Best mulig energieffektivitet, forbedret sikt og en forbedret kjøreopplevelse – dette er hva du kan forvente av innovasjonene som ble avduket av Volvo Trucks 29. januar. Disse viktige forbedringene gir betydelige fordeler for transportbransjen, sjåførene og samfunnet som helhet. Her er en oversikt over de viktigste nyhetene.
Volvo Trucks' siste lansering av lastebiler og nyskapninger markerer en av de mest omfattende lanseringene for det tunge lastebilsegmentet på mange år. Den omfatter alt fra eksteriørdesign og aerodynamikk til teknologiske innovasjoner som øker energieffektiviteten og sikkerheten. Inkludert i lanseringen er en ny, drivstoffeffektiv D17-motor for Volvo FH16 og Volvo FH16 Aero, med imponerende effekt og dreiemoment. De nye produktene og funksjonene er utviklet for å møte behov og ønsker fra samfunnet, transportbedrifter og sjåfører.
Her er en oversikt over de viktigste nyhetene:
– Det er utrolig tilfredsstillende at vi kan tilby kundene våre et så imponerende utvalg av innovasjoner og nyheter. Dette er et betydelig skritt i å forbedre energieffektiviteten og redusere karbonavtrykket. Vi øker også sikkerheten med forbedret sikt ved å introdusere kameraspeil som erstatter tradisjonelle speil. Videre gir vi sjåførene et bedre arbeidsmiljø. Jeg er sikker på at dette vil gagne både bransjen og samfunnet for øvrig, sier Tomas Thuresson, sjef for kommersialisering hos Volvo Trucks.
Den mest fremtredende nyskapningen er det nye, aerodynamiske førerhuset som du finner på Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero. Takket være endringer i EUs vekt- og dimensjonsdirektiv, har fronten av førerhuset blitt utvidet for å redusere luftmotstanden. Dessuten har førerhusets design blitt forbedret for best mulig aerodynamikk.
– Redusert luftmotstand fører til forbedret energieffektivitet, uansett om det er en dieseldrevet, gassdrevet eller elektrisk drivlinje. Dette fører igjen til reduserte CO2-utslipp og reduserte kostnader for kunden. Dette er et betydelig fremskritt for transportørene, sier Mattias Ahlberg, sjef for totaltilbudet hos Volvo Trucks.
Hvis du vil vite mer og se nye Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero i aksjon, kan du se denne filmen om hele serien.
En annen stor oppdatering er Volvo Trucks' bruk av kameraspeil i stedet for tradisjonelle speil. Dette systemet tilbyr flere viktige fordeler:
– Det er et svært avansert system, og jeg vil fremheve at vårt velrenommerte blindsonekamera på passasjersiden også er tilgjengelig med dette oppsettet, plassert på samme vinge, ved siden av kameraet som erstatter speilet, sier Mattias Ahlberg.
Kameraspeilet er tilgjengelig for alle førerhusmodeller unntatt dem med ekstra lave tak eller FLADR-klassifisering. Her kan du finne mer informasjon om forskjellene mellom et system med kameraspeil og tradisjonelle sidespeil.
Ved å erstatte sidespeilene bidrar kameraspeilet til forbedret aerodynamikk, samt forbedret sikt.
Alle førerhusene har gjennomgått aerodynamiske forbedringer, både synlige og ikke-synlige. Disse forbedringene inkluderer reduserte mellomrom og forbedrede tetninger mellom førerhuskomponentene for å sikre jevnere luftstrøm. Området over frontruten er også forbedret for å gjøre luftmotstanden minst mulig.
– Oppsummert har vi foretatt en rekke små forbedringer som til sammen gjør førerhusene mer aerodynamiske. Dessuten er all belysning modernisert, og består nå utelukkende av LED-lamper. For et mer moderne utseende har vi gitt Volvos jernmerke et helt nytt og renere design som stemmer bedre med helheten, sier Tomas Thuresson.
Det oppdaterte eksteriøret og den fremtidsrettede tilnærmingen gjenspeiles også på innsiden av lastebilen. Fokuset her er å skape et bedre arbeids- og bomiljø for sjåførene.
Ettersom det oppdaterte EU-direktivet for vekt og dimensjoner tillater lengre førerhus med aerodynamisk design, er det nå lovlig å bruke Volvos Globetrotter XXL-førerhus på europeiske veier. Dette betyr at Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero med Globetrotter XXL-førerhuset kan brukes i alle bransjesegmenter i Europa uten å påvirke lastekapasiteten. Uansett om du transporterer tømmer, sement eller biler, kan du nyte et førerhus med mer innvendig plass og en bredere seng.
– Dette er en reell fordel for sjåfører som tilbringer lengre perioder på veien, sier Mattias Ahlberg.
– Det er utrolig tilfredsstillende at vi kan tilby kundene våre et så imponerende utvalg av innovasjoner og nyheter. Dette er et betydelig skritt for å forbedre energieffektiviteten og redusere karbonavtrykket.
En annen betydelig forbedring for tungtransportsegmentet er introduksjonen av den helt nye 17-liters motoren. Som den kraftigste motoren som noen gang er bygget av Volvo, kan den by på inntil 780 hestekrefter og 3800 Nm dreiemoment.
– Dette er en motor i verdensklasse når det gjelder teknologi. Den er energieffektiv med rask motorrespons, lavere vekt, høy produktivitet og forbedret motorbremseytelse. Takket være det høye dreiemomentet kan sjåførene opprettholde høyere gir i lengre perioder og spare drivstoff. Dette er en fordel for miljøet samtidig som det gir kundene mer penger i lommen, sier Tomas Thuresson.
Den nye motoren er tilgjengelig i tre forskjellige versjoner:
Ytterligere nyheter rettet mot kjøreopplevelsen inkluderer forbedringer av I-See, som nå er enda mer effektiv. Den er oppdatert for å tilpasse kjøretøyenes hastighet mot svinger, rundkjøringer og fartsgrenseskilt. Dette vil forbedre kjøreopplevelsen og føre til økt bruk av cruisekontrollen.
– Målet er å gjøre det mulig for sjåførene å bruke cruisekontroll på en større del av turene sine. Det fører til en bedre kjøreopplevelse samt redusert energiforbruk og lavere karbonutslipp. Samtidig kan sjåførene glede seg over en mer komfortabel arbeidsdag med funksjoner som støtter og forenkler oppgavene deres, sier Tomas Thuresson.
Alt i alt gir disse innovasjonene et stort potensial for transportnæringen til å oppfylle bærekraftsmålene, forbedre sikkerheten, samt tiltrekke seg og beholde sjåfører.