Volvo Trucks’ I-Shift-girkasseteknologi er fremdeles en banebrytende innovasjon etter 20 år

Volvo Trucks’ I-Shift intelligente automatiserte manuelle girkasse er fortsatt en viktig milepæl i bransjen, takket være sin positive innvirkning på drivstofforbruk, kjøretøyytelse, sikkerhet og førerkomfort. Mot slutten av 2020 er mer enn én million Volvo Trucks-biler over hele verden solgt med I-Shift. Og når vi feirer 20 år siden lanseringen, er denne banebrytende drivlinjeteknologien fremdeles under utvikling med tanke på nye fremskritt.
I-Shift er resultatet av mange års hardt arbeid fra dyktige ingeniører og tilbakemeldinger fra kundene.

Da I-Shift først ble lansert i 2001, bekreftet Volvo Trucks sin sterke tro på et clutchbasert girkassesystem som den mest effektive designen for automatisk girskifte. Siden da har mer enn én million lastebiler blitt solgt globalt med I-Shift-teknologi. I dag er alle Volvo FH, FH16, FM og FMX lastebiler utstyrt med I-Shift som standard. Som et automatisk system bidrar I-Shift til lavere drivstofforbruk – og dermed redusert miljøpåvirkning – i tillegg til forbedrede sikkerhets- og kjøreegenskaper ved å redusere støy, vibrasjoner og fysisk belastning på sjåføren.

«I-Shift var og er fortsatt veldig viktig for oss. I dag selger vi I-Shift over hele verden. I Nord-Amerika har vi økt fra ensifrede tall i 2007 til at nå er mer enn 90 prosent av alle Volvo-lastebiler utstyrt med I-Shift. Denne imponerende utviklingen gjenspeiler tydelig både økt effektivitet og førerappell», sier Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager i Volvo Trucks.

I-Shift er utviklet av Volvo og er fullt synkronisert med resten av lastebilen, siden overføringen bruker informasjon tilgjengelig fra både motoren og kjøretøyet for å samarbeide på den best mulige måten for forskjellige bruksområder og lastebilkombinasjoner.

«Denne synkroniseringen er det som skiller I-Shift fra andre teknologier og gjør den så allsidig. I-Shift er det positive resultatet av mange års hardt arbeid fra våre dyktige ingeniører, tilbakemeldingene fra kundene i utviklingsprosessen og Volvo Trucks’ tilgang til teknologiske fremskritt i hele Volvokonsernet», forklarer Pär Bergstrand.

I-Shifts suksess ligger i evnen til å jobbe med hele drivverket, siden dette overføringssystemet er skreddersydd for motor- og kjøretøykomponentene allerede fra utviklingsfasen. Med stadige forbedringer har I-Shift vært i stand til å møte kravene til et bredt spekter av transportløsninger, ikke bare for høy ytelse og effektivitet, men også for best mulig kjøreevne og komfort.

Gjennom årene har Volvo Trucks vært spydspiss for mange nye intelligente funksjoner som både sjåfører og transportører har satt pris på. Her er noen eksempler på dem.

I-Shift med Dual Clutch

Da Volvo Trucks i 2014 presenterte I-Shift med Dual Clutch, inspirert av girkassene som ble brukt i racerbiler, var det en kraftig dobbel clutch som ga en umiddelbar følelse av sømløs levering av kraft under girskifte.

I-Shift med krypgir

Et annet viktig skritt kom i 2016, og adresserte tunge oppgaver som krever ekstra dreiemoment og igangsetting. I-Shift med krypgir lar en lastebil med en totalvekt på opptil 325 tonn starte fra stillestående på flat vei. Utvekslingsforholdet gjør at lastebilen kan krype ned mot 0,5 km/t, noe som er gunstig når du utfører presisjonsmanøvrer, for eksempel på byggeplasser, når du legger veier eller frakter tømmer.

I-See bruker skybaserte kartdata

I-See er et eget system som kan legges til I-Shift, konstruert for å analysere rutetopografi og bruke denne kunnskapen til å holde bilen i det mest drivstoffeffektive giret. Etter oppdateringen i 2017 hjelper I-See lastebilen med å opprettholde en jevn gjennomsnittshastighet ved å analysere skybaserte kartdata om topografien på veien fremover og fortelle I-Shift når det er på tide å skifte gir for å spare energi, og dermed drivstoff.

I-Shift med Change Direction-funksjon

Lanseringen av Volvo Trucks’ nye tunge serie i 2020 introduserte en ny og innovativ funksjon: I-Shift med Change Direction. Denne nye funksjonen gjør at lastebilen kan endre kjøreretning uten at sjåføren trenger å bruke bremsepedalen, en funksjon som er spesielt nyttig for bygg og anlegg, skogbruk og gruvedrift, hvor det er vanlig å utføre gjentakende manøvrer frem og tilbake i lavere hastighet.

Den siste generasjonen av Volvo-lastebiler reduserer også drivstofforbruket ytterligere. For eksempel kutter den nye Volvo FH med I-Save-teknologi – Volvo Trucks’ hittil mest drivstoffeffektive trekkvogn – drivstofforbruket med inntil 10 prosent.*

Og når vi ser fremover så stopper den innovative utviklingen absolutt ikke her.

«I-Shift vil fortsette å bli forbedret for dieselbiler, og vil også spille en viktig rolle i vår reise mot elektromobilitet. Som en avansert automatiseringsteknologi tilbyr I-Shift unike evner som vil bidra til Volvos fremtidige, selvkjørende transportløsninger», avslutter Pär Bergstrand.

* Forskjellen i drivstofforbruk beregnes ved å sammenligne kostnadene for diesel og AdBlue for I-Save: den nye generasjonen av Volvo FH med D13TC Euro 6 trinn D inkludert langdistansedrivstoffpakken, med den klassiske Volvo FH med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakken for langdistanse. Den faktiske drivstofføkonomien varierer avhengig av mange faktorer, som førerens erfaringsnivå, bruk av cruise control, kjøretøyets spesifikasjoner, kjøretøybelastning, faktisk topografi og værforhold.

Last ned bilder med høy oppløsning