Lastebiler

Hvordan er det å kjøre elektrisk lastebil? Sjåførenes erfaringer

Volvo Trucks
2025-10-24
Sjåførens verden Elektromobilitet

Author

Author

Volvo Trucks

Med lavt støynivå og null eksosutslipp bidrar elektriske lastebiler til mer bærekraftige og trivelige lokalsamfunn. Men hvordan er det egentlig å kjøre elektrisk lastebil i praksis? Hvilken forskjell merker sjåførene i arbeidshverdagen, og hvordan oppleves komfort, rekkevidde og lading sammenlignet med diesel?

For å finne svaret har vi snakket med fire sjåfører fra fire ulike land. De deler sin erfaring med elektrisk lastebil, fra skepsis i starten til trygghet og nye rutiner bak rattet.

 

Hvordan oppleves det å kjøre elektrisk lastebil i hverdagen?

Å kjøre elektrisk lastebil beskrives av alle sjåførene som en annerledes og mer behagelig opplevelse enn diesel. Stillere drift, mindre vibrasjoner og jevn akselerasjon gjør at mange opplever arbeidsdagen som roligere og mindre slitsom.

Flere peker på at komforten i førerhuset har stor betydning for både konsentrasjon og trivsel, spesielt på lange eller gjentakende ruter.

 

Fra skepsis til trygghet: Sjåførenes erfaringer med elektrisk lastebil

Alle sjåførene innrømmer at de var skeptiske i starten. Bekymringene handlet først og fremst om rekkevidde på elektrisk lastebil og hvordan ladingen ville fungere i praksis. Etter kort tid bak rattet ble denne usikkerheten erstattet med erfaring og nye rutiner.

 

Mann som står foran en blå Volvo-lastebil

Navn: Maati Rachidi

Bosted: Casalecchio, Italia

Selskap: Four Sustainable Logistics

Lastebil: Volvo FH Electric

Kjørerute: Bologna-regionen

Transporttype: Distribusjon

År som yrkessjåfør: 17 år

År i elektrisk lastebil: 2 år

Mindre støy og bedre komfort i førerhuset med elektrisk lastebil

Maati Rachidi, som kjører Volvo FH Electric i Italia, beskriver overgangen fra diesel til elektrisk slik:

– Når du først har opplevd en elektrisk lastebil, er det ingen vei tilbake.

Han forteller at det å kjøre elektrisk lastebil oppleves helt annerledes enn diesel. Lastebilen er stillegående, komfortabel og smidig, med jevn akselerasjon og langt mindre støy i førerhuset. Kjøringen føles roligere, og arbeidsdagen blir mer avslappende enn tidligere.

 

Mindre sliten etter arbeidsdagen med elektrisk lastebil

En viktig del av Maatis erfaring med elektrisk lastebil er hvordan den påvirker arbeidshverdagen. Mindre vibrasjoner og stillere drift gjør at han avslutter dagen merkbart mindre sliten, både fysisk og mentalt.

I starten var han bekymret for lading og rekkevidde, men etter hvert som han ble kjent med lastebilen, forsvant usikkerheten. I dag følger han med på rekkevidden i instrumentpanelet og planlegger dagen slik at lading passer naturlig inn i rutinene.

Når andre sjåfører får øye på lastebilen, blir de ofte overrasket og nysgjerrige – noen til og med litt misunnelige, siden det fortsatt er få elektriske lastebiler på veiene i Italia. 

– Mitt råd er enkelt: Prøv en elektrisk lastebil før du bestemmer deg. Når du først har kjent på det, endrer det hele perspektivet på både kjøring og arbeidsdag.

Henry Perea står foran en blå Volvo-lastebil

Navn: Henry Perea

Bosted: Inland Empire, California, USA

Selskap: 4Gen Logistics

Lastebil: Volvo VNR Electric

Kjørerute: Sør-California

Transporttype: Regional godstransport

År som yrkessjåfør: 10 år

År i elektrisk lastebil: 1 år

Hvordan fungerer lading av elektrisk lastebil i praksis?

Lading er ofte den største bekymringen før man begynner å kjøre elektrisk lastebil. I praksis opplever mange sjåfører at ladingen raskt blir en naturlig del av hverdagen, særlig når rutene planlegges smart.

Henry Perea i California forteller at de i starten var usikre på både lading og rekkevidde: – Vi var ikke sikre på hvor langt vi kunne kjøre etter fullading. Etter hvert fikk de erfaring og rutiner som gjorde det enklere å planlegge: – Nå vet vi hvor langt vi kan kjøre før vi må lade, og planlegger deretter.

Han forklarer også at selskapet har ladere på begge terminalene, og at ladingen styres etter hvor de er og hvilke turer som kommer: – Ladingen integreres problemfritt i min daglige rutine og er basert på min nåværende posisjon og kommende turer. Med planlagt kjøring og mulighetslading kan lastebilene være i drift omtrent 12–14 timer per dag og kjøre mellom 320–480 km.

Blå lastebil med Qsalt skrevet på siden

Navn: Bruno Verbeeke

Bosted: Gistel, Belgia

Selskap: QSALT

Lastebil: Volvo FM Electric

Kjørerute: Nasjonalt i Belgia

Transporttype: Levering av salt

År som yrkessjåfør: 8 år

År i elektrisk lastebil: Siden januar 2025

Erfaring med elektrisk lastebil i regional transport

– Det er en behagelig lastebil. De elektriske lastebilene kan være i drift i opptil 12 timer, og kjøreopplevelsen er svært god. Akselerasjonen er kraftig, og den elektriske driften gir betydelig mindre støy enn diesel.

I starten var sjåføren bekymret for rekkevidden på lengre turer, som kan være på 360–380 kilometer med rundt 14 tonn last. Til daglig lades lastebilen på depot, mens lengre turer løses ved å lade underveis på ladestasjoner. Etter hvert har dette blitt en naturlig del av planleggingen.

 

Erfaring med elektrisk lastebil i by- og distribusjonskjøring

By- og distribusjonskjøring passer godt for elektrisk drift. Lavere hastigheter, mange stopp og behov for smidig manøvrering gjør at fordelene med elektrisk lastebil kommer tydelig frem. Den stillegående motoren gir et bedre arbeidsmiljø, og både sjåfører og omgivelser merker fraværet av støy og eksoslukt.

Hvit lastebil fra Sako

Navn: Roman Bína

Bosted: Brno, Tsjekkia

Selskap: SAKO Brno

Lastebil: Volvo FE Electric

Transportrute: Brno

Transporttype: Avfall

År som yrkessjåfør: +30 år

År i elektrisk lastebil: 3 år 

Erfaring med elektrisk lastebil i avfall og renovasjon

Roman Bína har over 30 års erfaring som sjåfør og har kjørt elektrisk renovasjonsbil i Brno i flere år. Han beskriver overgangen til elektrisk drift som uproblematisk, særlig fordi rutene er korte og forutsigbare, med rundt 100 stopp i løpet av en arbeidsdag.

– Jeg trenger ikke å lade i løpet av dagen. Det holder å lade én gang når jeg er ferdig, og da bruker vi en vanlig AC-lader, forteller han.

Det lave støynivået er en klar fordel i renovasjonsarbeidet. Roman setter pris på at han kan snakke normalt med mannskapet uten å rope, og at fraværet av vibrasjoner gjør arbeidsdagen mer behagelig. Han tror også beboerne merker forskjellen, spesielt når renovasjonen starter tidlig om morgenen.

I starten var han, som mange andre, litt bekymret for hvordan elektrisk drift ville fungere i praksis. Erfaringene har imidlertid vist at beregningene stemte godt med virkeligheten.

– For meg er det nesten ingen forskjell i jobben. I stedet for å fylle diesel, kobler jeg bare lastebilen til laderen.

 

Vil sjåfører tilbake til diesel etter å ha kjørt elektrisk?

Svaret er entydig: Nei. Etter å ha fått erfaring med elektrisk lastebil ønsker ingen av sjåførene å gå tilbake til diesel. Komfort, kjørefølelse og en roligere arbeidsdag veier tungt.

For mange har det å kjøre elektrisk lastebil endret hele perspektivet på både kjøreglede og arbeidshverdag.