I den nyeste testen, som ble utført av det tyske lastebilmagasinet Trucker, ble den 32 tonn tunge Volvo FH 460-en med I-Save tatt med på en 343 kilometer lang rute, som inkluderte et vidt spekter av veier – fra motorveier til kupert terreng og smalere veier.
Når man sammenligner med samme test som ble gjort i 2018 – før Volvo introduserte I-Save-pakken for drivstoffbesparelser – oppnår Volvo FH 460-en i testen en imponerende 18 % kombinert reduksjon i diesel- og AdBlue-forbruk med et gjennomsnitt på bare 21,48 liter per 100 kilometer.
– Effektene av I-Save-pakken, som bruker avanserte forbedringer i turbo compound-motoren, smartere programvare og raffinert aerodynamikk, gir til sammen et veldig effektivt drivstofforbruk. Denne uavhengige testen er enda et solid bevis på hvor stor og positiv påvirkning I-Save har på drivstofforbruket, sier Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks.
Lavt AdBlue-forbruk stadig viktigere
Historisk har kostnaden for AdBlue fått lite oppmerksomhet. Dette har endret seg dramatisk, da prisene har økt med over 100 % i mange markeder. I den nye testen lykkes Volvo også med å holde AdBlue-forbruket så lavt som 6 % av dieselforbruket.
– Den totale drivstofføkonomien, som inkluderer både diesel og AdBlue, har blitt stadig viktigere for de totale driftskostnadene. Vi er alltid opptatt av å holde de totale drivstoffkostnadene så lave som mulig, fortsetter Helena Alsiö.
Effektive motorer er viktig for å senke CO2-utslippene
Selv om Volvo Trucks’ mål er at elektriske lastbiler skal utgjøre halvparten av lastebilsalget på verdensbasis innen 2030, vil dieselmotoren fortsatt spille en viktig rolle i det å senke CO2-utslippene. Den forbedrede effektiviteten til de nye I-Save-fremskrittene i drivlinjen er en viktig måte å bidra til lavere CO2-utslipp. Turbo Compound-motoren er også godkjent for å kjøre på HVO100, som er en fornybar diesel bestående av hydrogenerte vegetabilske oljer, som drastisk reduserer CO2-utslippene.
Fakta om testen og lastebilen:
Fakta om Volvos I-Save:
* Faktisk drivstofføkonomi avhenger av en rekke faktorer, for eksempel hastighet, bruk av cruise control, kjøretøyspesifikasjon, vekt på kjøretøyet, faktisk topografi, sjåførens erfaringsnivå, vedlikehold av kjøretøyet og værforhold.
LINK til høyoppløselige bilder
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.