Ved å tilby elektrisk renovasjonsbil med ren, stillegående og utslippsfri drift, har Volvo Trucks utviklet løsninger som gir et stort potensial for å forbedre livskvaliteten i byområder. Elektriske avfallsbiler reduserer både støy, lokale utslipp og driftskostnader. For å få en smidig overgang til elektrisk drift innen avfall og gjenvinning, er det avgjørende å finne løsninger som er tilpasset den faktiske hverdagen.
Innen avfall og gjenvinning varierer både behov og driftsforhold betydelig. Nettopp derfor har Volvo Trucks utviklet et bredt utvalg av elektriske renovasjonsbiler og funksjoner som gjør det enklere for operatører å hente ut gevinstene av elektrifisering av renovasjon.
Renovasjonsbiler kjører som regel korte og forutsigbare ruter, i lave hastigheter og med mange stopp og starter. Dette gjør elektriske renovasjonsbiler spesielt godt egnet for bydrift og kommunale tjenester. Utfordringer knyttet til rekkevidde og lading av elektrisk lastebil blir mindre, siden de fleste rutene kan gjennomføres på én lading mellom skift.
Samtidig opererer renovasjonsbiler ofte i tettbygde områder, nær folks hjem. Her kan stillegående elektriske avfallsbiler utgjøre en stor forskjell. De kan brukes tidlig om morgenen eller sent på kvelden, uten å forstyrre beboerne med støy eller eksos. I tillegg kan elektriske lastebiler for avfall og gjenvinning operere i både lav- og nullutslippssoner.
For å møte behovene i dette raskt voksende segmentet tilbyr Volvo Trucks flere elektriske lastebiler for avfall og gjenvinning, utviklet for effektiv, trygg og fleksibel drift.
Volvo FL Electric er en kompakt elektrisk renovasjonsbil og et naturlig startpunkt for bynære oppdrag. Den er svært manøvrerbar og godt tilpasset trange bygater, med en rekkevidde på opptil 450 km. Dersom kortere rekkevidde er tilstrekkelig, kan lastebilen spesifiseres med færre batterier for å øke lastekapasiteten, en viktig faktor for elektrisk renovasjonsbil i by.
For mer krevende oppdrag finnes Volvo FE Electric, en elektrisk avfallsbil for tyngre påbygg. Den kan leveres både med kort førerhus og med førerhus med lavt innsteg for bedre sikt og komfort. For de mest krevende oppgavene tilbyr Volvo Trucks også Volvo FM Electric og Volvo FM Low Entry, elektriske renovasjonsbiler utviklet spesielt for avfall og gjenvinning.
– For elektriske renovasjonsbiler har vi utviklet et bredt tilbud som gjør det mulig å skreddersy løsninger etter behov, sier Sergey Yaskevich, produktsjef for distribusjon i Volvo Trucks. – Vi tilbyr fire ulike modeller, hvorav to kan leveres med førerhus med lavt innsteg, i tillegg til en rekke funksjoner som hjelper kundene med å optimalisere sine elektriske avfallsbiler.
I bymiljøer med fotgjengere, syklister og tett trafikk er god sikt avgjørende. Derfor er Volvos elektriske renovasjonsbiler utviklet med fokus på maksimal oversikt for sjåføren.
Førerhus med lavt innsteg på elektrisk renovasjonsbil, tilgjengelig på Volvo FE Electric og som standard på Volvo FM Low Entry, plasserer sjåføren nærmere bakken. Dette gir bedre oversikt over omgivelsene og reduserer belastningen ved hyppig inn- og utstigning, en klar fordel i kommunal renovasjonsdrift. Løsningen kan også tilpasses med plass til opptil tre passasjerer i tillegg til sjåføren.
Både Volvo FE Electric og Volvo FM Low Entry kan leveres med ekstra dørvinduer på passasjersiden. FM Low Entry kan i tillegg utstyres med kameraspeil, som ytterligere forbedrer sikten.
Begge modellene kan spesifiseres for å oppnå fem stjerner i henhold til London Direct Vision Standard, en av de strengeste standardene for kjøretøysikt. God sikt var også en viktig årsak til at Volvo FM mottok City Safe-prisen i Euro NCAPs sikkerhetsvurdering av lastebiler.
Avfall og gjenvinning stiller høye krav til påbygg og tekniske løsninger. Derfor har Volvo Trucks utviklet sine elektriske avfallsbiler med stor fleksibilitet og enkel tilpasning for påbyggere.
– Vi har et tett samarbeid med påbyggere, sier Sergey Yaskevich. – De setter pris på at vi tilbyr detaljerte veiledninger, 3D-tegninger og gode støttekanaler. I tillegg har vi samarbeidet tett med leverandører av lading og ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler, med fullt kompatible løsninger testet i våre laboratorier.
Volvo FM Electric og Volvo FM Low Entry kan leveres enten med girkassemontert kraftuttak (PTO), slik man kjenner fra dieselbiler, eller med elektromekanisk kraftuttak drevet av en egen elektromotor. Dette gir raskere respons og bedre kontroll i hydraulikksystemet. Også Volvo FL Electric og FE Electric kan leveres med elektromekanisk kraftuttak.
Volvo Trucks tilbyr mer enn bare kjøretøyene. Som totalleverandør av elektriske kjøretøy, bistår de også med finansiering, servicekontrakter, ladeløsninger og rådgivning knyttet til elektrifisering. Dette gir lavere risiko, bedre forutsigbarhet og en tryggere overgang til utslippsfri drift.
Som en av de første produsentene som lanserte elektriske lastebiler allerede i 2019, har Volvo Trucks levert mer enn 5000 elektriske kjøretøy i 50 land. I dag er elektriske lastebiler i full drift i en rekke byer og kommuner, side om side med andre transportsegmenter.
– Teknologien er grundig testet, og erfaringen vi har bygget opp med elektriske lastebiler er omfattende, sier Sergey Yaskevich. – Denne kunnskapen bruker vi til å hjelpe stadig flere virksomheter og kommuner med å lykkes med elektrisk drift innen avfall og gjenvinning.
BIR er et av Norges største renovasjonsselskaper og har tatt i bruk tolv elektriske avfallsbiler fra Volvo i ordinær drift. Erfaringene gir et tydelig bilde av hvordan elektriske renovasjonsbiler fungerer i praksis, fra rekkevidde og lading til effektiv bydrift og førerkomfort.
Les hele saken: BIR med tolv nye elektriske Volvo