Lastebiler

Vanskelig å slå: Senker drivstofforbruket til bare 24 liter for hver 100 km med Volvo FH med I-Save

| 4 min å lese | 4 min å lese
Etter flere år med kontinuerlig forbedring av drivstoffeffektiviteten, mente Manuel Gonzalez Transportes at flåten deres hadde nådd et nivå som ikke kunne gå mye lavere. Da prøvde selskapet den nye Volvo FH med I-Save.

Antonio Pérez har vært lastebilsjåfør i 30 år - 28 av dem med Manuel Gonzalez Transportes. Faren hans var lastebilsjåfør, og det samme er hans seks brødre. Så det er rett å si at han kjenner lastebilene sine - og han nølte ikke med å benytte anledningen til å være blant de første som kjørte den nye Volvo FH med I-Save.

"Kjøringen går veldig smidig, for ved så lave omdreininger kan du knapt høre noe lyd," sier han mens han kjører gjennom det varme, tørre landskapet i sentrum av Spania. "Det jeg liker med den nye motoren er at responsen er bedre på lave omdreininger. Du kan bruke et høyere gir fordi dreiemomentet holder godt. Og fordi du bytter gir sjeldnere, bruker selvfølgelig trucken mindre drivstoff." 

Dette er en hyggelig nyhet for Thomás Fernández, driftsleder og deleier av Manuel Gonzalez Transportes. "Med dagens priser er drivstofforbruket veldig viktig," forklarer han. "Marginene er veldig små og i dag handler alt om prisen. Jeg har vært i bransjen i 30 år, og det har ikke alltid vært slik, men nå er det det samme for alle selskaper i transportbransjen. Du kan ikke være dyrere enn noen andre. "

Du kan bruke et høyere gir fordi dreiemomentet holder godt. Og fordi du bytter gir sjeldnere, bruker selvfølgelig trucken mindre drivstoff.

Manuel Gonzalez Transportes er en familieeid virksomhet basert i utkanten av Madrid, som gradvis har vokst og utvidet seg de siste 50 årene til nå å ha en flåte på over 80 lastebiler. Å lykkes med å redusere og minimere drivstofforbruket - og dermed redusere kostnadene - er avgjørende for selskapets fremtid. 

"For øyeblikket er gjennomsnittet vårt rundt 28 liter per 100 kilometer, men for fire år siden var gjennomsnittet 35 liter, og for åtte år siden var det 38 liter," forklarer Thomás Fernández. "Det har gått ned, men det er vanskelig fordi da Euro 5 og Euro 6 kom inn, brukte lastebilene mer drivstoff. Vi kan spesifisere hvilken lastebil vi ønsker, hjulene og så videre, noe som hjelper ganske mye. Men for å være ærlig er det bare så mye vi kan gjøre siden vi ikke lager lastebilene."

Thomás Fernández tror imidlertid at industrien har nådd et vendepunkt der produsenter kan utvikle motorer som oppfyller europeiske utslippsstandarder og samtidig sparer drivstoff. Han peker på den nye Volvo FH med I-Save som et perfekt eksempel. Selskapet har testet den nye modellen i flere måneder, på forskjellige ruter med ulik nyttelast, mens de alltid ser de samme positive resultatene.

"Drivstofforbruket har allerede falt med to liter de siste ukene, og vi er nede i 24 liter per 100 kilometer. For en 13-liters motor er dette nivået av drivstofforbruk veldig vanskelig å oppnå, og jeg tror det vil være vanskelig å slå. På sikt antar vi at den vil falle enda mer."

Volvo FH med I-Save er bare den siste Volvo Trucks-modellen som ble testkjørt av Manuel Gonzalez Transportes gjennom årene. "Vi har alltid vært åpne for å prøve nye løsninger og lastebiler, hvis vi tror de kan være en god investering for oss," sier Thomás Fernández. "De fleste av våre lastebiler er Volvo, og vi har hatt et nært samarbeid med Volvo Trucks i veldig lang tid."

Bortsett fra å holde kostnadene lave og forbli konkurransedyktige, er Manuel Gonzalez Transportes sin andre hovedutfordring sjåførmangel. Det er et problem som kan sees over hele industrien i Spania, delvis på grunn av de høye kostnadene for å få et førerkort. For å bekjempe dette ansetter selskapet uerfarne sjåfører og trener dem internt. Derfor er alle løsninger som kan gjøre kjøring av lastebil enklere og hjelpe uerfarne sjåfører med å spare drivstoff - som den oppdaterte I-See - være av stor interesse. For Thomás Fernández er virkningen dette har på kjøringen en uunngåelig del av å forbedre produktiviteten og effektiviteten.

"Du trenger en tilpasningsperiode for hvert nytt kjøretøy, fordi det tar tid å tilpasse seg kjøretøyet og trene folk til å kjøre det," forklarer han. "Da de første automatiske sendingene kom ut, var det ingen som ville ha dem. Folk sa at de var vanskelige å manøvrere og at tannhjulene gled. I disse dager er det ingen som aksepterer manuell girkasse. Det samme kommer til å skje her."

Drivstofforbruket har allerede falt med to liter de siste ukene, og vi er nede i 24 liter per 100 kilometer.

Noen ting vil imidlertid alltid være de samme, for eksempel grunnlaget for å drive et vellykket transportfirma: "Du vil alltid ha en kombinasjon av gode mennesker og gode kjøretøy. Du kommer ikke til å lykkes med bare det ene og ikke det andre. " 

 

Manuel Gonzales Transportes
Etablert:
1960-tallet.
Eier:Familieeid virksomhet, grunnlagt av Manuel González Blázquez.
Antall ansatte: 125 (inkludert 86 sjåfører).
Last: Frosne og temperaturkontrollerte varer.
Antall lastebiler: 82 (hovedsakelig Volvo Trucks med noen Renault Trucks, MAN og Iveco).
Historie: Familieeide Manuel Gonzalez Transportes har vært i drift siden 1960-tallet. I dag har selskapet fasiliteter på åtte steder i Spania og Portugal.
Tjenester: Selskapet tilbyr et bredt spekter av tjenester for en rekke forskjellige laster, fra ekspresspakkeleveranser hvor som helst i Europa til transport av intermodale containerskip.



Volvo FH med I-Save
er Volvo Trucks hittil mest drivstoffeffektive, langdistanse kjøretøy. D13TC-motoren og de oppdaterte drivstoffbesparende funksjonene er utarbeidet for å redusere drivstoffkostnadene med opptil sju prosent. D13TC-motoren bruker Turbo Compound-teknologi som finnes i kraftige flymotorer og som er tilpasset bilvei, mens TC-enheten gjenbruker overflødig varme og energi fra truckens avgasser. Hele drivlinjen er også kalibrert for maksimal drivstoffeffektivitet, med et nytt stempeldesign som gjør at mindre varmeenergi går tapt. Videre integrerer I-Save Volvo Trucks moderne teknologier som kartbasert I-See-programvare og I-Cruise med I-Roll. Det er spesielt godt egnet for langdistanseoperatører som vanligvis kjører mer enn 120 000 km per år.

Les mer om Volvo FH med I-Save >