Norske byer invisterer i fremtiden med elektriske busser fra Volvo

Som mange andre byer ellers i Europa følger også byene i Norge miljøtrenden med å investere i elektrisk kollektivtransport. Vy Buss Norge har nylig bestilt et stort antall elektriske busser fra Volvo til Drammen og Ålesund som blilr levert senere i år. Til sommeren 2021 vil Vy Buss ha 150 elektriske busser i trafikk.
Elektrisk buss på ladestasjon

- Volvo Buss har vært med oss fra starten av vår reise mot elektrifisering. Vår samarbeid med Volvo Buss har vært sterkt, kvaliteten på bussene er høy og det brede servivenettverket deres er veldig viktig for oss, sier Ole Engebret Haugen, administrerende direktør for Vy Buss AS.

Norge er verdensledende når det gjelder bæreklraftig transportløsninger i byene. En av Norges miljømål er at alle busser som kjører i by skal være nullutslippsbusser innen 2025. Introduksjon av flere elektriske busser vil derfor være helt avgjørende for at vi Norge skal nå målet og flere byer tar også nå grepet for å øke eletrifiseringen av kollektivtrafikken.

I Drammen begynte seks elektriske Volvo 7900 allerede å kjøre i trafikk i februar 2019. Denne høsten vil de få ytterligere 22 elektriske busser fra Volvo, hvorav to av dem er høykapasitetsbusser med plass til 120 passasjerer.

Til Ålesund bestilte Vy Buss ti elektriske Volvo 7900, som er en større ordre på totalt 66 Volvo-busser.

I begge tilfellene inngår også Volvo Gold-kontrakt i tilbudet. Det innebærer at Volvos forhandler Wist Last og Buss tar hånd om all service og vedlikehold på el-bussene på plass hos ute kunden.

- Allerede flere steder i Europa velger byene nå å forbedre livsmiljøet og lage nye muligheter for byplanlegging gjennom trinnvis elektrifisering av kollektivtrafikken. Bare det siste året har vi fått ordre på over 300 elektriske busser i Norge og Sverige, inklusive bestillingene til Drammen og Ålesund. Sammen med operatører og byplanleggere fortsetter vi å utvikle bærekraftige og elektriske transportløsninger tilpasset hver enkelt by, sier Svenn Åge Løkken, markedsdirektør Volvo Buss Norge.

For ytterligere informasjon kontakt:

Volvo Buss v/ Svenn Åge Løkken, markedsdirektør Volvo Buss, telefon: 90 55 44 99, e-post: svenn-age.lokken@volvo.com

Bjørn-Inge Haugan
Direktør kommunikasjon, salg og marked
E-post: bjorn-inge.haugan@volvo.com
Tlf: +47 97 97 79 97

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2300 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2022 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.