Italiensk transportør kjøper 1000 Volvo-lastebiler med den nyeste drivstoffbesparende teknologien

Det italienske transport- og logistikkselskapet Lannutti Group har bestilt 1000 nye Volvo FH-lastebiler med den nyeste drivstoffbesparende teknologien, I-Save. Selskapet anslår at de vil redusere drivstofforbruket opptil 10 prosent, samt redusere CO2-utslipp.

Lannutti Group har virksomhet i åtte europeiske land med en flåte på 1800 lastebiler. Beslutningen om å investere i 1000 nye Volvo FH-lastebiler ble tatt etter en omfattende og årelang drivstofftest, der den nye Volvo FH utstyrt med I-Save ble sammenlignet med andre lastebiler i en blandet flåte. Resultatet var en reduksjon av drivstofforbruk på 10 prosent sammenlignet med en tilsvarende standard lastebil.*

– Prinsippet når vi fornyer flåten i Lannutti Group er å prioritere lavutslippsbiler. Bortsett fra pålitelighet, er den viktigste faktoren for oss å holde vekten på lastebilen så lav som mulig for å tillate høy nyttelast og holde drivstofforbruket på et minimum. Etter den positive testperioden bestemte vi oss for at alle nye Volvo-lastebiler skulle være I-Save lastebiler, sier Valter Lannutti, administrerende direktør i Lannutti Group.

I-Save-versjonen av Volvo FH kombinerer en ekstra drivstoffeffektiv motor med drivstoffbesparende funksjoner, som reduserer drivstofforbruket i langdrift – uten at det går ut over kjørbarheten. De er også utstyrt med ekstra sikkerhetsfunksjoner, som for eksempel feltskifteassistent og sjåførassistentsystemer, som hjelper til med å unngå ulykker.

– Vi går ikke på akkord med sikkerheten. Det er viktig å tilby sjåførene våre en trygg og komfortabel arbeidsplass, og det er også en måte å bidra til å sikre våre leveranser. Heldigvis er de fleste trafikkuhell mindre alvorlig. Likevel trenger lastebilene reparasjoner, og det er kostbart når en lastebil er ute av drift. Alt i alt tror jeg at de ekstra sikkerhetssystemene er en god investering, sier Valter Lannutti.

Bestillingen på 1000 Volvo FH med I-Save vil bli levert til Lannutti i løpet av 2021 og 2022.

– Vi har et langt og tillitsfullt forretningssamarbeid med Lannutti Group, og jeg er veldig stolt over at de setter sin lit til Volvo og at de bekrefter den enestående drivstoffytelsen vår I-Save teknologi leverer. Dette er like viktig for klimaet som for våre kunder, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Hver funksjon i I-Save er designet for å redusere drivstoffkostnadene.

Inkludert i Volvo FH med I-Save:

• D13TC (Turbo Compound) 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm) motor
  • Svært drivstoffeffektive bakaksler
  • Tomgangsavstenging
  • I-Cruise med I-Roll, som justerer hastigheten for å holde drivstofforbruket nede
  • Servostyringspumpe med variabelt slagvolum
  • Oppdatert I-See
  • Oppdatert I-Shift med optimalisert programvare for langtransport

* Sammenlignet med standard Volvo FH med Euro VI Step-C motor.

Last ned bilder med høy oppløsning.