Lastebiler

Norge

×

- Dette har blitt et flott sett!

| 2 min å lese | 2 min å lese
- Jeg er veldig godt fornøyd med det nye settet, har fått være med og sette mitt preg på det og vi har fått en rekke fine løsninger fra påbygger. Firmaet driver bredt innen produksjon av masser og denne hengeren benyttes bl.a til å flytte våre egne mobile knuseverk mellom uttakene. I tillegg kjører vi en hel del for andre maskineiere.
Gunnar foran sin Volvo FH16 750. Foto.

Det er Gunnar Svepstad, sjåfør på den flotte blå Volvo FH16 750 – trekkvogna som sier dette. Gunnar er en kar med svært lang erfaring med tunge lass, dette har han holdt på med siden 1986. I Verdalsfirmaet har han vært siden 2012.

- I utgangspunktet er distriktet vårt Rørvik – Stjørdal, men får vi en henvendelse om en maskinflytting til Finnmark, tar vi det, forklarer Gunnar som kan fortelle at det blir noen netter i bilen i løpet av uka.

Frøseth-firmaet har aner fra 1912. I dag drives dette firmaet av Arild Frøseth – 48 år.  Hans far, Jens Inge som i dag er 73 år og fortsatt i full jobb, tok over firmaet på 80-tallet.

- Det ble AS i 1989 og da jeg tok over rundt år 2000 var det far og jeg,  og deretter har vi bygd stein på stein til det det er i dag. I dag er vi 2 eiere, Affa holding og Svein Eggen holding med hhv 50% eierandel hver. Vi har eget asfaltverk, men ut over asfaltering er vi ikke entreprenør, men produsent og leverandør av grus- og steinmasser forklarer Arild.

- Kun Volvo i parken?

- Ja det er en bestemt filosofi, samme motor betyr felles deler- som filtre og annet.

Arild kan fortelle om en meget stabil arbeidskraft. Alle maskiner går i utgangspunktet på 2 skift – hvilket betyr 3000 timer i året.

- Vi innså at vi måtte ha eget vel egnet utstyr for transport av ikke minst de store knuseverkene. Nå en kunde skal ha knust masse, må vi kunne kjøre dit meg egnet utstyr – uten å være avhengig av å vente på en ekstern transportør, forklarer den sympatiske bedriftseieren.

- Kan trekkeren også benyttes med f.eks en tippsemi Gunnar?

- Det er klart den kan – vi har forsøkt , men det ser ut som om jeg får mer enn nok å gjøre med tung maskintransport, avslutter den meget erfarne tungtrekkersjåføren fra Verdal.

FAKTA SJÅFØR

  • Gunnar Svepstad, 55 år
  • Lang fartstid med tungtrekker – begynte i 1986
  • Bor på Røra nord for Verdal
  • Kone og 2 barn  + 2 barnebarn
  • Fritidssyssel: Ferieturer
  • Hos Frøseth siden 2012
  • Før det 26 år i Pedersen Transport A/S – Steinkjer - sjåfør tungtrekker
  • Ca 30 % av transportene han gjør er for eksterne kunder
  • Mye flytting av egne mobile knuseverk

FAKTA VOLVO FH16 750 GLOBETROTTER XL

  • Akselkombinasjon: 8x4 tandem pusher fra fabrikk. Ettermontert ekstra aksel. Navreduksjon.
  • Bakakselutveksling 4.12
  • Girkasse: I-Shift med krabbegir
  • Retarder
  • Akselavstand 3700 mm
  • Dobbelramme fra front til bak
  • Oppjustert akselvekter til: 10-10-15-15-12
  • Total vogntogvekt: 150 tonn
  • Registrert: oktober 2018
  • Påbygg fra NOMEK - Stryn:
  • Svingskive med dobbelt flytt
  • Verktøyrigg bak førerhus med skap og hyller
  • Kjettingkasser
  • Batterikasse flyttet
  • Ripefri klarlakk på hele påbygget
  • 12 tonns aksel 5 med hydraulisk styring og utskyv
  • Totalpris trekkvogn: 2,8 mill + mva
  • Henger: Ny Vang henger med 4 aksler – siste kan bytte ut med to
  • Brønn 5,40 meter – kan trekkes ut til 9 meter 

FAKTA FRØSETH TRANSPORT AS VERDAL

  • Omsatte 110 millioner i 2018
  • 40 ansatte – 1-2 lærlinger til enhver tid
  • Firma med aner fra 1912
  • «Alt» er Volvo
  • Fire områder
  •          Produksjon
  •          Transport
  •          Asfalt
  •          Sand/grus/pukk
  • 9 egne uttak av masser
  • Flyttbare knuseverk
  • 7 hjullastere – alle Volvo
  • 3 gravemaskiner – alle Volvo
  • Flere sikte og knuseverk med Volvo Penta motor
  • Eget asfaltverk
  • Volvo Asfaltutlegger
  • Volvo Asfaltvals
  • Cat Asfaltutlegger
  • Cat Asfaltvals
  • 12 lastebiler alle Volvo:

2 Volvo FL 210 lagbiler

5 Volvo FH16  750

4 Volvo FH 540

1 Veteranbil Volvo – F85 1975

  • 15 hengere – asfalt – maskin – tippsemi – tippkjerre