En tilsvarende operasjon var gjennomført i våres – så spenningen på kjøring nr 2 – var ikke så stor. For å få til en slik transport må det planlegging til – mye planlegging. Skilt skal skrus ned, man måtte ta hensyn til hele 46 ledninger over veibanen – fra telefon til høytspenn - som måtte heves eller fjernes – trafikk stoppes, ja det er et stort apparat som skal til for å lykkes.
Under innpakningen skjulte det seg en såkalt «Oljeskid», produsert a Slåttland Mekaniske. Den gikk på lastebiltransport gjennom natten, sakte sakte – 20 km frem til sarpsborg havn – der den ble lastet over på en lekter for videre transport til Moss, for ytterligere en omlasting – nå til en båt som skulle ta den til målet – en oljerigg i Nordsjøen.
- En slik jobb lar seg ikke gjennomføre uten at det etableres et team. Vi er veldig ydmyke og takknemlige for alle de fra en rekke firmaer og etater som var med og gjorde en kjempejobb for å komme i mål med dette, sier Atle Øvrevåge som har hatt ansvaret for en omfattende planlegging forut – samt gjennomføring av prosjektet.
Oppdraget fikk de allerede i november i 2018 – første transport gikk på åtte timer – mens den andre klarte de på bare fem.
Fosby har flere virksomhetsområder, de satser tungt på spesialtransport og kran i selskapet Fosby Kran. De disponerer 13 mobilkraner i tillegg til sju lastebilkraner fra 26 til 85 tonnmeter. Den nye Volvo FH16 tungtrekkeren er bygget og godkjent for vogntogvekter på opp til 260 tonn.