Lastebiler

"Det er en enorm forskjell": Store drivstoffbesparelser på krevende veier i Finland.

| 4.5 min lesing | 4.5 min lesing
Det finske selskapet Kuljetusliike Antti Airaksinen begynte nylig å bruke en Volvo FH med I-Save i sin matdistribusjonsvirksomhet. Drivstofforbruket har siden gått ned med 4,5 liter per 100 kilometer, noe som gir en enorm innvirkning på selskapets lønnsomhet.

En Volvo FH slanger seg gjennom de avsidesliggende, snødekte skogsbilveiene i østlige Finland på en stille og tåkete ettermiddag. Bak rattet sitter Toni Korhonen på vei for å levere mer frossen mat til butikker i de små landsbyene rundt Kuopio, en by med rundt 120 000 innbyggere. 

"Veiene her er vanskelige, med tykk snø som dekker mange åser og skarpe svinger. Jeg må foreta hyppige stopp, noen ganger over et dusin i en liten by. Dette kan spise opp mye drivstoff."

I midten av 2018 kjøpte Kuljetusliike Antti Airaksinen (som oversettes til engelsk som Antti Airaksinen Transport) sin første Volvo FH med I-Save som en del av et felt-testing program. Med sin D13 Turbo Compound-motor som bruker overflødig energi for å levere mer dreiemoment, er resultatet en kraftig og drivstoffeffektiv lastebil.

"Den nye lastebilen har allerede hatt stor innvirkning på driften vår," sier Antti Airaksinen, som er administrerende direktør i det familieeide selskapet han grunnla i 1990.

"Forskjellen i drivstofforbruk er 4,5 liter per 100 kilometer. Hvis en lastebil bruker 4,5 liter mindre diesel når den kjøres godt, utgjør den en enorm forskjell når du bruker to millioner liter per år." 

Hver lastebil i selskapet logger rundt 180.000-250.000 kilometer per år, og Antti fokuserer derfor tungt på drivstofføkonomi, og overvåker hver sjåfører sin drivstoffytelse og kjørestil via Volvo Trucks flåtestyringssystemet Dynafleet. De legger spesiell vekt på å redusere tomgangskjøretider for å maksimere drivstoffressursene. Motorstopp ved tomgang er bare en av funksjonene som er inkludert i I-Save, og det har vært en stor fordel, ifølge Antti.

Den nye Volvo FH med I-Save har allerede vist seg populær blant teamet. "Sjåførene våre liker den nye lastebilen veldig," sier Antti Airaksinen og smiler. "Det lave endemomentet har fått mye skryt. Det er færre girskift når du kjører i oppoverbakke. Faktisk liker mannskapet vårt på tre mann lastebilen så godt at de ikke vil overlevere den til stand-in sjåfører. "

Å ha en så kraftig, men likevel drivstoffeffektiv lastebil til disposisjon, har gjort en stor forskjell for leveransene våre."

Rundt 90 prosent av Anttis bedriftsinntekter kommer fra matindustrien. Deres kjøretøyer opererer hovedsakelig i Finland, selv om en dekker Benelux-landene. Ruten fra Finlands hovedstad Helsingfors til Kuopio er en rute som sjåførene dekker regelmessig. Leveranser skjer fra Kuopio til små byer og landsbyer i nærheten.

Den nye Volvo FH med I-Save jobber lange timer i tre skift, seks dager i uken. "Landlige østlige Finland byr på utfordringer når vinteren har slått inn for fullt," sier Antti Airaksinen. "Å ha en så kraftig, men drivstoffeffektiv lastebil til disposisjon, har gjort en stor forskjell for leveransene våre. Vi er også veldig glade for at det sentraliserte service og vedlikeholdet fra Volvo befinner seg i Kuopio. Lokale garasjer fungerer ekstremt fleksibelt, noe som er praktisk for oss."

Et annet verdsatt trekk ved D13TC-motoren er et avkjølt avgassgjenvinningssystem, som reduserer mengden nitrogenoksid under forbrenningsprosessen. Dette igjen reduserer behovet for AdBlue. "Motoren bruker 50 prosent mindre AdBlue enn tidligere modeller, noe vi selvfølgelig tar med i vår totale besparelse," sier Antti Airaksen. "Når vi dekker større avstander, ser vi frem til at I-Save gir et større bidrag til selskapets lønnsomhet." 

Tilbake på veien er sjåfør Toni Korhonen på vei mot den lille landsbyen Kaavi med en sending frossent brød. 

Teamet mitt og jeg vil ha denne lastebilen for oss selv. Vi gir ikke opp det for noen andre!

Han har vært lastebilsjåfør i fem år og har jobbet for Kuljetusliike Antti Airaksinen i fire av dem, hvor hanofte leverer natteleveranser til de små kommunene rundt Kuopio. "Det er veldig vakkert og avsidesliggende her ute, og jeg liker å være bak rattet på en så pålitelig lastebil. Jeg har kjørt andre merker, men det jeg liker med Volvo er den gode kjørestillingen og komforten," sier han og legger til: "Jeg har jobbet med Volvo FH med I-Save lastebil i et halvt år. Mine kolleger og jeg er store fans av det lave endemomentet og måten det bare fortsetter å trekke oppover. Teamet mitt vil ha denne lastebilen for oss selv - vi gir ikke opp den for noen andre!"

 

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Etablert:
1990
Eier: Antti Airaksinen
Antall ansatte: 80, hvorav 50 er sjåfører
Last: Frosne og temperaturkontrollerte varer
Antall lastebiler: 27, hvorav 23 er Volvo
Største kunde: Kesko
Historie:Det familieeide selskapet ble stiftet i mars 1990 i Kuopio, Finland. De startet først med innenlandske og internasjonale leveranser, og byttet fokus til hovedsakelig innenlands i 1997.
Tjenester: Selskapet spesialiserer seg på frosset og nedkjølt matdistribusjon og driver 26 stive lastebiler med tilhengerkombinasjoner, hvorav nesten alle er Volvo.

 

 

Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save er Volvo Trucks hittil mest drivstoffeffektive, langdistanse kjøretøy. D13TC-motoren og de oppdaterte drivstoffbesparende funksjonene er utarbeidet for å redusere drivstoffkostnadene med opptil sju prosent. D13TC-motoren bruker Turbo Compound-teknologi som finnes i kraftige flymotorer og som er tilpasset bilvei, mens TC-enheten gjenbruker overflødig varme og energi fra truckens avgasser. Hele drivlinjen er også kalibrert for maksimal drivstoffeffektivitet, med et nytt stempeldesign som gjør at mindre varmeenergi går tapt. Videre integrerer I-Save Volvo Trucks moderne teknologier som kartbasert I-See-programvare og I-Cruise med I-Roll. Det er spesielt godt egnet for langdistanseoperatører som vanligvis kjører mer enn 120 000 km per år.

Les mer om I-Save >