Lastebiler

×

Tøffere lastebiler for større kapasitet og høyere nyttelast

| 2 minutter å lese | 2 minutter å lese
Med en rekke oppgraderinger som muliggjør en totalvekt på opptil 150 tonn, tilbyr nye Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16 større produktivitet enn noen gang før.
3D-grafikk av nye Volvo FMX som transporterer stein
Det viktigste tilskuddet til de nye tunge Volvo-lastebilene er en ny drivaksel, som er utviklet internt sammen med Volvo Maskin AS.

Med et robust eksteriør og solid design er de nye tunge lastebilene fra Volvo bygget spesielt for å håndtere de krevende forholdene som finnes i gruve- og anleggsbransjen. Den siste reinkarnasjonen er enda kraftigere, med større kapasitet og høyere nyttelast.

Det viktigste tilskuddet til de nye tunge Volvo-lastebilene er en ny drivaksel, som er utviklet internt sammen med Volvo Maskin AS. Ved å bruke deres erfaring og ekspertise fra å designe aksler for hjullastere og dumpere, har Volvo Trucks vært i stand til å øke bakakselen til 38 tonn (opp fra 32 tonn i forrige modell).

Bakopphenget er oppgradert og styrket, og fjæringen foran forsterket for å håndtere den ekstra kapasiteten. For en 8x4 lastebil er totalvekt nå 58 tonn. Dette representerer en økt nyttelast på rundt 15-17 prosent.

Kombinert gjør disse oppgraderingene det mulig for totalvekten å øke fra 120 tonn til hele 150 tonn.

Forsterket fjæring foran

Tillater last på opptil 10 tonn. Dette kan økes til 20 tonn med doble foraksler.

Ny fjæring bak

Har blitt styrket med tilleggsmateriale inkludert en ny, sterkere tverrbjelke, nye fjærer, større gummilagre og sterkere boggiforankring.

Den nye drivakselen

Den første utviklet internt hos Volvo Trucks på over 20 år.

Les mer om nye Volvo FH16 | Volvo FH | Volvo FMX

Relaterte nyheter