Lastebiler

Volvo øker serieproduksjonen av elektriske lastebiler, nå også i Ghent

Volvo Trucks øker volumene av elektriske lastebiler og starter serieproduksjon av tunge batterielektriske lastebiler også ved fabrikken i Ghent, Belgia. Dette betyr at Volvos elektriske lastebiler nå bygges ved fire produksjonsanlegg – tre i Europa og ett i USA.
Volvo øker serieproduksjonen av elektriske lastebiler, nå også i Ghent
Volvo starter serieproduksjon av tunge batterielektriske lastebiler i Ghent.

– Jeg er spent! Fabrikken i Ghent er vår største, så dette er en veldig viktig milepæl. Nå kan enda flere transportselskaper bytte til elektrisk med Volvo, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

 

Tre forskjellige elektriske modeller vil bli bygd i Ghent – Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX Electric. Disse lastebilene kan tilpasses til et vidt spekter av transportoppgaver.

 

– Våre lastebiler er godt likt for sin enestående kvalitet, sikkerhet, design og komfort for sjåføren. Jeg er glad for at våre kunder kan få alle disse fordelene og på samme tid frakte varer uten å slippe ut CO2, sier Roger Alm.

 

Fabrikken i Ghent er Volvo Trucks’ største produksjonsanlegg med en årlig kapasitet på omtrent 45 000 lastebiler. De elektriske lastebilene blir montert på samme plattform og produksjonslinje som diesel- og gassdrevne lastebiler. Denne måten å organisere produksjonen på gir fabrikken stor fleksibilitet til å håndtere forskjellige varianter og behov. Batteripakkene blir levert av det nylig åpnende batterimonteringsanlegget i Ghent, som ligger rett ved produksjonslinjen.

 

Først ut med elektriske lastebiler

Ghent er den fjerde av Volvo Trucks’ fabrikker som starter produksjon av elektriske lastebiler. Først ut var Blainville i Frankrike, hvor Volvo startet med å bygge elektriske lastebiler for avfallhåndtering og bydistribusjon i 2019. Ett år senere startet anlegget i New River Valley i USA serieproduksjon av Volvo VNR Electric, som ble utformet for regional transport. Deretter ble en viktig milepæl nådd i fjor, da Volvo Trucks, som første produsent i verden, startet produksjon av tunge elektriske lastebiler ved fabrikken i Tuve, Sverige.

 

Så langt har Volvo Trucks mottatt ordre, inkludert intensjonsavtaler, på rundt 6000 elektriske lastebiler i 42 land på seks kontinenter.

 

– For bare få år siden trodde mange at det var umulig å elektrifisere tungtransport med lastebil. Men vi bestemte oss tidlig for at elektrifisering er vår hovedplan på veien mot nullutslipp. Nå kan vi tilby et bransjeledende modellutvalg av spesialbygde elektriske lastebiler, som er i kommersiell drift i hele verden, sier Roger Alm.

 

– Men for at det store elektriske skiftet skal skje må myndigheter handle nå og tilby insentiver for dem som investerer i ny teknologi, øke kapasiteten i kraftnettet og innføre CO2-avgifter for å gjøre bærekraftig transport mer konkurransedyktig.

 

 

LINK til høyoppløselige bilder

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.