Ny og kraftigere motor for Volvo FH16 gir maksimal produktivitet

Volvo Trucks lanserer en ny motor for sin ikoniske FH16-lastebil. Med opptil 780 hk og 3800 Nm kan den nye 17-liters motoren enkelt håndtere de tøffeste transportoppdragene, samtidig som den leverer enestående drivstoffeffektivitet og holdbarhet. Den nye motoren er sertifisert for biodrivstoff.
Ny og kraftigere motor for Volvo FH16 gir maksimal produktivitet
Volvo Trucks introduserer en ny 17-liters motor i sin FH16-lastebil. Med inntil 780 hk og 3800 Nm er det den kraftigste motoren i bransjen.

Det kan være en utfordring å kjøre over lange distanser i høye hastigheter med tung last – men ikke med Volvo FH16 drevet av den nye 17-liters Euro 6-motoren. Den er utviklet for å ta på seg de mest krevende transportoppdragene og leveres med tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemoment er økt til henholdsvis 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. De høyere effekt- og dreiemomentnivåene gir raskere motorrespons, bedre kjøreegenskaper, maksimal produktivitet og forbedret drivstoffeffektivitet.

– Jeg er stolt over å presentere vår nye motor. Den er virkelig et mesterverk og resultatet av ingeniørkunst i verdensklasse. Versjonen med 780 hk er den sterkeste motoren i bransjen. Når du kjører opp bratte bakker med full last, har du ikke lyst til å sette deg fast med for lite dreiemoment og effekt. Derfor har vi vært opptatt av å gjøre D17-motoren veldig kraftig, pålitelig og responsiv. For kundene våre betyr dette å få jobben gjort raskere med forbedret drivstoffeffektivitet, sier Marcos Weingaertner, produktsjef hos Volvo Trucks.

D17-motoren er utstyrt med én effektiv turbo som øker motorresponsen og forbedrer kjøreopplevelsen. Volvos innovative og patenterte bølgeformede stempler optimaliserer forbrenningen og reduserer utslipp, mens det nye innsprøytningssystemet sikrer best mulig drivstofføkonomi, og det økte topptrykket i sylinderen gjør den høye effekten mulig.

Motorens bremsekraft over hele turtallsområdet har blitt kraftig forbedret med enestående motorrespons. Dette gjør det mulig med raske girskift og gir mindre slitasje på bremseklossene og skivebremsene, samtidig som det er mer effektivt i nedoverbakke.

Sertifisert for biodrivstoff
Den nye D17-motoren er sertifisert for å kjøre på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) i alle effektklassene. Versjonen på 700 hk er også sertifisert for å kjøre på 100 % biodiesel (B100). Girkassen er oppdatert for å håndtere opptil 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen er ytterligere forbedret på versjonene med 3000 Nm og 3400 Nm.

– Jeg er sikker på at kundene og sjåførene vil sette pris på den høyere motorbremseeffekten og muligheten til å kjøre på HVO og biodiesel. D17 er en fabelaktig motor for en fabelaktig lastebil, og alle våre kunder som stoler på Volvo FH16 i sitt daglige arbeid vil nå ha hjelp fra et enda kraftigere verktøy, sier Marcos Weingaertner.

Salgsstart for Volvo FH16 med den nye motoren er i midten av 2024. Produksjonsstart er planlagt i andre halvdel av 2024 for europeiske markeder og Australia.

Den nye motoren er tilgjengelig i den helt nye Volvo FH16 Aero og den nyeste versjonen av Volvo FH16.

Link til høyoppløselige bilder og video