resirkulerte materialer og produseres med bruk av fossilfri strøm og biogass. Resultatet er en CO2-reduksjon på rundt 80 % sammenlignet med produksjon av konvensjonelt stål med bruk av fossil energi.
Neste år blir rammene til rundt 12 000 av lastebilmodellene Volvo FH og FM laget av lavutslipps-stålet. Dette vil resultere i en reduksjon av 6 600 tonn CO2-ekvivalenter**. Etter hvert som tilgangen til lavutslipps-stål øker, blir det introdusert i flere lastebilmodeller i tillegg til andre deler av lastebilen.
Volvo planlegger også å erstatte andre materialer i lastebilene sine med alternativer med lavere utslipp.
– Dette er et ytterligere steg i retning vår nullutslippsvisjon. Stål er et av de viktigste materialene i våre lastebiler. Vi ser også på å bytte ut andre materialer, som aluminium og plast, til alternativer med lavere utslipp. Vi er stolte av å være blant de første i bransjen som tar i bruk bærekraftige materialer i våre lastebiler, sier Jan Hjelmgren, senior visepresident for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.
Halve lastebilen består av stål
Potensialet for å senke CO2-utslippene er høyt siden nesten halve lastebilen består av stål (47 % for en Volvo FH diesellastebil), og det står for omtrent 44 % av de totalt 21 tonnene CO2-ekvivalenter som slippes ut under produksjonen (fra krybbe til port) av en Volvo FH diesel.
Volvo Group samarbeider med sju leverandører om lavutslipps-stål, som kommer til å bli et viktig supplement til tradisjonelt og resirkulert stål som brukes i Volvos lastebiler.
Volvo Trucks har forpliktet seg til Paris-avtalen og til å oppnå netto null drivhusgassutslipp i forsyningskjeden senest innen 2040.
– Vi jobber kontinuerlig med å gjøre vårt klimafotavtrykk stadig mindre. Vi beveger oss også mot en større sirkularitet, både i vår virksomhet og våre lastebiler. Mange av våre fabrikker, transportmidler og forhandlere drives nå av fornybar energi, sier Jan Hjelmgren.
Fakta:
De viktigste materialene i en Volvo FH diesellastebil er stål (47 %), støpejern (26 %), polymerer (11 %) og aluminium (8 %). De står for rundt 44 %, 26 %, 14 % og 8 % av de totalt 21 tonnene CO2-ekvivalenter som slippes ut under produksjonen (fra krybbe til port) av en Volvo FH diesel.
* Lavutslipps-stål er stål med en betydelig reduksjon av CO2-ustlipp (minst 80 %) fra krybbe til port.
** CO2-ekvivalenter inkluderer alle drivhusgassutslipp inkludert for eksempel metan.
Link til høyoppløselige bilder
Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.