Lastebiler

Den nye Volvo FH16: Mer kraft – mindre drivstoff

Den nye Volvo FH16 er Europas kraftigste lastebil, men er også veldig drivstoffeffektiv – og kan kjøre på 100 % fornybare drivstoff. Realistiske tester viser at den helt nye motoren i FH16 oppnår 5 % bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp samtidig som den har 7 % bedre dreiemoment – en kombinasjon som øker effektivitet og produktivitet for de mest krevende transportoppgavene.
Den nye Volvo FH16: Mer kraft – mindre drivstoff
Den nye Volvo FH16 med D17-motoren øker kreftene og senker drivstofforbruket.

Volvos helt nye D17-motor i den ikoniske Volvo FH16 er konstruert for de tøffeste transportoppdragene og for å levere enestående ytelse og slitestyrke. Når man sammenligner den nye Volvo FH16 med 17-liters motor og 780 hk med forgjengeren, øker den nye lastebilen dreiemomentet med 7 % samtidig som drivstofforbruket og CO2-utslippene går ned med 5 %.*

 

Den helt nye motoren er også tilgjengelig i den nye Volvo FH16 Aero, som gir enda bedre drivstofføkonomi når den kombineres med det aerodynamiske førerhuset.

 

– Våre ingeniører har levert en motor som sammenlignet med samtlige europeiske lastebiler på markedet har det høyeste dreiemomentet og ytelsesnivået, i tillegg til overlegen drivstoffeffektivitet. Faktaene snakker for seg selv – mer dreiemoment og kraft med betydelige drivstoff- og CO2-besparelser er et fantastisk resultat. Dette betyr at våre kunder kan utføre sine oppdrag mer effektivt og med høyere produktivitet, sier Jan Hjelmgren, sjef for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.

 

Denne nye og drivstoffeffektive motoren er ett eksempel på at Volvo Trucks jobber utrettelig for å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp fra eksisterende drivlinjeteknologier, parallelt med at man introduserer nye teknologier.

 

Tre ytelsesnivåer

Volvos nye 17-liters Euro 6-motor kommer i tre ytelsesnivåer: 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemomentet har økt til 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. Girkassen er oppdatert til å håndtere 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen har blitt ytterligere forbedret i versjonene på 3000 Nm og 3400 Nm.

 

Sertifisert for biodrivstoff

Den nye D17-motoren er sertifisert til å kjøre på HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) i alle ytelsesnivåene. Versjonen med 700 hk er også sertifisert til å kjøre på 100 % biodiesel (B100).

 

Volvo FH16 og FH16 Aero med den nye D17-motoren vil være mulig å bestille mot midten av 2024 og produksjonen starter i andre halvdel av 2024.

 

* Testresultat utført på vei, med D17 780 hk mot D16 750 hk, 55 tonn vogntogvekt.

 

Link til høyoppløselige bilder

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.