Volvo presenterer elektriske lastebiler med lengre rekkevidde

Volvo Trucks introduserer nå nye, kraftigere batterier for sine mellomtunge elektriske lastebiler, som er i stand til å levere økt rekkevidde på inntil 450 kilometer og gjør det mulig å kjøre elektrisk på enda flere transportoppdrag i byer.
Volvo presenterer elektriske lastebiler med lengre rekkevidde
De nye og mer effektive batteriene i Volvos mellomtunge lastebiler gir inntil 450 kilometer i total rekkevidde på én lading.

Takket være kraftigere batterier i Volvos mellomtunge lastebilserie, Volvo FL og Volvo FE, er det nå mulig å fremskynde overgangen til stillere og renere transport i byer. De nye batteriene har 42 % ekstra energikapasitet og resultatet er inntil 450 kilometer total rekkevidde på én lading.

Dette betyr at lastebilene kan håndtere de fleste typer ruter og oppdrag i bynære områder, i tillegg til å levere kraft til energikrevende oppdrag som avfallshåndtering og bygg og anlegg. Den ekstra energien kan også brukes til oppgaver som krever lange skift med kjøring i byer uten å trenge lading. De forbedrede batteriene sørger for at Volvo FL Electric nå har en rekkevidde på inntil 450 kilometer, mens Volvo FE Electric har en rekkevidde på inntil 275 kilometer.

– Med en rekkevidde på 450 kilometer er det klart for at kundene våre kan erstatte hele flåten av dieseldrevne lastebiler med våre elektriske lastebiler i byene. Volvo FL og Volvo FE Electric produserer minimalt med utslipp og støy, noe som både klimaet, sjåføren og alle som lever og ferdes i byen nyter godt av, sier Jessica Sandström, produktsjef hos Volvo Trucks.

Den høyere kapasiteten betyr at færre batterier trengs for samme kraft som man har i dag. Hvis oppdragene til kundene tillater kortere rekkevidde kan de derfor øke nyttelasten ved å bestille bilen med færre batterier, med en økning i nyttelast på 500 kg for hvert batteri man ikke trenger.

– For noen kunder er det viktigere med denne ekstra nyttelasten enn å få størst mulig rekkevidde. Vi samarbeider tett med kundene for å finne den beste løsningen, sier Jessica Sandström.

Ved å erstatte en Volvo FL eller Volvo FE dieseldrevet lastebil med en elektrisk utgave som bruker fornybar elektrisitet kan man på en typisk rute kutte omtrent 30 tonn CO2-utslipp hvert år.*

De oppdaterte Volvo FL og FE Electric kan bestilles allerede nå, med levering fra høsten 2023.

Siden Volvo Trucks startet produksjonen av helelektriske lastebiler i 2019 har selskapet solgt nesten 5000 elektriske lastebiler i 40 land over hele verden. Selskapets mål er at halvparten av lastebilsalget på verdensbasis skal være elektrisk innen 2030.

Volvo FL Electric

Drivlinje: Inntil 180 kW

Drivenhet: 1 elektrisk motor

Batteri: 280–565 kWh, 3–6 batterier

Rekkevidde: Inntil 450 km (distribusjon) uten elektromekanisk kraftuttak, 6 batterier

Inntil 280 km (distribusjon) med elektromekanisk kraftuttak, 3 batterier

Volvo FE Electric

Drivlinje: Inntil 225 kW

Drivenhet: 2 elektriske motorer

Batteri: 280–375 kWh, 3–4 batterier

Rekkevidde: Inntil 275 km (distribusjon) uten elektromekanisk kraftuttak, 4 batterier

Inntil 200 km (avfallshåndtering) med elektromekanisk kraftuttak, 4 batterier

* CO2-besparelsene er basert på beregninger gjort med Volvo Trucks’ Kalkulator for miljøpåvirkning (beregningen er gjort basert på årlig kjørelengde 50 000 km i bynære strøk, bruk av Diesel B7 og et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 21 l/100 km). Totalvekten for Volvo FE Electric er 27 tonn og Volvo FE Electric 16,7 tonn.

LINK til høyoppløselige bilder