Med et robust eksteriør og solid design er de nye tunge lastebilene fra Volvo bygget spesielt for å håndtere de krevende forholdene som finnes i gruve- og anleggsbransjen. Den siste reinkarnasjonen er enda kraftigere, med større kapasitet og høyere nyttelast.
Det viktigste tilskuddet til de nye tunge Volvo-lastebilene er en ny drivaksel, som er utviklet internt sammen med Volvo Maskin AS. Ved å bruke deres erfaring og ekspertise fra å designe aksler for hjullastere og dumpere, har Volvo Trucks vært i stand til å øke bakakselen til 38 tonn (opp fra 32 tonn i forrige modell).
Bakopphenget er oppgradert og styrket, og fjæringen foran forsterket for å håndtere den ekstra kapasiteten. For en 8x4 lastebil er totalvekt nå 58 tonn. Dette representerer en økt nyttelast på rundt 15-17 prosent.
Kombinert gjør disse oppgraderingene det mulig for totalvekten å øke fra 120 tonn til hele 150 tonn.
Les mer om nye Volvo FH16 | Volvo FH | Volvo FMX