Lastebiler

Norge

×

Volvo FL Electric: Hvordan fungerer det?

| 3 min å lese | 3 min å lese
Volvo FL Electric to-akslet lastebil er konstruert for å gi bedre ytelse, redusert støy og lengre levetid. Slik fungerer den innovative elektriske drivlinjen.
En grafisk illustrasjon av Volvo FL Electric-lastebilen og drivlinjen

1. Modulær strømforsyning

Utfører en rekke funksjoner, inkludert lade- og kjølestyring. Den inkluderer også 24 V-batterier, samt styringsmekanismer for 600 V/24 V-konvertering. Selv om driftsbatteriene går på 600 V, brukes 24 V-batterier til å drive elektronikk i lastebilen og i førerhuset.

2. Driftsbatterier

Volvo FL Electric har enten fire eller seks 600 V-batterier. I likhet med et vanlig batteri produserer et lastebilbatteri strøm ved at det skjer en rekke elektrokjemiske reaksjoner mellom anoden, katoden og elektrolytten. På Volvo FL er batteriet laget av litium-nikkel-mangan-kobolt-oksid, som har lav vekt. Hver driftsbatteripakke har en energikapasitet på 50 kWh og en anslått levetid på 8–10 år.

3. Elektrisk motor

Når elektrisk energi tilføres, skapes roterende magnetfelt, og rotoren begynner å snurre. Dette skaper den mekaniske energien som trengs for å sette lastebilens drev og hjul i bevegelse. Volvo FL Electric permanente magnetmotor har en makseffekt på 200 kW og 425 Nm dreiemoment. Dimensjonene på motoren er nøye beregnet for å gjøre den så liten og lett som mulig innenfor dens optimale område, både når det gjelder turtall og dreiemoment.

4. Vekselstrøms- og likestrømslading

Lastebilen kan lades både med vekselstrøm og likestrøm. Dette gjør at du kan lade på industrianlegg ved å bruke de innebygde laderne. Du kan også lade på utvendige likestrømsstasjoner for raskere lading.

5. Totrinns girkasse

Den totrinns girkassen er utviklet og bygd av Volvo for å være kompakt og lett og likevel kunne utnytte motorens kapasitet fullt ut. Den gjør det mulig med jevne girskift og gir maksimalt dreiemoment fra start.

6. Luftkompressor

Luftkompressoren leverer luft til trykkluftbremsene. Trykkluftbremsene på Volvo FL Electric bruker Scroll-teknologi for å redusere støynivået, en spesialfunksjon fra medisinsk sektor, men som er tilpasset lastebiler.

7. Bremser

el-lastebiler bruker regenererende bremsing den elektriske motoren som generator til å konvertere mye av bevegelsesenergien som normalt går tapt ved bremsing. Denne energien føres tilbake til lastebilens driftsbatteri, der den lagres.            

Fordeler

Lang levetid og lang driftstid
Eieren drar fordel av lang driftstid, lang komponentlevetid og mindre behov for service. Dette er fordi elektriske motorer er enklere, mer kompakte og har færre deler sammenlignet med vanlige motorer. Og siden lastebilen går på strøm, er det både færre bevegelige deler og færre vibrasjoner. Den lange driftstiden skyldes også konstruksjonen: På Volvo FL Electric er for eksempel kulelagrene optimalisert for lang levetid. Lastebilen har en rekkevidde på opptil 260 km, avhengig av antall driftsbatterier.

Girkasse konstruert av Volvo
En viktig grunn til at Volvo Trucks’ FL Electric skiller seg ut, er den unike Volvo-utviklede og -produserte girkassen, som sørger for helkontrollert og sømløs kraft. Dette betyr at sjåførene kan starte med maksimalt dreiemoment, selv i bratte bakker. Dette i tillegg til den lette og kompakte motoren gjør at drivlinjen på Volvo FL Electric har høy ytelse. Den kan kjøres i svært lave hastigheter, bare noen få kilometer i timen, noe som gjør det enkelt og smidig å parkere og manøvrere på trange steder.

Redusert støy
Det har krevd mye tenking og kunnskap for å utvikle en nærmest lydløs og vibrasjonsfri lastebil. Det er 10 dB forskjell på lyden fra en passerende Volvo FL med dieselmotor og den elektriske utgaven. Det oppleves som halvparten så høyt. På tomgang er det nesten 40 dB forskjell! Støyen fra en Volvo FL Electric på tomgang er faktisk lavere enn støyen fra omgivelsene. Med en stillere lastebil er det enklere å frakte varer utenom rushtiden, noe som øker produktiviteten.