Det svenske gruveselskapet Boliden blir i 2023 et av de første i verden til å bruke batterielektriske lastebiler for tung underjordisk transport. I gruvemiljøer kan de elektriske lastebilene gi flere store fordeler – inkludert null eksosutslipp, en tryggere arbeidsplass og stillere arbeidsforhold.
Dagens gruveindustri går gjennom en periode med raske endringer, hvor mange aktører bytter til mer bærekraftige produksjonsmetoder for å tilby metaller med et mindre klimafotavtrykk. På samme måte som i de fleste gruver er eksos fra kjøretøy som går på diesel ansvarlig for størsteparten av CO2-utslippene fra Bolidens gruver. Selskapet har forpliktet seg til å redusere sine CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030,* og for at Boliden skal nå sine klimamål vil elektrifisering av transport spille en nøkkelrolle.
Det nye samarbeidet mellom Boliden og Volvo Trucks betyr at to tunge, elektriske Volvo-lastebiler skal brukes i Bolidens Kankberg-gruve utenfor Skellefteå i Nord-Sverige. Hvis alle lastebilene i gruven var elektriske ville CO2-utslippene fra gruven kunne blitt redusert med mer enn 25 prosent.
– Dette er et spennende samarbeid i et miljø med veldig tøffe krav; bratte bakker, tunge laster og fuktig luft som sliter på kjøretøyene, sier Jessica Lindholm, prosjektleder i Volvo Trucks. Samarbeidet med Boliden vil gi oss verdifull kunnskap om ytelsen til elektriske lastebiler når de kjører under jorden og vil gi svar på spørsmål rundt hvordan drivlinjen og batteriene blir påvirket. Ved å redusere CO2-utslippene fra gruvetransport blir også våre egne CO2-utslipp indirekte redusert, siden gruveindustriens råvarer blir brukt i våre lastebiler.
Den første lastebilen som skal betjene Kankberg-gruven, en Volvo FH Electric, vil bli brukt til å frakte fjellbolter og annet utstyr ned i gruven og blir satt i drift i 2023. Basert på erfaringer med den første lastebilen vil man senere sette enda en Volvo FH Electric i drift med underjordisk transport av stein og malm.
– Vi ser på samarbeidet med Volvo som en fantastisk mulighet til å drive den elektriske teknologien fremover og samtidig lære om hvordan vi kan tilpasse driften vår til fossilfri underjordisk transport. En viktig fordel med lastebilene er at de vil bidra til en mer bærekraftig gruve, både når det gjelder utslipp og arbeidsmiljøet for våre ansatte, kommenterer Daniel Forslund, prosjektleder i Boliden. I tillegg blir den totale energien brukt i gruven lavere siden den elektriske drivlinjen er mer energieffektiv enn en dieselmotor, og det er mulig å regenerere elektrisitet når motoren bremser i nedoverbakker.
Volvo Trucks tilbyr bransjens største utvalg av elektriske lastebiler, med seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon, og er markedsleder for tunge elektriske lastebiler i Europa og USA. Selskapets elektriske lastebiler kan dekke mange forskjellige transportbehov, fra bynær distribusjon og avfallshåndtering til regional transport og anleggstrafikk. Volvos mål er at 50 prosent av alle nye lastebiler solgt i 2030 skal være elektriske.
Om Boliden
Boliden er et metallselskap med fokus på bærekraftig utvikling. Røttene er nordiske, markedet er globalt. Kjernekompetansen ligger innen områdene leting, gruvedrift, smelting og gjenvinning av metall. Boliden har rundt 6000 ansatte og årlig omsetning på rundt SEK 85 milliarder. Selskapet er notert på NASDAQ OMX Stockholm i Large Cap-segmentet.
* Mål 1 og 2, sammenlignet med 2021. Mål 1 omfatter direkte utslipp som skjer i egen virksomhet, for eksempel forbrenning av drivstoff og fra kjøretøy organisasjonen eier eller kontrollerer. Mål 2 omfatter indirekte utslipp fra innkjøpt strøm, damp, varme og kjøling.
LINK til høyoppløselige bilder.
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.