Logistikkselskapet Girteka kjøper 2000 Volvo lastebiler

Girteka Logistics, et av Europas ledende logistikkselskaper, har besluttet å investere i ikke mindre enn 2000 av den nyeste generasjonen Volvo FH lastebiler. Forbedret sikkerhet, økt førerkomfort og redusert drivstofforbruk er blant de forventede gevinstene med denne store flåtefornyelsen.
Logistikkselskapet Girteka kjøper 2000 Volvo lastebiler

Girteka Logistics, basert i Litauen, har 15 000 lastebilsjåfører og 8000 lastebiler, som kjører i et stort nettverk i Europa og Russland.

Å sikre service av høy kvalitet over lange avstander, drivstoffeffektivitet, sikkerhet og førerkomfort er høyeste prioritet for Girteka Logistics, og derfor de viktigste årsakene bak beslutningen om å investere i 2000 nye Volvo FH-lastebiler.

«Den nye Volvo FH optimaliserer oppetid og drivstoffeffektivitet, og gir føreren et godt arbeidsmiljø. Med denne investeringen vil vi bidra til økt sikkerhet på veiene og redusere utslipp på grunn av enestående drivstoffeffektivitet. Vi er veldig glade for å samarbeide med Volvo Trucks på reisen mot null ulykker og redusert miljøpåvirkning», sier Edvardas Liachovičius, administrerende direktør i Girteka Logistics.

Volvo Trucks lanserte nylig helt nye tunge lastebilmodeller, inkludert flaggskipet for langtransport – Volvo FH. Blant oppdateringene er et nytt førermiljø, tilvalget adaptivt fjernlys for økt sikkerhet og forbedret drivstoffeffektivitet.

I tillegg kombinerer I-Save-versjonen av Volvo FH en ekstra drivstoffeffektiv motor og avanserte drivstoffbesparende funksjoner, slik at den siste I-Save-versjonen reduserer drivstoffkostnadene med opptil 10 prosent*. Av de 2000 nye lastebilene som er bestilt av Girteka en stor del vil være I-Save lastebiler.

«Vi har testet Volvo FH med I-Save og oppdaget det store drivstoffbesparende potensialet, som er bra for både virksomheten og for klimaet», sier Edvardas Liachovičius

Girteka Logistics ser på investeringen som en naturlig videreføring av et 15 år langt godt forhold mellom selskapene, en oppfatning som Volvo Trucks absolutt deler.

«Vi har hatt et langt og fruktbart forhold til Girteka Logistics og er veldig stolte av deres beslutning om å investere i våre nye og moderne lastebiler. Denne nye generasjonen av lastebiler kutter utslipp og tar effektivitet og føreropplevelse til enda høyere nye nivåer. Jeg ser frem til å samarbeide med Girteka Logistics på veien mot mer bærekraftig transport, i alle ledd», sier Roger Alm, President Volvo Trucks.

Girteka Logistics har tidligere finansiert de fleste Volvo-lastebilene sine ved hjelp av Volvo Financial Services, og de fleste av de 2000 lastebilene som inngår i den nye avtalen, vil følge samme struktur.

Produksjonsstart for Volvo Trucks’ nye tunge serie er satt til mars 2021, og lastebilene vil bli levert til Girteka Logistics i løpet av året.

Forskjellen i drivstofforbruk beregnes ved å sammenligne kostnadene for diesel og AdBlue for I-Save: den nye generasjonen Volvo FH med D13TC Euro6 trinn D inkludert langdistansedrivstoffpakken, med den klassiske Volvo FH med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakken for langdistanse. Den faktiske drivstofføkonomien varierer avhengig av mange faktorer, som førerens erfaringsnivå, bruk av cruise control, kjøretøyets spesifikasjoner, kjøretøybelastning, faktisk topografi og værforhold.

Last ned bilder med høy oppløsning

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.