Lastebiler

- Jeg ville ikke ha vært sjåfør på en ordinær bil

| 2 min å lese | 2 min å lese
Sigve Hamre fikk sette sitt spesielle preg på bilen.
Her er den spesielle Volvo FH16 750-en. Foto.

– Jeg er opptatt av detaljer og at ting skal se strøkent ut. Jeg hadde faktisk ikke kunne trives like godt om jeg kjørte en ordinær bil. Et rykte om ledig bil gjorde at jeg valgte å avvikle mitt eget firma og begynte å kjøre her, og jeg har ikke angret – jeg stortrives i denne flotte bilen.

Ordene kommer fra en utrolig trivelig og skikkelig sjåfør, Sigve Hamre i firmaet GS Anlegg AS. Vi møter han på et gedigent pukkverk, Velde Pukk på Kylles i Sandnes kommune.

Like før vi ankommer stedet ringer salgssjef Arild Systad Iden i Trucknor, som har solgt bilen, til Sigve. Han er bekymret. Det har regnet og bilen skal jo fremstå som strøken!

I våre øyne er denne strøken er den. Over ett år i anleggstrafikk og den ser ut som ny! Han sier han nok hele settet to ganger i uka.

– Heldigvis er sønnen Arne på 15 år også interessert i lastebiler og han vasker minst like mye som jeg. Så jeg har vært heldig med han.

– Jeg hadde lenge gått med tanken om å avvikle firmaet mitt og hadde hørt et rykte om at det var en ny tippsemi i bestilling hos GS Anlegg. Har tidligere vært ansatt hos GS, og fikk gjøre comeback.

– Jeg har for det meste kjørt Scania-biler før. Var spent på overgang til Volvo. Det har jeg ikke angret på. Synes bilen går meget bra og er veldig komfortabel. Volvo Dynamic Steering og tandem akselløft gjør bilen meget lettkjørt og smidig.

Volvo Dynamic Steering og tandem akselløft gjør bilen meget lettkjørt og smidig.

– Bilen kom til min garasje høsten 2017 og jeg startet jobben med å få frem litt ”old school look”. Brukte nok 4-5 timer hver ettermiddag på fritiden en måneds tid for å få den slik jeg ville.

Sigve berømmer eier Leon for at han ga han full tillitt i endringsjobben. 

Innvendig er det ikke gjort endringer. - Hvorfor endre noe som er så fint, sier Sigve. Bilen skal jo tross alt brukes i anleggskjøring.

Bilen fikk lavere solskjerm og en spesiell skiltkasse foran. Og den fikk takgrind samt gamle markeringslys og roterende gule lamper. De spesielle fargene på bilen og henger kommer fra firmaets tidlige historie fra 70-tallet. Dekoren er tape, og kan lett erstattes om den skulle bli skadet. Men skader blir neppe dette settet så lenge Sigve sitter bak rattet. 

En flott ambassadør for bransjen. 

FAKTA OM BILEN, PÅBYGG OG FIRMA

  • Volvo FH16 750  750 6x4 
  • Utstyr: Volvo Dynamic Steering, tandem akselløft, fulluft, lavt førerhus, FJ påbygg med hydraulikktank.
  • Henger: Nor Slep AS QuadroWall tippsemi med hydraulisk skyveboggi og akselløft - pluss en gammel maskintralle.
  • Firma: GS Anlegg AS – tidligere Georg Stangeland AS.
  • Antall biler: 5 stk hvorav en Volvo FH 8x4 dumperbil.
  • Anleggsmaskiner: 25 stk pluss småutstyr.
  • Eiere: Leon Stangeland og Gry Stangeland Lunde.  
  • Levert: 2. januar 2018
  • Forhandler: Trucknor Rogaland

 

SJÅFØR SIGVE HAMRE: 

  • Familie: Kone Anita Hamre, barna Ingrid 10 år og Arne 15 år.
  • Bakgrunn: Førerkort lastebil fra 1998. Starter opp hos GS Anlegg. Har drevet eget – hatt 3 krokbiler.
  • Hobby: Pusse opp lastebiler og bruke de i firmaet.