Lastebiler

Norge

×

Norges råeste kranleveranse?

| 3 min å lese | 3 min å lese
Man skal alltid være forsiktig med å kåre noe som helst – det dukker ofte opp noe som er enda råere. Men vi våger påstanden om investeringen Møre-firmaet har gjort er den råeste lastebilhandelen så langt i år. For hva sies om en kjøpesum på 8,5 millioner kroner!
Moldskreds sin FH16 750 kranbil Foto.

- Vi var enige om at skulle vi ha en kranbil, skulle den ha alt – absolutt alt. Og resultatet er vi godt fornøyd med, med dette komplette utstyret kan vi utføre det meste, sier innehaver daglig leder og nå kranbilfører, Arild Moldskred – 62 år.

Vi møter far og sønn Lars Ivar – 41 år, på kontoret i kjelleren på bolighuset i Tjørvåg. Tjørvåg ligger på Gurskøya i Herøy kommune på Sunnmøre i Møre og Romsdal. Lars Ivar ser han får ta mer og mer av driften – far Arild skal være ute og tjene bruke den flotte kranbilen.

Firmaet er kjent for sine flotte motivlakkerte slamsugere. Firmaet er spesialister på alt som skal suges eller spyles. De har over 30 års erfaring i bransjen og etter å ha vært på de trangeste og vanskeligste stedene for å løse oppdrag, har de erfaring i hva slags utstyr de må ha. 

- Vi har aldri drevet renovasjonskjøring, renovasjon i navnet henspeiler på å tømme septiktanker, forklarer Arild. Sønnen Lars Ivar skyter inn – Starten var at pappa trengte noen til å tømme septiktanken, ingen kunne stille – det fantes en bil på øya, men den hadde havarert. Da startet Moldskred Renovasjon forklarer Lars Ivar – som mange sikkert husker som en habil målmann som spilte på både Hødd, Molde, Lillestrøm, Stømsgodset og FK Reykjavik på Island.

Utvider med kranbil

- Fra septikk til kranbil?

- Ja, pappa har alltid ønsket seg en skikkelig kranbil, han kjørte kranbil i ungdommen og mente vi skulle utvide virksomheten til mer enn bare suge- og spylebiler. Og skulle vi investere skulle vi investere i det beste og mest utstyrte. Så en kranbil ble etter hvert så mye mer enn bare bil og kran, kan Lars Ivar fortelle.

Jan Erik Roset, selger på Trucknor på Sandane ble kontaktet og skissearbeidet begynte høsten 2017. Det skulle være en stor kran, og stor ble det, Palfinger 165.002 den største i markedet mellom Bergen og Mosjøen, men etter hvert ballet det på seg. Chassiset som ble valgt var en Volvo FH16 750 i 8x2 versjon. Selger av krana – Tore Daugstad i Straumen Bil mente de skulle spare vekt med en FH 540 og et lavt førerhus. Arild er en mann som snakker rett fra levra og her fikk Tore klar beskjed, det skulle være en 750 hk FH16 ja.

Vi må nok ut og markedsføre oss, men det er noe vi ikke har vært vant til å gjøre,
Arild foran kranbilen. Foto

Kombibil

Skulle man kunne utføre alt, måtte det flere elementer inn – og man ønsket å lage en kombinertbil på flere måter.

- Bilen er utstyrt med et flak som er avtagbart. Under dette finner du svingskiva og til bilen er det derfor kjøpt inn en forlengbar semi-tralle. Kjører vi med flak på bilen har vi en kjerre å koble på etter. Da kan vi frakte det meste, sier Arild.

Semihengeren har to aksler – begge styrende – enten via kile i svingskiva – eller ved hjelp av fjernstyring. Kjerra som inngår i den omfattende handelen er tre-akslet.

Til krana er det kjøpt en mengde utstyr – igjen for å kunne tilby markedet en rekke tjenester.

- Vi har investert i mannskapskurv, pallegafler, polygrabb,  bulkgrabb og en spesiell gripsag som gjør det mulig å ta ned høye trær ved å bruke krana og starte i toppen og kutte seg nedover, forklarer Arild.

Noen tall

Krana har selvsagt litt av en rekkevidde. Hør bare; den løfter 40 meter opp – 24 uten jibb, rekkevidden er hele 39,5 meter – 21 uten jibben. Den løfter 1,1 tonn på 34 meter og 350 kg på 39,5 meter! Går man 4 meter fra senter kran er kapasiteten imponerende 25 tonn!

Volvo FH 16 på tur ved kysten.

Verftsindustri

En omfattende verftsindustri har lenge holdt til i kommunen og områdene rundt. Her er det bygd en rekke suplybåter og flere kjente suplybåt-rederier har adresse Fosnavåg i Herøy kommune.

- Vi hadde i perioder mye jobb for verftsindustrien på spyle- og suge-siden da vi spylte og rengjorde nye skip før de skulle males. Dette har det gradvis blitt mindre av, siden utenlandskarbeidskraft har vært billigere. Men med den nye kranbilen henvender de seg fortsatt bl.a. til den omfattende verftsindustrien.

- Men vi ser hele Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane som vårt arbeidsområde. Vi må nok ut og markedsføre oss, men det er noe vi ikke har vært vant til å gjøre, sier Arild.

Største kunde i dag er Mowi – bedre kjent under tidligere navn Marine Harvest – de byttet firmanavn og logo ved årsskifte.

Flott påbygg

Når man studerer den nye bilen slås man av hvor elegant den har blitt, her er det ikke synlige slanger og ledninger og alt av skap, luker og kjettingkasser – er laget i rustfritt stål. Ja selv dieseltanken og skjermene er laget i rustfritt materiale. Mellom de to bakre akslene er det laget spesielle kasser for kjettinger og hvert eneste lite åpent areal på chassis er utstyrt med en fiks detalj – som f.eks plass til markplatene. En spesiell rustfri lysplate i overkant av førerhuset bak er produsert av Nomek i Stryn. Krana og det meste av utstyret ble montert på Palfingers monteringsfabrikk i Lengau  i Østerrike. Her er det virkelig så mange flotte detaljer. Bygget er selvsagt toppet med motivlakkering av en av verdens beste – norske Terje Aspmo hos svenske Philipson Lack.

Er det behov?

Vi hadde gleden av å være sammen med far og sønn Moldskred en dag i flotte omgivelser lengst ut mot havet. Bilparken er ekstremt fin og velholdt og de to skryter av flotte sjåfører fra lokalmiljøet som er stolte av jobben og bilene de bruker. De flotte motivlakkerte bilene er blitt et kjennemerke og folk stopper opp og tar bilder av dem der de er i arbeid.

Et spørsmål til slutt Arild: - Er det behov for denne store krana og alt utstyret her på Vestlandet? 

- Tja, det er aldri behov for noe som ikke eksisterer, sier Arild med et smil. 

Volvo FH 16

FAKTA OM MOLSKRED RENOVASJON AS

  • Eier: Arild Moldskred med sønnene Lars Ivar og Kristoffer som driver.
  • 9 ansatte
  • Omsetning 17 millioner kroner
  • 4 biler

1 Volvo FH16 – 750, 2012 modell supersuger sug- og blås

1 Volvo FH16 – 750, 2016 modell kombinert spyl- og sug

1 Volvo FH13 – 540, 2018 modell kombinert spyl- og sug

1 Volvo FH16 – 750, 2019 modell Palfinger 165.002 kranbil

FAKTA OM VOLVO FH16 750 KRANBIL

  • 2019-modell, 8x2 –  to styrende foraksler
  • VDS – Volvo Dynamic Steering
  • XL – førerhus
  • Alufelger – alt utstyr
  • Påbygg – svingskive, hurtigkobling for lasteplan, mye rustfritt utstyr
  • Montert på fabrikk Østerrike og his Straumen Bil AS
  • Palfinger 165.002 TEC 7 kran levert av Straumen Bil AS
  • Istrail 3-akslet kjerre, levert av Istrail Norge AS
  • Semihenger fra tyske HRD Trailer-Engineering GmbH levert av Vestlandske Trailer AS.
  • Motivlakkering fra Terje Aspmo, Phillipssons Lack.