Lastebiler

Norge

×

Førerhusinteriøret i nye Volvo FM: det ultimate innen sjåførkomfort

| 6 min å lese | 6 min å lese
Redesigningen av førerhusinteriøret i Volvo FM er det første siden lanseringen på slutten av 1990-tallet. Carina Byström, sjefdesigner for interiør hos Volvo Trucks, forklarer hva som inspirerte henne og kollegene hennes under totalrenoveringen.
Carina Byström, sjefsdesigner for interiør hos Volvo Trucks står foran en vegg med designskisser og fargeprøver for Volvo FM
Carina Byström ledet redesigningen av det romslige, nye førerhuset på Volvo FM – en jobb som ble holdt høyst hemmelig.

Når du setter deg inn i nye Volvo FM, er det første som slår deg hvor mye romsligere den er. En hevet A-stolpe gir førerhuset hele én ekstra kubikkmeter med plass, med mer plass til praktiske ting som oppbevaring. Men det gir også en følelse av luftighet og lar sjåførene bevege seg friere. – Det utgjør en virkelig forskjell når du kan strekke armene helt ut over deg. Eller bevege deg rundt i førerhuset på en enkel måte, selv med en kopp kaffe i den ene hånden. Det gir deg en følelse av frihet – en ekte følelse av «wow!», sier Carina Byström. 

Vi ønsket å sørge for at alt er lett å se og innen rekkevidde fra førersetet.
Blyantskisser av instrumentbordet i førerhuset og Volvo FM-lastebilen Designstrategien for førerhuset er sentrert rundt menneskekroppen og plasserer alt innen rekkevidde for sjåføren.

Carina Byström ledet utformingen av det nye førerhuset på Volvo FM – en jobb som startet i Volvo Trucks Design Studio i Gøteborg for snart fem år siden og som har blitt holdt hemmelig til nå. Fra starten var Carina og teamet hennes fokusert på å utforme det nye førerhuset rundt behovene til sjåførene. Nye Volvo FM måtte være både ekstremt praktisk og komfortabel, siden den ikke bare er et verktøy og en arbeidsplass – men også et sted for å lade opp og samle krefter. Designstrategien er derfor sentrert rundt menneskekroppen og plasserer alt innen rekkevidde for sjåføren.

«Workpod» var et konsept som Carina og designteamet hos Volvo Trucks hadde som en viktig inspirasjonskilde for arbeidet sitt. – Som sjåfør utfører du alle slags oppgaver i Volvo FM-førerhuset – kjører, administrerer, ringer, ser etter informasjon eller spiser lunsj, så plassen må være allsidig. Samtidig ønsket vi å sørge for at alt er lett å se og innen rekkevidde fra førersetet, forklarer Carina. 

Luftfoto av Carina Byström som skjærer en skinnprøve Carina og interiørdesignteamet jobbet direkte med ergonomiske eksperter, spesialister på menneske/maskingrensesnitt (HMI) og til og med materialanalytikere da de designet nye Volvo FM.

I tillegg til romsligheten, er det noe annet som umiddelbart slår en når det gjelder nye Volvo FM, nemlig førerhusets eksepsjonelle sikt. Det nye førerhuset har større og lavere vinduer, noe som gir et mye bredere synsfelt. I tillegg har det nye bakspeil og et hjørnekamera på passasjersiden. Bedre direkte sikt fra førerhuset har vist seg å redusere førerens reaksjonstid. Og siden Volvo FM-sjåfører ofte har behov for å navigere i trange områder eller travle bygater, er direkte sikt viktig. 

Men det å være fullt fokusert og responsiv som sjåfør handler ikke bare om å se ting bedre, det handler også om å minimere distraksjoner. Og det er noe Carina og kollegaene i designteamet jobbet mye med i nye Volvo FM. Det nye førerhuset har et nytt instrumentbord, med ekstra lagringsplass og et 12-tommers instrumentpanel i høy oppløsning og et valgfritt 9-tommers sidepanel med berøringsskjerm for infotainment, navigasjonsstøtte, transportinformasjon og kameraovervåking.

– I løpet av det siste tiåret har vi fått en følelse av at vi har lagt til informasjon og distraksjoner i livene våre og til kjøremiljøet. Men det er vanskelig å behandle all den informasjonen. Vi så vi hadde en mulighet til å bryte den trenden. Denne nyutformingen var en reell mulighet til å fjerne ting, slik at bare det helt nødvendigste var igjen, og å prioritere hva du ser og når. Du kan også tilpasse skjermen etter dine egne behov, sier Carina.

Carina kjenner på en svart matte med godt grep Matter med godt grep ble designet for å gi sjåførene et ekstra stabilt fotfeste.

Det betyr, for eksempel, at antall ikoner i instrumentgruppen reduseres og viktige signaler og advarsler i gruppen forsterkes med bakgrunnslys. Lyset skifter fra hvit til grønn når en handling er i gang, for eksempel når blinklyset er aktivert. Det blir gult for å advare sjåføren om et problem og rødt for å indikere at det er et alvorlig problem og lastebilen bør stoppes.

En sjåfør sitter i førerhuset og bruker det nye sidepanelet med berøringsskjerm Et nytt sidepanel med berøringsskjerm som også kan aktiveres via talestyring eller knapper på rattet, gir sjåførene uavbrutt tilgang til verktøyene de trenger.

Et annet av designteamets mål var å gi Volvo FM-sjåfører uavbrutt tilgang til verktøyene de trenger. Den nye berøringsskjermen på sidepanelet kan nås via talestyring eller gjennom intuitivt plasserte knapper på rattet. 

– Vi vil at sjåføren skal fokusere på veien, og det er derfor skjermen kan styres på flere måter, sier Carina.

Carina Byström lener seg mot førerhuset på Volvo FM Carina understreker at en av nøklene til suksessen med redesignet var tilgang til det brede spekteret av eksperter hos Volvo Trucks.

For sjåfører er førerhuset også et sted for å lade batteriene. Bak førersetet er det nye hvileområdet i Volvo FM blitt oppgradert for komfort. Den nye køyen i det lange førerhuset er hevet med 17 cm, med ekstra oppbevaringsplass både over og under. I tillegg har komforten i førerhuset blitt forbedret ytterligere gjennom forsterket isolasjon for å holde kulde, varme og støy ute. 

Gulvet er nå flatere, forsterket og utstyrt med spesialdesignede matter med godt grep, for å gi sjåførene et ekstra godt fotfeste, både inne i førerhuset og når de setter seg inn i kjøretøyet. En ny, slankere, ergonomisk designet I-Shift gjør overgangen fra setet til køyen enklere. 

Carina Byström forklarer at hun og kollegene i utgangspunktet ønsket at alle deler av designen skulle passe sømløst sammen. Det betyr at det er noen «wow-faktorer» i kjøretøyet, men også smarte løsninger som gjør livet bedre, men som du kanskje ikke legger merke til med en gang. For eksempel er det LED-paneler innebygd i romavdelerne. – Det er en relativt liten detalj, men vi tror sjåførene vil sette pris på den. Tross alt er førerhuset et sted hvor du tilbringer mye tid som sjåfør, så det er hyggelig når hvileområdet er avslappende og litt koselig. 

Carina understreker at en av nøklene til suksessen med redesignet av Volvo FM var tilgang til det brede spekteret av eksperter hos Volvo Trucks. Designteamet for Volvo FM jobbet direkte med ergonomiske eksperter, spesialister på menneske/maskingrensesnitt og til og med materialanalytikere som, for eksempel, testet grepet på den nye dørmatten, slik at sjåførene kan få et solid fotfeste når de kommer inn i førerhuset. – I en god design må alle disse forskjellige elementene komme sammen for å skape et harmonisk arbeids- og hvilemiljø.

Den nye Volvo FM

Jerv på veien
Designere hos Volvo Trucks henter ofte inspirasjon direkte fra naturen i Nord-Sverige. For Volvo FM var en av inspirasjonskildene jerven, et kraftig og muskuløst rovdyr som vandrer rundt i villmarksområdene langt mot nord. Jerven er allsidig og klar for enhver utfordring, og den utfordrer ofte mye større dyr, selv fullvoksne bjørner. 

Lilla, hvit og grå illustrasjon av en jerv

Robust og allsidig
– En Volvo FM kan være en brannbil, en grusbil eller en søppelbil, og sjåførenes arbeid spiller en viktig rolle i samfunnet – de er virkelig hverdagshelter. Derfor ønsket vi at utformingen av lastebilen skulle bygges på robuste linjer og funksjoner, for å passe til en rekke bruksområder og samhandle med omverdenen på en positiv måte.

Tilkoblet
Nye Volvo FM er designet rundt interaksjonen mellom mennesker og maskiner. – Det er ny intelligens i lastebilen, og en del av arbeidet vårt var å sørge for at alle systemene koblet sammen og samhandlet sømløst i alle situasjoner.

Relaterte nyheter