Lastebiler

Norge

×

Volvo Flexi-Gold-kontrakten holder lastebilene til Michael Vermaak i gang

| 5 min å lese | 5 min å lese
For den sørafrikanske bonden Michael Vermaak handler suksess om driftstid. Det å ha sin egen flåte med Volvo FH-lastebiler med Flexi-Gold-kontrakten hjelper ham med å sikre lønnsomheten – og ligge foran konkurrentene.

– Jeg ser på tre ting når jeg kjøper en lastebil: service, drivstofforbruk og restverdi. Men service er viktigst for meg, sier Michael Vermaak mens han går mot de store siloene der maisen hans er lagret. 

Det er tidlig morgen, og solen er i ferd med å stige opp bak fjellene som markerer grensen til fjerdegenerasjonsbondens 2 000 hektar store eiendom. Én etter en blir hans syv lastebiler lastet med produkter som skal leveres til kunder over hele Eastern Cape. Store støvskyer fyller luften når lastebilene kjører ut på de svingete grusveiene som fører ut fra gården.

Det er tørketid i Sør-Afrika, og Eastern Cape har blitt rammet av alvorlig tørke. For en bonde som Michael kan dette være ødeleggende ettersom virksomheten hans opererer i tidsvinduer der vanning, høsting, pakking og levering må skje til rett tid. Men Michael har løst den intense sørafrikanske klimautfordringen ved å installere to vannturbiner og et stort reservoar for å lagre vann fra den nærliggende Fish River-kanalen, noe som gjør at gården hans ikke er koblet til det offentlige nettet og er selvopprettholdende når det gjelder energiforsyning. 

Tillit er noe du oppnår. Salget er bare den første delen. Du må være der for kunden din hele tiden.

I perioder med tørke blir markene hans vannet fra reservoaret, og han kan derfor unngå kvalitetstap på avlingene. Den samme iveren etter å bli mer effektiv lå også bak beslutningen hans om å begynne å transportere sine egne produkter for rundt 17 år siden.

– En stor fordel ved å ha egne lastebiler er at vi kan sikre levering til rett tid. Når vi tilbyr bedre service til kundene våre, betyr det også at vi får bedre priser på produktene våre, sier Michael, og legger til: – Ettersom vi er avlingsbønder, er arbeidet vårt veldig sesongbetont. Om sommeren høster vi opptil 600 tonn hvete om dagen i løpet av et lite vindu på seks til åtte dager. Enhver driftsstans i løpet av den perioden kan bety at vi taper millioner av rand.

 

Eier Michael Vermaak og salgssjef hos Volvo, Koos Van Rooyen, står og prater sammen ved siden av en tilhenger.

Å sikre driftstid er førsteprioritet, og Michael er fornøyd med sitt langsiktige samarbeid med Volvo Trucks og salgssjef Koos Van Rooyen. De to har jobbet sammen siden 2004 da Michael hørte om Koos via jungeltelegrafen. 

Michael forklarer at Koos skiller seg fra de fleste selgere han har møtt, fordi han alltid er der for å hjelpe, fra start til slutt. – Når det er et problem, løser han det for oss. Vi får utmerket service, og det er derfor vi holder oss til ham og Volvo, sier Michael.

 

En Volvo FH kjører forbi en grønn eng som vannes med en spreder

For Koos Van Rooyen er ærlighet – og alltid strekke seg litt lenger – selve grunnlaget for et vellykket samarbeid. – Tillit er noe du oppnår. Salget er bare den første delen. Du må være der for kunden din hele tiden, og tilby full støtte til hver dag, sier han.

Koos forklarer at den sesongbetonte virksomheten til Michael er typisk for sørafrikanske transportører, og har ført til at Volvo Trucks utviklet en ny servicekontrakt kalt
Flexi-Gold. Med den nye kontrakten følger planlagte service- og kontraktsgebyrer kjøremønsteret, og sørger for at både service og betaling er på linje med hver kundes kontantstrøm.

– Flexi-Gold-kontrakten utgjør en stor forskjell for transportvirksomheten min. Operasjonene har blitt enklere og det tar mye vekt av skuldrene mine. Det er også en kontantstrømfordel for oss – når vi kjører mindre, betaler vi også mindre. Og Volvo tar seg av all planlegging og vedlikehold av lastebilene, slik at jeg kan fokusere på å utvikle virksomheten min og holde meg i forkant av ny teknologi, sier Michael.

Selv om han allerede har oppfylt barndomsdrømmen om å ha 2000 hektar jordbruksland, planlegger han fortsatt å utvide. I løpet av de neste årene vil han installere ytterligere to turbiner for å sette opp flere meierier og gå fra å melke 1 500 kyr til 5 000. Men tilbake i 1992, da han overtok gården faren hans kjøpte bare noen måneder før han gikk bort og begynte å dyrke poteter på 10 hektar jord, trodde mange at han ville mislykkes.

Flexi-Gold-kontrakten utgjør en stor forskjell for transportvirksomheten min. Operasjonene har blitt enklere og det tar mye vekt av skuldrene mine.

– De var overbevist om at dyrking av poteter var en dårlig idé, og sa til meg at jeg ville gå konkurs i løpet av et år. I stedet viste det seg å være et lykketreff. Jeg antar at jeg til en viss grad ønsket å bevise for meg selv at jeg kunne gjøre det, og motbevise dem. Kanskje det er det jeg fortsatt gjør, sier han.

Han utdyper videre: – Jeg elsker jordbruk. Jeg sier alltid at jeg ikke har en jobb, men en hobby, så jeg føler aldri behov for å reise bort i ferien. Og jeg er veldig stolt av min lojale arbeidsstyrke. De er en stor del av suksessen min. 

Michael er optimistisk når det gjelder fremtiden til gården. På lang sikt håper han at sikkerheten vil forbedre seg i Sør-Afrika, at rasespørsmålet blir bedre og at barna hans begynner å drive gården med ham. 

Men han innrømmer også at det er utfordringer, og at den største for øyeblikket er veiene. Ikke bare når det gjelder dårlig veikvalitet, men også på grunn av nylige trusler mot lastebilsjåfører. – Det har begynt å bli farligere i det siste, sier han.

Noen timers kjøring fra gården er Michaels flåtesjef Nardus Rademeyer på vei for å levere varer. Det er en humpete tur, ettersom lastebilen stort sett kjører på mindre grusveier av ulik kvalitet. Det er støv overalt, også inne i lastebilen. 

– Hver gang Volvo utfører service på en av lastebilene våre, må de sette inn nye luftfiltre, sier Nardus og peker på det tørre landskapet i det en liten ape hopper inn i synsfeltet hans. Det er et vanlig syn i Sør-Afrika, til tross for gjerdene som skiller de fleste veiene fra den omkringliggende naturen. 

Han forklarer at hver dag av mange grunner er en utfordring ved kjøring på disse veiene, og at han må ha øynene åpne. Han må også tilpasse seg veikvaliteten for å spare drivstoff, mens han fortsatt sørger for at han leverer i tide.

– Jeg er takknemlig for at vi kjører Volvo FH-lastebiler. Ikke bare fordi det er en god lastebil å kjøre, men også på grunn av servicen. Jeg vet at Volvo-folkene aldri svikter oss, og at hvis bilen bryter sammen her, vil de hjelpe meg umiddelbart. 

 

En Volvo FH kjører gjennom et tørt sørafrikansk landskap

Michael Vermaak Boerdery
Etablert i: 
1992.
Eier: Michael Vermaak.
Antall ansatte: 200 (inkludert 7 sjåfører).
Last: Mais, poteter, hvete, luserne, meieriprodukter.
Antall lastebiler: 7 (hvorav alle er Volvo FH 440 6x4).
Historie: Michael Vermaak Boerdery ble grunnlagt som en liten potetgård i 1992 og ble utvidet ved å kjøpe opp tilstøtende land. I dag består den av 2 000 hektar og er en av de største gårdene i Eastern Cape.
Tjenester: Produksjon og levering av gårdsprodukter, inkludert poteter, mais, hvete og meieriprodukter til kunder i Eastern og Western Cape.   


Volvo Flexi-Gold-kontrakt
Med Volvo Flexi-Gold-kontrakt følger planlagte service- og kontraktsgebyrer kjøremønsteret, og sørger for at både service og betaling er i samsvar med kontantstrømmen.