Lastebiler

Tunge Spesialtransport AS i Rogaland - ikke tungtransport!

| 6 min å lese | 6 min å lese
Når man hører navnet Tunge Spesialtransport tenker man umiddelbart tung redskap, tunge lass, minst fire-akslet trekker og minst 4-akslet henger. Du verden så feil jeg tok. Da vi møtte eieren på Forus kom han med en kort 6x2 Volvo FH 540 trekkvogn med svingbar pusher-aksel og en 2-akslet Broshuis henger. Og et kolli som var minst 6 meter høyt? Hva var dette?
Lossing av 1 stk spesialkolli. Foto.

For det første: første del av firmanavnet henspeiler slett ikke på tung last, men på familienavnet Tunge, fra ytterste spiss – Tunge på Randaberg – der Tungenesfyr ligger ytterst. Første oppklaring. Men pusher og to-akslet henger – hva kan man transportere på dette settet?

- Jeg har transportert alt unntatt dyr, sier en smilende og utrolig sympatisk lastebilereier ved navn Einar Tunge.

- Det vanskelige er det kjekke! Det umulige tar litt lenger tid. Liker å måtte tenke og planlegge når store ruvende gods skal transporteres. Jeg ville ha spesialutstyr – mye av virksomheten er rettet mot oljeindustrien – ikke minst utstyr til nybygg og plattformer i drift. Men en annen stor del av transporter er helikoptertransport, jeg transporterer helikopter rundt i Europa. Godset jeg har lastet på nå, er en innretning som brukes på oljeplattformer, den hentet jeg for jeg tenkte det gjorde seg bra på bilder? Den skal først transporteres neste uke, jeg bare lånte den, sier han med et smil.

Spesiell bakgrunn

Einar Tunge, 52 år, har ikke holdt på med lastebil forferdelig lenge, først i 2004 startet han eget. Men han hadde lenge drømt om å starte med lastebil. Han hadde tatt lastebillappen noen år før. Men transport har han jobbet med lenge – i 16 år jobbet han for Helikopterservice/ Heli-One, bl annet hadde han som oppgave å sørge for transport av helikoptere.

- Jeg trodde helikoptere fløy dit de skulle jobbe?

- Ja det er jo rett, men når det ble oljevirksomhet i havet utenfor Vietnam og Helikopterservice fikk oppdraget med å ta all flyvning til denne virksomheten, kunne de jo ikke fly disse rundt kloden. Da var jeg med og organiserte transporten av disse. Det ble bl. annet brukt Andonov, verdens største fraktefly, som hentet helikopterene her på Sola og fraktet de til Vietnam og andre destinasjoner i verden.  

Einar kom fra Helikopterservice/Heli-One der han hadde tjenestegjort i 16 år før han fant ut at han ville starte for seg selv med lastebiltransport.

- Jeg har jo en spesiell bakgrunn kanskje, ikke vokst opp i eller ved lastebiler som mange andre i bransjen. Jeg er litt barnslig da; har alltid hatt lyst på en Volvo og hadde en tidlig sjåførjobb hos Høyland Transport der jeg rattet en Volvo F1225 med flatt tak, derfor ble valget flatt tak på den nye FH’en sier han med et smil.

Pålitelighet, service, sikkerhet og fleksibilitet gjør at kundene blir.

Den sorte bilen har nesten ikke reklame på seg – her er alt holdt i en dempet tone – selv navnet hans og mobilnummeret på døra er i matt svart mot den svarte lakken. Innvendig er bilen kun pyntet opp med finere gardiner – ellers er lite gjort med bilen.

Han har bakgrunn fra Forsvaret, har hatt utenlandstjeneste og etter det Heimevernet – hadde kapteins grad. Han var i Libanon 1986-87, det året FN fikk Nobels Fredspris.

- Jeg har derfor i dag både diplom og medalje som bevis på at jeg var i FN-tjeneste da de fikk fredsprisen. Jeg har jo sånn sett fått en del av den, sier han og smiler. 

- Jeg lurer noen ganger på hva jeg har gitt meg på. Da jeg skulle begynne for meg selv, hadde jeg skaffet en avtale om transportoppdrag – det oppdraget forsvant 14 dager før oppstart. Jeg sto der – uten erfaring, uten kunnskap om dette, bortsett fra det jeg hadde sett som transportkjøper. Og jeg var nyskilt, sier Einar.

Men han har alltid levd etter mottoet at det er bedre å angre på det en har gjort, enn å angre på at en ikke forsøkte.

- Jeg har rett og slett kastet meg ut i dette og levd etter: «to learn by doing!» Jeg ante ikke noe om priser da jeg startet. Jeg liker utfordringer, gjerne helt «umulige oppdrag». I denne jobben er det mye venting – omfattende planlegging og mange funderinger. Jeg forsøker å være ærlig i alt jeg gjør, jeg forsøker alltid å gjøre det beste for kunden.

Store verdier

Når Einar får et oppdrag er det ofte store verdier i forbindelse med lasset. Han har hatt helikopter til en kvart milliard på hengeren og han har hentet mye utstyr til oljeindustrien.

- Hentet en gang en enhet i en bedrift i Halden som skulle være en del av en produksjonsplattform. Da tenkte jeg mye på hvilket ansvar jeg har – hadde jeg kjørt av veien og ødelagt lasten – kunne produksjonsstart på plattformen blitt utsatt i måneder – tenk hvilke verdier vi da snakker om!

- Konkurranse fra utlandet?

- Ja mange utenlandske selskap vil jo gjerne inn på denne delen av transportverdenen også, men om de har utstyret har de ikke den tilnærmingen vi har. Jeg tror også at de norske oppdragsgivere jeg har – vil forholde seg til en norsk operatør de har tillit til.

En gang litt større

- Firmaet het en stund Tunge Transport – og en periode hadde jeg 5 biler og ditto ansatte. Jeg har hatt en del «ups and downs» - men slik er det vel for alle i livet?

Einar innså etter hvert at det var mye styr å drifte mange biler – og et stort ansvar overfor ansatte at de fikk lønn. Han så også at skulle han få oppdrag i Europa, var det lettere under navnet Tunge Spesialtransport.

- Det er faktisk mye mer behagelig å ha en bil og så ha ansvar bare for meg selv!

Tunge samarbeider med Bergen Spesialtransport når hans eget utsyr ikke strekker til. Der kan han leie inn ekstra matriell blant annet 10 – akslet henger og en 4 akslet Volvo trekkvogn når det er nødvendig.

-Jeg jobbet sammen med dem – innleid under NATO – øvelsen – for Nato Submarin Rescue Team.

Vet hva han gjør

Vi fikk gleden av å være sammen med Einar en formiddag og det var gøy å se hvor systematisk han jobber. Og han hadde forberedt dagen med oss godt – i avtaleboka jeg så lå på dashbordet var hele dagen krysset ut med teksten: «Foto med Volvo». Han hadde tenkt fotomotiv og lastet deretter. Vi nevnte den ekstra høya lasta han møtte oss med – da den var losset kjørte vi til den store bedriften Oceaneering – et verdensomspennende selskap som holder på med såkalte ROV – ubemannede ubåter. Vi skulle inn på området og laste og det var gitt klarering til både fotograf og journalist.

- Tenkte en slik ROV ville gjøre seg på bilder, sier Einar og smiler.

Om forutsigbarhet: ofte aner ikke Einar hva uka skal bringe da mandagen starter.

- Jeg kan bli oppringt sent en kveld med beskjed om at jeg skal ta Fjordline ut på morgenen etter – jeg skal laste høyt kolli i Italia.

Etter lasting av en 9 tonns ROV, legger vi ut på landeveien i området rundt Forus. Einar er lett å få kontakt med og under praten kommer en spesiell historie frem.

- Det er rart det ble lastebil på meg, vi – min søster og jeg - mistet faren vår i en dødsulykke der en ung dansk lastebilsjåfør kjørte høy hastighet i 50-sone på speilblank veibane med utslitte dekk. Den unge dansken hadde kjørt sammen med to Sties-biler der sjåførene valgte å parkere på kaie ved ilandkjøring da de vurderte det som uforsvarlig å kjøre, mens den unge dansken fortsatte – og drepte far. Den dagen ble jeg farløs og fikk en søster og en bondegård i fanget, sier Einar tankefullt.

Helikoptre

Einar har som nevnt fraktet mange helikoptre, og han har mye utstyr han selv har konstruert for spesielle oppdrag.

- Et helikopter er fra 3 til 4,7 meter brede. Jeg har laget rigger for diverse oppdrag, slik at det spesielle godset skal kunne fraktes med stor grad av sikkerhet, forklarer Einar.

Det nye redningshelikopteret til 330-skvadronen hadde et uhell mens det sto på bakken med rotorene i gang. Den maskinen kjørte Einar til fabrikken i England for reparasjon. Andre helikoptre han har transportert har vært maskiner som skulle på tjeneste langt unna, som han har fraktet til utskipningshavner i Europa.

Settet han kjører er dimensjonert for Europa og er innenfor 16, 5 meter. Hengeren er en Broshuis trailer med bare 2 aksler, som er hev- og senkbar 30 cm, den har hydraulisk fjæring og den svinger via kile i svingskiva. Den ble kjøpt brukt i 2017 og kostet over 1 mill. Lastelengden i brønnen er på 6,60 meter som kan økes til hele 12,40 meter.

- Jeg kjøpte den med tanke på helikoptertransport – men den passer til mye annet også sier Einar.

Ærlighet og stolthet

Einar har spesiell kjøring og det er også spesielt at han kjører ca 50 % på utlandet! Allikevel blir det ikke så voldsomt med kjørte km – i denne jobben er det mye venting og mye planlegging.

Han sover over 100 netter i bilen - som for øvrig har lavt tak!

- Når noen kommenterer lavt tak og mange netter i bilen sier jeg bare; jeg står da ikke og sover!

Det viktigste er ærlighet!

- Jeg sier hva jeg mener – gir klar beskjed og har sikkert mistet noen oppdragsgivere underveis på dette. Men ærlighet og stolthet i arbeidet er viktig for meg, jeg må stå inne for det jeg leverer, sier Einar idet vi sier takk for en interessant dag.

FAKTA OM TUNGE SPESIALTRANSPORT AS

  • Adresse: Rennesøy
  • Bilpark: 1 Volvo FH 540 pusher trekkvogn
  • Eier: Einar Tunge 52 år, gift, tre egne pluss to bonusbarn
  • Kjører: det meste

FAKTA OM VOLV OFH 540 6X2 PUSHER

  • Plattform etc fra fabrikk
  • Lavt førerhus – diskrete navnemerker i sort matt mot sort lakk
  • Litt spesielle gardiner og tepper
  • Retro takgrind og «saftblandere»
  • Reg første gang: oktober 2018
  • VDS: Volvo Dynamic Steering
  • Pusheraksel: løftbar og svingbar (Må holde seg innenfor 16,5 meter)
  • Teknisk vekt bilen: 31 tonn (9+9+13 tonn)
  • På hengeren: 12 + 12
  • Teknisk totalvekt: 55 tonn
  • Tillatt totalvekt Norge: 44 tonn
  • Henger: Broshuis med to aksler – hev og senkbar
  • Kilestyrt mot svingskive
  • Brønn 6,60 m kan trekkes ut til 12,40 m
  • Bredden kan økes til 3 meter
  • Bil solgt av: Arild S Iden ved Trucknor - Rogaland