Etter vellykket introduksjon av serieproduserte elektriske lastebiler for bytransport og renovasjon, distribuerer Volvo Trucks nå to helelektriske lastebiler sammen med ladeløsninger som skal testes i reell kundedrift.
«Lastebiler i anleggssegmentet krever vanligvis mer kraft og robusthet enn mange andre segmenter, og elektriske lastebiler er ikke noe unntak», sier Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks. «Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en helelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen».
Som en del av testingen utstyrer vi en elektrisk Volvo FM-lastebil med en betongblander for leveranser til kunder. I tillegg utstyrer vi en elektrisk Volvo FMX-lastebil med en krokløfter for bruk i større infrastrukturprosjekter.
Prosjektet evaluerer hvordan elektriske lastebiler kan brukes til å øke effektiviteten og redusere klimapåvirkningen. I tillegg til å analysere ytelsen til selve kjøretøyet, tar testene også for seg det generelle økosystemet for elektromobilitet for å finne lademuligheter i tråd med kravene til produktivitet. Fordelene med elektriske kjøretøy for byområder måles med hensyn til mindre støy, sikkerhet på arbeidsstedet og sjåførkomfort.
«Denne typen tester er verdifulle for å hjelpe oss med å forstå kundenes virksomheter bedre, og hvordan elektrifisering vil påvirke dem på daglig basis når det gjelder kjøresykluser, lastekapasitet, driftstid, rekkevidde og andre parametere – samt med alle fordelene ved å bruke mer stillegående og renere transport», sier Ebba Bergbom Wallin, Electromobility Business Manager hos Volvo Trucks.
Testingen av de to elektriske lastebilene i reell drift gir oss mulighet til å evaluere hvordan de blir brukt, og fremheve de potensielle forbedringene som må utføres før det er mulig med utvidet drift.
«Sammen med Volvo Trucks tar vi et stort skritt mot klimasmart transport. Dette vil bringe oss betydelig nærmere morgendagens lastebiler som vil redusere fossile utslipp. Vi har allerede 15 hybrid-betongblandebiler, og gjennom dette prosjektet tester vi nå kjøretøy som bare går på strøm», sier Hans Orest, Division Manager hos Swerock, som er en del av PEAB-gruppen.
Fakta: Volvo Trucks første elektriske kundetest for tunge segmentet
Fakta: Swerock
Swerock er en av de største skandinaviske leverandørene til anleggsbransjen, med over 360 steinbrudd og 60 betongfabrikker. Swerock jobber også med gjenvinning for å ta ansvar for klima og miljø og redusere utvinning av nytt materiale. Swerock er en del av Peab-gruppen som har rundt 17 000 ansatte og en nettoomsetning på 56 milliarder SEK.
Bjørn-Inge Haugan
Direktør kommunikasjon, salg og marked
E-post: bjorn-inge.haugan@volvo.com
Tlf: +47 97 97 79 97
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2300 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2022 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.