Lastebiler

Norge

×

Kutter drivstofforbruket med opptil 30%: Hvorfor Volvo FH med I-Save er "ligger foran" transportørene

| 4 min å lese | 4 min å lese
Den ledende franske transportøren Gautier Fret Solutions (GFS) var blant de første som testet den nye Volvo FH med I-Save. Et år har gått og resultatene er imponerende - drivstofforbruket er senket med tre liter for hver 100 liter som brukes.

Gautier Fret Solutions (GFS) er mindre enn ett år gammel, men Jean-Yves Gautier har vært i bransjen hele livet sitt og familiearven går langt tilbake i tid. I 1949 grunnla faren hans, Rémy Gautier, Société des Transports Gautier (STG) med en beskjeden flåte av to storfeetransportører og ett tankskip. Da Jean-Yves solgte selskapet til en gruppe investorer i fjor hadde STG rundt 3.500 ansatte. 

I begynnelsen av 2019 grunnla Jean-Yves Gautier selskapet GFS som spesialiserer seg på transport av reservedeler, dekk, olje og møbler i nordvestlige Frankrike. Det nye selskapet hans har allerede over 450 ansatte og en flåte på 220 lastebiler. "Målet vårt er å være ledende i det vestlige Frankrike når det gjelder å levere industriprodukter," forklarer Jean-Yves Gautier. "Nøkkelen til vår suksess er en vilje til å lytte til kunder og tilpasse seg endringer, og det faktum at vi alltid stoler på våre ansatte og gir dem det beste utstyret."

Som de fleste transportfirmaer er drivstoff en av GFSs største kostnader - rundt 25–30 prosent. "Vi må optimalisere flåten vår og få kjøretøyene til å kjøre så mye som mulig," sier Jean-Yves Gautier mens han trekker frem de tre viktige faktorene for å minimere drivstofforbruket. "For det første handler det om valg av kjøretøy - det er viktig å velge riktig drivlinje. For det andre handler det om å gi sjåføren riktig trening. Og for det tredje handler det om teknologien vi nå har tilgang til. " 

Den siste utviklingen som Volvo Trucks har lagt til kjøretøyene vil hjelpe oss med å oppnå nivåer av drivstofforbruk som ikke ville vært mulig for noen år siden.

Da Volvo Trucks trengte en kunde for å prøve ut det nye Volvo FH med I-Save under reelle driftsforhold var GFS en åpenbar kandidat. Det siste året har selskapet brukt en Volvo FH med I-Save, som typisk dekker 15 000–20 000 km per måned, med en gjennomsnittlig bruttokombinasjonsvekt på 30 tonn. 

Etter 12 måneder har lastebilen dekket 140.000 km, og GFS har hatt en drivstoffreduksjon på mellom 7–10 prosent sammenlignet med de andre kjøretøyene, samt en reduksjon på AdBlue på 30–40 prosent. "Den siste utviklingen som Volvo Trucks har lagt til kjøretøyene vil hjelpe oss med å oppnå nivåer av drivstofforbruk som ikke ville vært mulig for noen år siden," sier Jean-Yves Gautier. "Med denne nye motoren og den nye teknologien vil Volvo være i forkant av spillet." 

GFS 'sjåfører er også like imponert av Volvo FH med I-Save, og mange hevder at den leverer mer dreiemoment, mindre støy og gjør det lettere å kjøre mer drivstoffeffektivt. "På grunn av den type veier jeg kjører på, bruker jeg ofte cruisekontroll og I-See," forklarer Stéphane Huchet, som har vært en lastebilsjåfør i 26 år. "I-Save og turbo-sammensatt teknologi gjør at jeg i lavt gir fortsatt kan kjøre i kommersiell hastighet og spare enda mer drivstoff."

Bortsett fra nye kjøretøyer og teknologi, utforsker GFS også alternative drivstoff og kan se et stort potensial i LNG. Faktisk er selskapet for tiden i diskusjoner med gassleverandøren Air Liquide og den lokale kommunen om å bygge en LNG-fyllestasjon nær deres lokaler. Som mangeårig samarbeidspartner av Volvo Trucks, utforsker GFS også Volvo FH LNG.

"Vi hadde noen demonstrasjoner, og Volvo LNG-lastebiler er også veldig gode," forklarer Jean-Yves Gautier. "Med sin dieselteknologi er den en av de bedre ytelsene LNG-lastebiler, så det er absolutt en investering vi vurderer - se på denne plassen!"

Volvo FH med I-Save passerer en innsjø og reflekteres i vannet

 

Gautier Fret Solutions (GFS)
Etablert i:
2019
Eier: Jean-Yves Gautier
Plassering: Rennes, Frankrike
Ansatte: 450 (inkludert 290 sjåfører)
Flåte: 220 lastebiler
Årlig omsetning: € 50 millioner
Største kunder: Michelin, TOTAL, Pirelli og Good Year
Historie: Rémy Gautier grunnla Société des Transports Gautier (STG) i 1949, og transporterte opprinnelig levende dyr mellom Rennes og Paris. Rémy Gautiers sønn, Jean-Yves, solgte selskapet i 2018, og grunnla Gautier Fret Solutions (GFS).
Tjenester: GFS spesialiserer seg på transport av industriprodukter i Vest-Frankrike, inkludert bildeler, dekk, olje og varer til papirindustrien.


Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save er Volvo Trucks hittil mest drivstoffeffektive, langdistanse kjøretøy. D13TC-motoren og de oppdaterte drivstoffbesparende funksjonene er utarbeidet for å redusere drivstoffkostnadene med opptil sju prosent. D13TC-motoren bruker Turbo Compound-teknologi som finnes i kraftige flymotorer og som er tilpasset bilvei, mens TC-enheten gjenbruker overflødig varme og energi fra truckens avgasser. Hele drivlinjen er også kalibrert for maksimal drivstoffeffektivitet, med et nytt stempeldesign som gjør at mindre varmeenergi går tapt. Videre integrerer I-Save Volvo Trucks moderne teknologier som kartbasert I-See-programvare og I-Cruise med I-Roll. Det er spesielt godt egnet for langdistanseoperatører som vanligvis kjører mer enn 120 000 km per år.