Lastebiler

Volvos elektriske lastebiler har kjørt 80 millioner kilometer på fem år

Volvos elektriske lastebiler har kjørt mer enn 80 millioner kilometer, eller 2000 ganger rundt jorden, siden Volvo lanserte de første elektriske lastebilmodellene i 2019. Disse lastebilene har redusert CO2-utslippene og samtidig forbedret arbeidsmiljøet til sjåførene betraktelig.
Volvos elektriske lastebiler har kjørt 80 millioner kilometer på fem år
Volvo har solgt mer enn 3500 elektriske lastebiler i 45 land siden 2019.

Nye trafikkdata fra Volvos flåte av elektriske lastebiler viser at de har kjørt mer enn 80 millioner kilometer i kommersiell trafikk siden 2019. Hvis man skulle kjørt samme distanse med tilsvarende dieseldrevne lastebiler ville man brukt mer enn 25 millioner liter1 diesel, og lokale eksosutslipp har blitt redusert med 68 000 tonn karbondioksid2.

 

– Det gleder meg å se at transportselskaper omfavner fordelene med å ha elektriske lastebiler i daglig drift. Transportsektoren står for sju prosent av verdens CO2-utslipp og batterielektriske lastebiler er et viktig verktøy for å redusere det klimamessige fotavtrykket. Takket være de mange som har vært tidlig ute med å ta i bruk denne teknologien ser vi allerede nå det store potensialet den har, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

 

Fem år med elektrisk kompetanse

Volvo var tidlig ute i segmentet for elektriske lastebiler, og dette har bygd en unik ekspertise innen elektrisk transport med null utslipp i tillegg til læring som tas med inn i utviklingen av den neste generasjonen av elektriske kjøretøy fra Volvo.

 

  • Det lønner seg å være tidlig ute – transportselskaper med elektriske lastebiler har en sterk konkurransemessig fordel når de kan tilby utslippsfri transport til transportkjøpere.
  • Ved å optimalisere logistikk og kjøreruter og dele ladefasiliteter med andre bedrifter kan man få mest mulig ut av investeringene i både elektriske lastebiler og ladeinfrastrukturen og på denne måten bygge en solid prosjektbegrunnelse for transportselskaper.
  • Fordelene med elektriske lastebiler strekker seg langt utover miljøgevinsten – sjåfører opplever et betydelig bedre arbeidsmiljø og mye lavere nivåer av støy og vibrasjoner.

 

Økende elektrisk tilstedeværelse globalt

Volvo Trucks’ leveranser av elektriske lastebiler økte med 256 prosent på verdensbasis, til 1977 lastebiler i 2023, og selskapet ser fortsatt interesse fra kundene i 2024. I Europa valgte mer en halvparten av kundene som kjøpte elektrisk lastebil en Volvo i første kvartal i år – Volvos markedsandel av segmentet for elektriske lastebiler var 56 prosent. I USA var 44 prosent av alle solgte elektriske lastebiler Volvo. I Norge var markedsandelen på 71 prosent.

 

Volvo har til nå levert mer enn 3500 elektriske lastebiler til kunder i 45 land på 6 kontinenter. I 2023 utvidet Volvo nedslagsfeltet for elektriske lastebiler da de første tunge elektriske lastebilene ble levert til Latin-Amerika, med leveranser til kunder i Brasil, Chile og Uruguay. Volvo ble også den første lastebilprodusenten til å levere batterielektriske lastebiler til Marokko, Sør-Korea og Malaysia.

 

– Det er ikke bare transportselskaper, men også kjøpere av transport- og logistikktjenester, som registrerer seg hos SBTi – Science Baset Target initiative. Disse har startet å kreve bærekraftige transportløsninger fra sine leverandører, noe som gir enda en dytt i retning et skifte til elektriske lastebiler, sier Roger Alm.

 

Batterielektriske lastebiler til alle transportbehov

Volvos elektriske lastebiler møter behovene til et vidt spekter av bruksområder – fra bynær distribusjon og avfallshåndtering til regional transport og anleggsvirksomhet. I løpet av fem år med elektriske lastebiler på veiene har Volvo bygd en omfattende ekspertise i å få mest mulig nytte av den installerte energien, lading og vedlikehold av elektriske lastebiler.

 

Fra 2019 til i dag har Volvo Trucks gradvis utvidet utvalget av modeller med elektrisk drivlinje til dagens åtte helelektriske lastebiler.

 

Volvos modellutvalg av elektriske lastebiler består nå av Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric og VNR Electric, sistnevnte for det amerikanske markedet. Modellen som selger best er Volvo FH Electric, som nettopp vant den prestisjetunge International Truck of the Year Award for 2024.

 

1) Basert på kundedata for samme miks av dieseldrevne lastebilmodeller.

2) Ifølge kilde-til-hjul-beregninger i GLEC rammeverk v3.

 

Link til høyoppløselige bilder.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.