Lastebiler

Det oppdaterte interiøret i Volvo FH-førerhuset: bygget med sjåføren i tankene

| 2 minutter å lese | 2 minutter å lese
Tilbakemeldinger fra sjåfører var nøkkelen til det oppdaterte interiøret i FH- og FH16-førerhuset. Så snart du setter deg bak rattet, er det tydelig at forbedringene skaper en tryggere og mye mer behagelig, brukervennlig sjåføropplevelse.
Det oppdaterte førerhusinteriøret på Volvo FH og Volvo FH16
Flere forbedringer, inkludert et nytt, fullt digitalisert instrumentpanel og en slankere I-Shift-girspak i det oppdaterte førerhuset på Volvo FH og Volvo FH16.

En rekke nye funksjoner venter på de som kommer inn i de nye Volvo FH- og Volvo FH16-førerhusene. Hver og en av dem er utviklet for å møte de økende behovene til dagens langtransportsjåfører.  

– Alle forbedringene våre er et direkte resultat av tilbakemeldinger fra kunder. Vårt endelige mål var å gjøre FH- og FH16-førerhusene til en sjåførs drøm – et hjem borte fra hjemmet på langtransportoppdrag med nye funksjoner som virkelig er nyttige for personen som sitter bak rattet, sier Tomas Thuresson, sjef for kommersialisering hos Volvo Trucks.

En av de mest åpenbare oppdateringene er det nye instrumentpanelet og det intuitive sidepanelet. Begge er nå full digitalisert og mer brukervennlige som et resultat av det. Et hvitt lys på hovedskjermen blir grønt i forhold til indikatorene,

Tomas Thuresson, sjef for kommersialisering
Valgfritt digitalt sidepanel, som for eksempel kan vise navigasjon, Dynafleet, radio og opptil fire kameraer samtidig.

gult for å varsle sjåføren om et problem, og rødt hvis det er et alvorlig problem og lastebilen må stoppes. I tillegg vises navigasjonen nå i hovedgruppen i tillegg til sidepanelet, så sjåførene trenger ikke lenger ta blikket av veien. 

– Sikkerhet er fortsatt en prioritet. Blant andre oppdateringer har vi introdusert et hjørnekamera som forbedrer sikten betydelig på passasjersiden. De nye LED-frontlysene med adaptivt fjernlys forbedrer også sikten ved kjøring om kvelden, legger Tomas Thuresson til.

Vi har ikke endret noe bare for å endre det, i stedet har vi fokusert på hva som var nødvendig og hva kundene våre ba oss om å endre.
Valgfritt ekstra kjøleskap og ekstra lagringsplass for livet på veien

Ytterligere forbedringer inkluderer en redesignet midtseksjon på instrumentbordet som er mer robust, og et forbedret knappeoppsett og -funksjonalitet på rattet.

Som svar på kundenes behov er en slankere I-Shift-girspak senket og plassert lenger frem for å sikre jevnere girskift.

Et tredje USB-tilkoblingspunkt, en valgfri, fastere skummadrass og en ny overflate på instrumentbordet som er enklere å rengjøre, er også funksjoner som er introdusert for en mer komfortabel opplevelse for livet på veien.

– Mye fokus på detaljer, lidenskap og kompetanse har gått inn i disse oppdateringene. Vi har ikke endret noe bare for å endre det, i stedet har vi fokusert på hva som var nødvendig og hva kundene våre ba oss om å endre. Resultatet er en komplett pakke som setter komforten og sikkerheten til sjåføren først, sier Tomas Thuresson. 

SAMMENDRAG AV NYE OPPDATERINGER I FH-FØRERHUSET:

Ratt: Nytt knappeoppsett og -funksjonalitet.

Dynamisk instrumentpanel: Fullt digitalisert, brukervennlig grensesnitt med fire personlige innstillinger, gjenkjenning av veiskilt og LED-varslingssystem.

Hjørnekamera på passasjersiden: Digitalisert og forbedrer sikten på passasjersiden.

Overflaten på instrumentbordet: Nytt materiale som er enklere å rengjøre.

Midtseksjon: Robust, kraftigere design med flere oppbevaringsmuligheter.

AGM/dobbelt batterisystem: Svært forbedret AGM-enkeltbatteri med bedre sveivmuligheter. Valgfritt dobbelt batterisystem for høyere energiforbruk på langtransportoppdrag.

Ny I-Shift-girspak: Slankere, lavere og plassert lenger frem i harmoni med omgivelsene.

 

Relaterte nyheter