Lastebiler

– Vår mest drivstoffeffektive lastebilserie noensinne

| 2 minutter å lese | 2 minutter å lese
Gjennom drivstoffeffektive drivlinjer og chassikonfigurasjoner muliggjør Volvo Trucks' nye serie betydelige drivstoff- og CO2-besparelser. De nye lastebilene er også en del av en langsiktig visjon om nullutslipp.
Tomas Thuresson, sjef for kommersialisering, står foran nye Volvo FH med I-Save
Sjef for kommersialisering, Tomas Thuresson, om Volvo Trucks' nye serie

Hva kan kundene forvente i disse nye lastebilene med tanke på drivstoffeffektivitet?
– De kan forvente våre mest drivstoffeffektive lastebiler til dags dato. Drivstoff utgjør omtrent en tredjedel av transportørens kostnader, så vi fortsetter å gjøre alt vi kan for å finne nye måter å redusere drivstofforbruket på i lastebilene våre. Som et resultat av dette har drivstofforbruket og CO2-utslippene til en typisk Volvo-lastebil for langtransport blitt redusert med mer enn 20 prosent siden 1990-tallet. De nyeste Euro 6 trinn D-motorene i den nye serien inkluderer, for eksempel, en rekke effektivitetsforbedringer, inkludert en VDS-5 oljetype med lav viskositet og nye stempelringer som senker drivstofforbruket. Mens nye teknologier, inkludert kartbasert I-See og frihjulsfunksjonen I-Roll, bruker lastebilens kjørekraft for å redusere drivstofforbruket ytterligere.

Hvordan kan disse lastebilene spesifiseres for å være ekstra drivstoffeffektive?
– De nye Volvo FH-, Volvo FH16-, Volvo FM- og Volvo FMX-lastebilene kan skreddersys for å passe til et bredt spekter av bruksområder for å gi betydelige ekstra drivstoff- og CO2-besparelser. For langtransport kombinerer nye Volvo FH med I-Save D13TC-motoren med en pakke med funksjoner og kan gi drivstoffkostnadsbesparelser (diesel og AdBlue) på opptil 10 prosent.* Samtidig er både Volvo FH og FM tilgjengelige i LNG-versjoner. Disse kutter drivstoffkostnadene og CO2-utslippene med opptil 20 prosent. Med Bio-LNG senkes disse utslippene ned til praktisk talt null.

Hvorfor lanserer Volvo Trucks en dieselserie med alle fremskritt innen alternativt drivstoff?
– Hver enkelt type drivstoff, fra strøm til LNG, til biogass og diesel har sine spesifikke fordeler så vel som svakheter og er egnet til forskjellige typer transportoppgaver. På grunn av det tror jeg at vi vil se forskjellige energikilder og drivlinjer side om side i mange år fremover. Samtidig som vi utvikler alternativer, fortsetter Volvo Trucks å innovere for å gjøre dieselbilene våre så effektive som mulig. Den nyeste Volvo FH med I-Save som, for eksempel, bruker en unik type Turbo Compound-teknologi, er et definitivt bevis på hvor langt vi fremdeles kan flytte grensene for drivstoffeffektivitet.

Hvordan bidrar det til Volvos langsiktige visjon om nullutslipp?
– Vi er i en overgangsperiode der vi går fra tiår med avhengighet av olje til mer ressurseffektive og fornybare alternativer. Utviklingen mot energieffektivitet samt utvikling av alternative drivstoff er begge viktige deler på veien mot nullutslipp.

FAKTA
Volvo FH med I-Save
Kombinerer den nye D13TC-motoren med en pakke med funksjoner, og gir besparelser på drivstoffkostnader på opptil 10 prosent.*

Gassdrevet LNG-motor
Den gassdrevne Volvo FH LNG og Volvo FM LNG kjører på enten flytende naturgass (LNG), som reduserer CO2-utslippene med opptil 20 prosent sammenlignet med diesel, eller Bio-LNG, som reduserer CO2-utslippene med opptil 100 prosent. Dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som "tank til hjul".

Flytende naturgass (LNG)
LNG er laget av naturgass, et fossilt brensel. Det gjøres flytende for transport eller lagring ved å avkjøle gassen til lave temperaturer.

Bio-LNG
Bio-LNG, også kalt flytende biogass (LBG), er et biodrivstoff som lages ved behandling av organisk avfall. Biogassen utvikler seg når biologisk materiale brytes ned. Gassen avkjøles deretter ned til lave temperaturer.

*Kravet til drivstoff-forbedring beregnes ved å sammenligne kostnader for diesel og AdBlue for D13TC Euro 6 trinn D med drivstoffpakken for langtransport (I-Save) med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakken for langtransport. Faktisk drivstofføkonomi kan variere avhengig av mange faktorer, som sjåførens erfaring, bruk av cruisekontroll, kjøretøyspesifikasjon, last, faktisk topografi, vedlikehold av kjøretøy og værforhold.

Relaterte nyheter