Lastebiler

Her er Volvo Truck Centers nye servicekonsept

Volvo Trucks
2024-10-04
4 min
Business story
Author
Volvo Trucks

– Det må være mye bedre om vi kan løse et problem der kunden er. Det kan være et stort problem for dem, men enkelt for oss å fikse. Det sier servicemarkedssjef ved Volvo Truck Center Gardermoen, Thomas Schie. Vi møter ham utenfor verkstedet, der det nyeste servicekonsept til utvalgte Volvo Truck Center står foran oss – servicebilen. 

 

– Denne bilen skal reise til kundene. Vi kommer til dem i stedet for at de kommer til oss. Det er for å spare tid, samt effektivisere drift langs veien, sier Schie. 

 

Fullspekket bil

Her står en varebil fullspekket med diagnoseutstyr og komplett verktøy for å håndtere alle de jobbene som er tiltenkt ute. Dette er et servicekonsept som har vært helt vanlig i anleggsbransjen i mange år. For lastebilbransjen derimot, er det helt nytt. Det er hos Volvo Truck Center Gardermoen og Furuset denne typen service leveres i dag.

 

– Med denne kan vi gjøre mindre reparasjoner og alt av diagnose. Service og store bremsejobber er det verkstedet som primært tar seg av, forteller han.

 

– Hvis vi ikke kan reparere alt ute, kan vi forberede alle nødvendige deler slik at det går mye raskere når kunden kommer inn på verkstedet til oss, fortsetter servicemarkedssjefen.

Bedre service og kapasitet

Schie og hans team har ikke skutt fra hofta her. De har brukt lang tid på analyse, markedsundersøkelser og tankearbeid. For dette handler om å løse et kapasitetsproblem for verkstedet, samtidig som det skal bedre opplevelsen og øke servicegraden mot kundene.

 

– Hovedfokuset er kundeopplevelsen, men effektiviseringen gjør det til vinn-vinn for begge parter, sier Schie.

 

Siden verkstedet på Gardermoen sto klart for fem år siden har etterspørselen økt kraftig. Det er ikke så lenge siden de solgte 30 000 timer på verkstedet. I år styrer de mot 37 500.

 

– Det er vel og bra det, men det blir en negativ effekt. Kundene blir selvfølgelig utålmodige på grunn av lange ventetider, innrømmer servicemarkedssjefen.

 

– Vi er de samme menneskene her i dag som for fem år siden. Det er klart at det er belastende for våre mekanikere også. Vi vil hjelpe alle, men det stopper opp, fortsetter han.

 

De har gjort research i to år for å se på hvordan de kan organisere seg annerledes for å møte kundens behov i større grad, samtidig som de kan få ned ventetiden på verkstedet.

 

– Vi har vurdert på forskjellige skift og hva det innebærer. Hvordan er det å få tak i mekanikere i dag, og ikke minst hvem skal vi ha? Vi har også sett på alle retningslinjer, HMS og lovkrav knyttet til hva vi kan, og ikke kan, gjøre når det kommer til uteservice. Dette er gjennomtenkt, understreker Schie.

Med denne kan vi gjøre mindre reparasjoner og alt av diagnose. Service og store bremsejobber er det verkstedet som primært tar seg av.

– Sparer oss for mye tid

En som denne dagen fikk glede av servicebilen var Jeppsson Transport. De har base på Vinterbro og hadde slitt med et defekt ryggekamera på en av bilene. I stedet for at daglig leder Marius Jeppsson måtte dedikere en sjåfør og tid for å oppsøke nærmeste verksted, får de besøk av servicebilen på eget tun. Jobben gjøres på kort tid.

 

– Det er av stor betydning at jeg får hjelp her ute. Det at de kommer til oss og fikser mens bilen hviler sparer oss for mye tid. Vi slipper å levere og hente på verkstedet, sier Marius Jeppsson.

 

– Jeg har aldri regnet på det, men det er mange timer som går bort på småting som dette, for vi har såpass mange biler og det er mye hengere, fortsetter han.

Jeg tror dette servicetilbudet vil bli tatt veldig godt imot i bransjen vår. Bilene våre skal helst gå hele tiden.

Tror på opptrapping

Tre store fordeler for dette servicekonseptet er at kunden sparer tid, det er kostnadsbesparende og det gjør at kunden får raskere hjelp når bilen skal inn på vanlig service.

 

– Dette uteservice-konseptet har jeg kjempetro på. Når kundene får opplevd det første gangen, er dette det de vil bruke. Dette blir førsteprioritet hos kunden. Det er helt sikkert, sier servicemarkedssjef Schie.

 

Han tror at dette er et tilbud som de kommer til å trappe opp betydelig fremover.

 

– Jeg ser for meg en 4–6 biler ute om en stund. Alle kundene vi har pratet med, har sagt at det er dette de ønsker, og nå er det på plass, konstaterer han.

 

Også kunde Marius Jeppsson har stor tro på at dette blir populært.

– Jeg tror dette servicetilbudet vil bli tatt veldig godt imot i bransjen vår. Bilene våre skal helst gå hele tiden. Når det må gjøres noe, må det helst skje fortest mulig, og utenfor tiden bilen ruller. Det er viktig for oss, sier han.

 

– Det er hyggelig at kunden kommer til butikken, og vi ønsker at de skal komme hit, men vi er klar over at de har knapphet på tid. De har ikke reservekjøretøy til alle rutene sine lenger. Det må være mye bedre om vi kan reise ut og løse noe som er et enkelt problem for oss, men stort for kunden. Vi lever jo også av kundeopplevelsen, sier Thomas Schie.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.