Gjennombrudd for hurtiglading av elektriske lastebiler – Volvo Trucks lanserer ny tjeneste

Et landsdekkende nettverk av offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge elektriske lastebiler åpner i Sverige. Ladenettverket drives av fornybar strøm. En ny tjeneste fra Volvo Trucks gjør det enkelt for transportører å finne og få tilgang til ladestasjonene.
Mann lader en elektrisk Volvo-lastebil
Volvos nye ladeløsning gjør det enkelt for transportører å finne og få tilgang til offentlig tilgjengelige ladestasjoner for elektriske kjøretøy, uansett merke.

Et nettverk for hurtiglading av elektriske lastebiler er en sentral brikke i overgangen til mer bærekraftig tungtransport. I Sverige er det planlagt å åpne omtrent 130 ladestasjoner i 2023 og 2024. Stasjonene er drevet av forskjellige selskaper, og Volvo Trucks er en av partnerne som er involvert.

Volvo Trucks lanserer nå en ny tjeneste som transportører kan bruke for å finne og få tilgang til ladestasjoner. Tjenesten blir først lansert i Sverige* før andre markeder i Europa og andre deler av verden følger.

– Dette er et stort gjennombrudd for elektrifiseringen av tungtransport. Våre kunder får tilgang til offentlig tilgjengelige hurtigladere over hele Sverige, og som et resultat blir det enklere å bytte til elektrisk enn noensinne, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Den nye tjenesten er åpen for alle lastebilmerker og viser alle ladestasjoner som egner seg for tunge kjøretøy, uavhengig av hvem som driver dem. Brukeren kan betale for ladingen via den nye plattformen. Om kort tid vil også forhåndsbooking av ladetid være mulig.

– Kundene vil finne pålitelig informasjon om hvor man kan finne ladestasjoner for tunge elektriske lastebiler, og de kan stole på at de betaler riktig markedspris uten skjulte avgifter. Når det er mulig å planlegge ruten på en god måte og med minst mulig administrasjon, er jeg overbevist om at dette er et viktig steg mot å gjøre elektriske lastebiler enda mer populære blant flåteeiere, sier Roger Alm.

Volvo Trucks arbeider tett med ladepunktoperatører over hele verden for å utvide ladenettverket og tjenesten så sømløst og raskt som mulig.

Volvo Trucks, som er en del av Volvo Group, bygger også ladeinfrastruktur via Milence, i samarbeid med Daimer Truck og Traton Group. Partnerskapet vil resultere i installasjon og drift av minst 1700 ladepunkter med høy ytelse og strøm fra fornybare kilder, og som ligger ved eller nært hovedveier og logistikk-knutepunkter over hele Europa. Infrastrukturen vil tilby lading til alle tunge batterielektriske kjøretøy uavhengig av merke.

Volvo Trucks’ ladetjeneste fungerer på denne måten:

•  Ladetjenesten er en del av Volvo Connect, Volvo Trucks' grensesnitt for digitale tjenester

•  Kunden kan finne og betale for ladingen via Volvo Connect og en mobilapp. Et digitalt kart viser ladestasjonene og tilgjengelighet. Snart vil det bli mulig å forhåndsbooke ladetid.

•  Når man kommer til en ladestasjon, bruker kunden et kort eller en mobilapp for å identifisere seg og starte ladingen.

•  Kunden mottar én samlet faktura.

* Volvos ladetjeneste vil i første omgang gi sømløs tilgang til 29 ladestasjoner drevet av OKQ8. Ladestasjonene vil drives med strøm fra fornybare kilder.

LINK til høyoppløselige bilder