Volvo Trucks starter testing av hydrogendrevne elektriske lastebiler på offentlige veier

Hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler som bare avgir vanndamp kommer til å bli en viktig del av Volvo Trucks’ nullutslipps produktportefølje. Nå passerer kjøretøyene en viktig milepæl – nemlig å bli testet på åpne, offentlige veier.
De tøffe forholdene på offentlige veier i Nord-Sverige, med is, vind og mye snø, gir et ideelt miljø for testing.

I 2022 viste Volvo Trucks frem sine brenselcelleelektriske lastebiler for første gang. Disse lastebilene, som ikke har eksosutslipp, bruker hydrogen til å produsere sin egen strøm ombord og kan kjøre lange distanser, noe som gjør dem godt egnet for lengre transportoppdrag.

Nå har lastebilene blitt testet på offentlige veier for første gang. Men ikke hvilken som helst vei. For å gjøre det ekstra utfordrende ble testene gjennomført nord for Polarsirkelen, i ekstremt kaldt klima i Nord-Sverige.

– Lastebiler opererer sju dager i uka i all slags vær. De tøffe forholdene på offentlige veier i Nord-Sverige, med is, vind og mye snø, gir et ideelt miljø for testing, sier Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks. – Jeg kan med glede fortelle at testene går bra og stadfester testene vi hadde gjort på forhånd, både digitalt og på vår lukkede testbane i nærheten av Göteborg.

Brenselcelleelektriske lastebiler drevet av hydrogen kommer til å bli spesielt godt egnet på lengre distanser og når batterier alene ikke er en valgmulighet, for eksempel i grisgrendte strøk uten lademuligheter.

Klare for levering i andre halvdel av tiåret

Volvo tilbyr for øyeblikket det bredeste utvalget av elektriske lastebilmodeller i bransjen, med seks modeller i serieproduksjon, som dekker et svært vidt spekter av transporttyper i og mellom byer.

De brenselcelleelektriske lastebilene blir tilgjengelige i andre halvdel av dette tiåret. Tester med pilotkunder starter noen år før de kommer for salg.

For å fremskynde utviklingen har Volvo Group alliert seg med Daimler for å utvikle og produsere brenselcellesystemer som er skreddersydde til tunge kjøretøy.

Mulig å kutte CO2 allerede i dag

For transportselskaper som allerede nå ønsker å tilby utslippsfri transport, tilbyr Volvo Trucks seks forskjellige batterielektriske modeller i tillegg til lastebiler som kan kjøre på fornybart drivstoff, som for eksempel biogass.

– Vi må handle nå for å stoppe den globale oppvarmingen. Uavhengig av hvilke transportoppdrag eller hvor i verden våre kunder har sin virksomhet, så er det ikke et alternativ å vente. Om noen få år vil kundene våre kunne eliminere CO2-utslipp helt fra lastebilene sine, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Fakta

Volvos hydrogendrevne brenselcellelastebiler vil bruke to brenselceller med kapasitet til å generere 300 kW med strøm. Grønt hydrogen er en ubegrenset ressurs som produseres ved hjelp av fornybare energikilder, som vind, vann og solen.

LINK til høyoppløselige bilder

LINK til film om vintertest av brenselcelleelektriske lastebiler: