Lastebiler

Volvo Trucks forbedrer drivstofforbruk på langtransportruter

Volvo Trucks har gjort nye forbedringer på sitt I-Save-konsept, som er designet for å senke drivstofforbruket og gi betydelige besparelser i CO2-utslipp, samtidig som det bedrer kjørbarheten og gir en bedre kjøreopplevelse. I-Save omfatter optimaliseringer i motorteknologien, styringsprogramvaren og tiltak for å minske luftmotstanden, alt for å oppnå ett felles mål – øke energieffektiviteten så mye som mulig.
Volvo Trucks har sett nøye på mange kritiske detaljer som til sammen utgjør betydelige besparelser.
Volvo Trucks har sett nøye på mange kritiske detaljer som til sammen utgjør betydelige besparelser.

Volvo har tatt sitt Volvo FH I-Save-konsept ett skritt videre for å sikre full optimalisering av motorens forbrenningsprosess ved å tilpasse injektorene, kompresjonen og kamakselen spesifikt til de forbedrede og unike nye bølgemønstrede stemplene. Drivlinjens vekt og interne friksjon har også blitt redusert. Både den svært effektive turboladeren og oljepumpen har fått oppgraderinger, og til og med olje-, drivstoff- og luftfiltrene har patenterte forbedringer for bedre ytelse.

– Med utgangspunkt i en allerede svært effektiv motor, så har vi sett nøye på mange kritiske detaljer som til sammen utgjør betydelige besparelser. Det handler om å få mer brukbar energi ut av hver dråpe drivstoff, sier Helena Alsiö, visepresident for drivlinjeproduktledelse hos Volvo Trucks.

 

Behageligere, smartere og raskere

Hjertet i I-Save er 13-litersmotoren med Volvos Turbo Compound-teknologi, D13TC, som gjør det mulig å kjøre med lavt turtall og høye gir i lengre perioder. Resultatet er en mer behagelig og stille kjøreopplevelse. Motoren yter høy effektivitet over hele turtallsregisteret, med de beste resultatene mellom 900 og 1300 omdreininger.

I tillegg til de fysiske oppdateringene har man også tatt frem en ny generasjon av programvare for motorstyringen, som igjen kommuniserer med en oppdatert I-Shift-girkasse. Resultatet er ikke bare forbedret drivstofføkonomi, men også en tydelig forbedret kjørbarhet, siden denne intelligente oppdateringen av girvalgsstrategien leverer raskere respons og en mer harmonisk kjøreopplevelse.

I-Torque er en ny, intelligent programvare for dreiemoment, som øker energieffektiviteten ved å analysere topografidata fra I-See og tilpasse kjøringen til den faktiske ruten. I-See bruker informasjon om den planlagte ruten til å dra nytte av lastebilens kinetiske energi på best mulig måte når man kjører i kupert terreng. Den nye I-Torque-funksjonen styrer girvalg, motorens dreiemoment og bremsing når I-Cruise er aktivert.

– For å spare drivstoff starter lastebilen i Eco-modus, og som sjåfør har du alltid kraften du trenger tilgjengelig og kan se fram til raskere girskift og respons i dreiemoment fra drivlinjen, fortsetter Helena Alsiö.

Når du kjører lange distanser spiller lastebilens aerodynamikk en stor rolle for drivstofføkonomien, og det har blitt gjort flere endringer for å forbedre luftstrømmen, for eksempel mindre mellomrom i fronten av førerhuset og en utvidet forlengelse av døren.

I-Save har tjent Volvo Trucks’ kunder godt siden den ble lansert i 2019. Som svar på den store interessen kommer nå et nytt alternativ med 420 hk i tillegg til de eksisterende 460 og 500 hk. Alle motorene er sertifisert til å kjøre på HVO100, en fornybar form for diesel basert på vegetabilske oljer.

Volvo Trucks FH, FM og FMX med standard 11- og 13-liters Euro 6-motorer får også oppdateringer som forbedrer energieffektiviteten.

– Disse oppdateringene gjør at vi kan tilby ytterligere store forbedringer i drivstofføkonomi, også til kunder i distribusjons- og anleggssegmentet. Med økende drivstoffpriser, vil våre effektive og anvendelige drivlinjer være en enda viktigere faktor for lønnsomhet i framtiden, sier Lasse Sætre, Produktsjef i Volvo Norge AS.

 

På vei mot fossilfrihet

Volvo Trucks’ mål er at elektriske lastebiler vil utgjøre halvparten av salget i 2030. Forbrenningsmotoren vil imidlertid fortsatt spille en rolle, og den økte effektiviteten som disse I-Save-forbedringene i drivlinjen resulterer i er en viktig måte å bidra til lavere CO2-utslipp på.

– Vi har forpliktet oss til Paris-avtalen om klimaendringer, og vi tar konkrete grep for å dramatisk minske CO2-utslippene som kommer fra transport på vei. Selv om vi ser på elektromobilitet som hovedløsningen i det lange løp, vil energieffektive forbrenningsmotorer fortsatt være et viktig bidrag i mange år fremover, konkluderer Helena Alsiö.

 

LINK til høyoppløselige bilder.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.