Volvo Trucks oppnår ytterligere gevinster i drivstoffeffektivitet og ytelse på sine tunge drivlinjer

Volvo Trucks introduserer flere viktige oppdateringer på sine 11- og 13-liters Euro 6-motorer, og lykkes i å levere både redusert drivstofforbruk og samtidig forbedre kjøreegenskapene.
volvo-trucks-making-further-gains-in-fuel-efficiency-and-performance-on-its-heavy-duty-drivelines
De siste forbedringene i Volvo Trucks velprøvde drivlinjeteknologi gir en kombinasjon av drivstoffbesparelser og bedre kjøreegenskaper.

– Å kutte drivstofforbruk er avgjørende for alle transportselskaper, spesielt for de som driver med langtransport. Samtidig ønsker de å ha umiddelbar tilgang på høy ytelse. Med de siste forbedringene til vår velprøvde drivlinjeteknologi kan de nå nyte godt av denne unike kombinasjonen av å spare drivstoff og oppgraderte kjøreegenskaper, sier Karstein Ahlin i Volvo Trucks Norge.

«Laveste forbruk noensinne» på velkjent testrute

Volvo FH med I-Save, som allerede er kjent for sitt lave drivstofforbruk, får også de samme oppdateringene på motor og drivlinje. I 2020 fikk den resultatet «best noensinne» i en drivstofftest på Green Truck Award sin testrute nord for München i Tyskland. Da var drivstofforbruket 22,7 liter per 100 kilometer med en gjennomsnittshastighet på 80,35 km/t. Flere uavhengige tester i fagpressen i Frankrike har i år bekreftet den ledende posisjonen bilen har innen drivstofforbruk. Nå kan rekordtallene bli forbedret igjen.

– Vi har allerede mange bevis fra transportfirmaer som bekrefter det lave forbruket til Volvo FH med I-Save. Så vi er veldig spente på hvordan de nye forbedringene på drivlinjen vil gjøre Volvo FH med I-Save enda mer drivstoffeffektiv, noe som vil bidra rett på bunnlinjen til våre kunder. Vi har allerede startet salget av de nye, oppdaterte drivlinjene, forklarer Karstein Ahlin.

Finjusteringer som til sammen utgjør betydelige forbedringer

– Da I-Shift ble introdusert i 2001, bekreftet Volvo Trucks sin sterke tro på at et clutch-basert girsystem er det mest effektive designet for automatiske girskift. Siden da har mer enn én million lastebiler blitt solgt med I-Shift-teknologi på verdensbasis. De betydelige forbedringene i kjøreegenskaper som nå oppnås stammer fra den nye måten I-Shift-girkassen samhandler med motoren. Den oppdaterte I-Shift-teknologien bruker en ny strategi for girskifte, som ikke bare gir raskere skift, men også en mykere og mer harmonisk kjøreopplevelse.

Det lavere drivstofforbruket er mulig gjennom redusert friksjon i motoren i tillegg til en raffinert forbrenningsprosess. Dreiemomentet i motoren blir nøye kontrollert på en smart måte av den oppdaterte I-See-funksjonen, som tar hensyn til topografien på veien og vekten på kjøretøyet.

– Volvos ingeniører har virkelig klart å få fram betydelige nye forbedringer på en allerede sofistikert drivlinje. Selv om det er litt for tidlig å komme med konkrete tall, så kan vi avsløre at våre felttester i samarbeid med kunder er veldig lovende, fortsetter Karstein Ahlin.

Volvo Trucks planlegger å bli fossilfrie

Volvo Trucks’ mål er at elektriske lastebiler vil utgjøre halvparten av salget i 2030, og at ti år senere, i 2040, vil alle Volvo lastebiler som blir solgt være fossilfrie. Forbrenningsmotoren vil fortsatt spille en rolle, og den forbedrede effektiviteten som kommer fra disse nye fremskrittene i drivlinjen er et viktig bidrag til å senke CO2-utslippene.

– Vi er forpliktet til Paris-avtalen om klimaendringer, og vi tar kraftige grep for å dramatisk senke CO2-utslippene som kommer fra transport på vei, konkluderer Karstein Ahlin.

Link til høyoppløselig bilde